امامزاده سید جعفرمحمد یزد

در دانشنامه مشاهیر یزد نیز نوشته شده: « امامزاده سید جعفرمحمد فرزند ابوالحسن علی و نوه امامزاده جعفر معروف به سید جعفر در اواخر سده چهارم به دنیا آمد. نسبش با شش واسطه به امام جعفرصادق (علیه السلام) می رسد. برخی وی را از نوادگان امام سجاد (علیه السلام) درسده پنجم هجری قمری درگذشت.
علامه نسابه ابوالحسن علی بن القاسم بن زید بیهقی در تقریر نسب وی بعد از اشاره به نسب شریف امامزاده سید جعفر یزد می نویسد: «و برای علی بن محمد أبی جعفر (امامزاده سید جعفرمحمد یزد) بن علی بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفر صادق (علیه السلام) سه فرزند به اسامی ذیل است: ابوالحسن زید، ابوجعفرمحمد و ابوطالب طاهر»

آستان باشکوه امامزاده سید جعفرمحمد (علیه السلام) در دروازه قرآن یزد و در ضلع جنوبی جاده یزد ـ تهران (بلوار جمهوری اسلامی) واقع شده و از بقاع متبرکه و پررونق شهرستان یزد به شمار می آید. بنای اصلی آآستان سید جعفرمحمد که از خشت و گل و با نمای آجری متعلق به دوره قاجاریه بوده درسال ۱۳۴۸ هجری شمسی تخریب و به جای آن بنای بسیار با ابهتی درابعاد ۱۴×۱۴ متر ساخته شده است. و با اضافه نمودن مساحت دو ایوان سمت شرقی و شمالی حرم مساحتی درحد ۲۴۰ مترمربع دارد فضای باز زیرگنبد با ارتفاع ۵/۲۴ از سطح زمین شکوه و عظمتی به این مکان داده است. بدنه حرم سید جعفرمحمد با سنگ مرمر یزد تزیین شده که در نوع خود  کم نظیراست و مابین سنگ بدنه و آینه کاری اشعاری روی سنگ حک شده که باعث زیبایی مضاعف این بنا شده است سپس آینه کاری شروع می شود که بقیه نمای درونی حرم را تزیین نموده است.
ضریح متبرک سید جعفرمحمد در ابعاد ۴×۳ متر و از قطعات طلا و نقره ساخته شده است و اطراف آن چهل تاج طلا دارد که روی آنها اسماءالله بر زمینه مینا نقش بسته است.

 

آدرس: استان یزد ـ شهرستان یزد ـ بخش مرکزی ـ شهریزد امامزاده سید جعفرمحمد

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *