سوغات و صنایع دستی یزد

یکی از جذابترین قسمت‌های سفر ، خرید سوغات و صنایع دستی و بازدید از بازار هر شهر و دیاری است. هر شهری بستگی به اقلیم و شرایط زندگی مردم آن صنایع دستی متفاوت و عادات غذایی ویژه خود را دارند. یکی از راه ها برای اینکه سفری مفید و لذت بخش داشته باشیم ، شناخت سوغات و صنایع دستی آنهاست. در این مطلب با ما همراه باشید تا سوغات و صنایع دستی یزد را با هم بشناسیم.

استان یزد یکی از مهم ترین استان های کویری ایران است که با پیشینه دیرین فرهنگی، دارای هنرهای دستی اصیل چندین هزار ساله است. عمده ترین صنعت دستى این استان، فرش بافى و ترمه بافی و بافته های دیگر است.

ترمه یزد

باقلوا یزد
وارد بازار یزد می شویم ، رنگها و بوهای وسوسه انگیز در ابتدای بازار مبهوتت می کند. نمیدانی به کدام سمت بروی به حجره ترمه فروش ها ، حجره پارچه های نخی و زیلو و..، دارایی بافی و یا به دکان های شیرینی فروشی یزدی بروی. از یک طرف رنگهای شاد و پر تلالو دست بافته ها ، از طرف دیگر عطر و بوی هل و زعفران شیرینی های مخصوص یزدی.
در جدال میان رنگ و عطر ، رفتن به سمت حجره های پارچه بافی و صنایع دستی می رویم. داخل حجره ها مردانی بزرگ پشت دستگاههای سنتی بافت پارچه نشسته اند و جوانانی درکنارشان تحصیل هنر می کنند. با ورود به یکی از حجره ها ، پیرمرد مهربان و با تجربه ای با لهجه دلنشین یزدی ورودمان را خیرمقدم می گوید و برایمان از کارش بی ریا و بی ادعا سخن ها می گوید و تجربیات سالهای خود را در زمانی اندک در اختیارمان می گذارد.

از دست بافته هایی که با قیمتهای بسیار مناسب عرضه می کنند ، خریداری کرده به دیگر حجره های صنایع دستی و سپس شیرینی فروشی ها می رویم.

اینجا در این شهر همه گشاده رویند و دستی سخاوتمند دارند و به گردشگران احترامی ویژه می گذارند و از او میخواهند طعم یک یک سوغات را بچشند و بعد اگر دوست داشتند خرید کنند. به راستی مردمانی نیکومنش و بااصالتند که چنین آثار و سوغاتشان به دل می نشیند.

دست بافته‌ها و صنایع دستی – سوغات شیک و سنتی

شعربافی

هنر شعربافی با رشته‌های مختلف خود به وسیله دستگاه‌های چوبی انجام می شود که به اقتضای نوع تولید در ابعاد مختلف طراحی و ساخته می‌شود.

شعربافی

ترمه بافی

پارچه ترمه از لحاظ نقش و بافت و مواد اولیه متنوع است. ترمه از ابرشیم و کرک نازک تولید می شود. شال چارقدی،  شال بندی ریا ، شال راه راه ، شال یزدی ، شال کشمیری و… از انواع ترمه های تولیدی یزد است.

ترمه یزد

زری بافی

زری بافی از سوغات یزد بوده و  سابقه ای دیرینه دارد و بافت آن به دوره ساسانیان می رسد. ماده این هنرابریشم طبیعی است.

زری بافی

مخمل

در بافت مخمل از ابریشم طبیعی استفاده می‌شود.

شمد

شمد نوعی پارچه نازک است که در بافت آن نخ پنبه یا ابریشم مصنوعی بکار رفته و در فصل تابستان به عنوان روانداز از آن استفاده می‌کنند. شمد اغلب دارای نقش‌های ساده به صورت چهارخانه است.

شمد

چادرشب

چادر شب دیگر سوغات یزد است. در شهرستان یزد ، اردکان و بخش زارچ می‌بافند. معمولاً دو نوع چادرشب که نوع اول آن نازک و منقوش است و به نام چادرشب رختخواب‌پیچ معروف است و نوع دوم آن ضخامت بیشتری دارد و چادرشب صحرایی نام دارد و برای حمله علوفه و محصولات کشاورزی استفاده می‌شود و دارای نقش‌های راه راه است.

یزد

زیلو بافی

زیلو از زیراندازهای معروف استان یزد بوده و یکی از مناسب‌ترین و بادوام‌ترین کف‌پوش‌ها به ویژه برای مناطق کویری است. مرکز تولید زیلو شهرستان میبد است.

قدمت زیلو بافی در این شهر به دوره پیش از اسلام می‌رسد و قدیمی‌ترین زیلو در مسجد جامع میبد است. زیلو از نخ پنبه‌ای بافته می‌شود و طرح‌ها و نقش‌های آن معمولا به آبی و سفید است و گاهی از قرمز و نارنجی و سبز نیز استفاده می‌شود. زیلوهای مرغوب به نام زیلوی نفتال شهرت دارند.

یزد-زیلو بافی

دارایی بافی

ماده اولیه این پارچه ابریشم طبیعی بوده است اما در حال حاضر در بافت آن از نخ ویسکوز استفاده می شود . در حال حاضر ایکات ( دارایی ) را تنها می توان در کارگاههای محدود شهر یزد مشاهده کرد.

در مورد وجه تسمیه آن گفته می شود نام دارایی از آن جهت برای آن مصطلح شده که در قدیم این پارچه جهیزیه هر عروس و جز وسایل سرمایه ای او بوده است به این دلیل به آن دارایی گفته اند و چون اشخاصی که این نوع پارچه را می‌خریدند ثروتمند بوند به این سبب به آن دارایی می‌گفتند. ویژگی خاص پارچه های دارایی نوع نقش آن است. پارچه زیبا و رنگارنگ دارایی با رنگهای گرم و پرشوری مانند زرد ، سبز ، قرمز و بنفش است.

یزد

سفال و سرامیک یزد

یکی دیگر از سوغات یزد سفال و سرامیک است. در اصطلاح محلی به تولیدات سفال «کواره» می‌گویند. میبد تولید کننده عمده سفال در استان یزد است و با نقش‌های اصیل مرغ و ماهی و خورشید خانم، شهرت دارد. کواره‌های ساخت میبد اساساً سه گونه سفال ساده بدون لعاب ، سفال لعاب‌دار و کاشی و سرامیک است.

سوغات یزد
و اما هیجان انگیزترین و دلچسب ترین قسمت این سفر خرید شیرینی های بی نظیر و خوش طعم و بوی یزد است. شهرستان یزد ، به علت نوع اقلیم و منطقه جغرافیایی خاص آن ، دارای زمستان‌های سرد و نسبتاً مرطوب و تابستان‌های گرم و طولانی و خشک است. به همبن علت در تابستان گرم ، خشک و طولانی با انواع آش‌ها و زمستان سرد را با انواع غذاهای شیرین و شیرینی‌جات معروف خود پشت سر می گذارند.

انواع شیرینی‌ها – سوغات خوشمزه یزد

باقلوا ( لوز پسته ، لوز بادامی یا بیدمشک ، لوز نارگیلی ، لوز مخلوط دورنگ ، لوز ترحیمی ) ، کیک یزدی ، کیک تخته‌ای ، حاجی بادام ، نان برنجی ، نان پنجره‌ای ، قطاب ، پشمک ، سوهان‌ آردی ، حلوا ارده و…

سوغات یزد
کیک یزدی

 

سوغات یزد
قطاب یزدی

 

سوغات یزد
پشمک یزدی

 

سوغات یزد
انواع لوز یزدی

 

 

سوغات یزد
شیرینی حاج بادومی یزد

 

سوغات یزد
نان پنجره ای یزد

 

سوغات یزد
نان برنجی یزدی

 

سوغات یزد
سوهان یزدی

 

سوغات یزد
حلوا ارده اردکان یزد

غذاهای سنتی یزدی

یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی یزد قیمه نخود است. اکثر گردشگران یک وعده ناهار خود را قیمه نخود سفارش می دهند و از طعم و عطر آن لذت می برند.

سوغات یزد
این ها مختصری از صنایع دستی و شیرینی های سنتی استان یزد است. حتما اگر به بازار یزد بروید موارد بیشمار دیگری توجه شما راجلب می کند. یه مورد دیگه که باید یادآری کنم این هست که، اگر در فصل پاییز به این استان سفر کردید، به باغ های انار سر بزنید و طعم فوق العاده انار این شهرستان رو بچشید.

انار یزد
لوز-دورنگدوستان عزیز، اگر شما هم به یزد سفر کرده اید و مجذوب سوغات یزد شده اید و از مهمان نوازی مردمان این دیار مسرور شده اید. از لحظات خوب و ناب خود برای ما بگویید تا ما و همراهانمان تجربه ای مفید از شما بیاموزند.

2.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *