آب‌انبار شش بادگیر یزد

آب‌انبار شش بادگیر یزد یکی از جاذبه های دیدنی شهر یزد و مربوط به دوران قاجار است و همان طور که از نام آن مشخص است شش بادگیر دارد که همین امر موجب شهرت آن با این نام شده، برای بررسی بیشتر این مکان دیدنی در شهر یزد با کافه صور همراه شوید.

آب‌انبار شش بادگیر یزد در سال ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۰۰ به عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.
در شهر یزد ۷۵ آب‎انبار وجود دارد ارزش آب در شهرهای کویری همچون یزد بیش از هر جای دیگر احساس می شود. آب‌انبار شش بادگیر یکی از معروف ترین آب‌انبار های شهر یزد تلقی می شود.

آب انبار شش بادگیر
آب‌انبار یزد شش بادگیر و مخزنی به حجم دو هزار متر مکعب دارد. این آب‌انبار شش بادگیر دو ورودی شمالی و جنوبی دارد. راه پله های ورودی در دو طرف مخزن و در امتداد یکدیگر قرار گرفته اند. راه پله ها از دو قسمت روباز و سرپوشیده تشکیل شده و سردر ورودی آنها در ابتدای قسمت سرپوشیده قرار دارد. از ورودی جنوبی توسط ۵۵ پله به مخزن می توان رسید.در جلو سردر این راه پله که در میانه پله ۲۵ و ۲۶ (از بالا) قرار گرفته ، یک هشتی با کف آجر فرش قرار دارد.

این آب‌انبار پنجاه و پنج پله دارد . شیر آن نیز در قسمت ورودی شمالی است . ورودی شمالی نسبت به مخزن شیر ، قرینه ورودی جنوبی است . این آب‌انبار گنبدی تخم مرغ مانند نیز است.آب انبار شش بادگیر

آب‌انبار ها از سازهای وابسته به قنات هستند که برای نگهداری و ذخیره سازی در زمستان که در نهایت استفاده در تابستان ساخته می شدند.ارتفاع مخزن آب ۱۲/۶ متر و ارتفاع بادگیر ها نیز ۱۰ متر بوده اند. آب‌انبار های بزرگ حجمی بالغ بر ۲۰۰۰ متر معکب گنجایش داشتند. این آب‌انبار ها دو راه دسترسی به شیر آب را داشتند که یکی برای استفاده اقلیت های مذهبی زرتشتی و دیگر برای استفاده مسلمین بوده است.

آب انبار شش بادگیر

این آب‌انبار شش بادگیر به قدمت ۱۸۰ سال است که در سال ۱۳۷۱ ه. ق بازسازی شد و در ابتدا سه بادگیر برای آن در نظر گرفته شده بود و بعد سه بادگیر دیگر نیز به آنها اضافه شد. اگر به یزد سفر کرده باشید و از این مکان دیدن کرده باشید با کمی دقت میتوان فهمید سه بادگیر با سه بادگیر دیگر تفاوت دارند و قدیمی تر هستند، این شش بادگیر براساس شرایط اقلیمی در جهت باد و به شکل ۸ وجهی هستند.

 

آدرس: محله تپه یزد، کوچه شش بادگیر

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *