امامزاده سید رکن‌الدین محمد یزد

نسب شریف سید رکن‌الدین با چهارده واسطه به امام ششم به شرح «سید رکن‌الدین محمدبن قوام الدین محمدبن نظام الدین علی بن ابی محمد شرفشاه بن ابی المعالی عربشاه بن ابی محمد بن ابی الطیب زیدبن ابی محمد حسن بن احمد بن عبیداله بن ابی جعفر محمدبن علی ابی الحسن بن عبیداله بی احمدالشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفرصادق(علیه السلام) می رسد.
سید ابوالمکارم بن رکن‌الدین محمد قاضی حسینی نواده بزرگوار حضرت ابوجعفر و از سادات بسیار جلیل القدر و سیدی بزرگوار و از عالمان بزرگ یزد بود او قاضی شهر یزد و مورد رجوع عموم اهالی در زمان خود بود و در محله وقت و ساعت زندگی می کرد و بنیانگذار کتابخانه و مدرسه‌ای در آن زمان بود. پدرش سید قوام‌الدین محمد از ریاضیدانان و نقبای یزد بود. از این رو سید رکن‌الدین معارف علوم و ریاضی را از پدر آموخت و به رشد و بالندگی رسید.
امامزاده سید رکن‌الدین محمد (علیه السلام) در حدود سال ۶۵۸ ه.ق در یزد به دنیا آمد و پس از عمری پرخیر و برکت عاقبت در سال ۷۳۲ هـ ق درسن ۷۴ سالگی درشهر یزد وفات نمود و مردم یزد رسم است که هر چهارشنبه به زیارت ایشان می روند.

آستان باشکوه امامزاده سید رکن‌الدین محمد (علیه السلام) در نزدیکی مسجدجامع یزد واقع شده است. و  بنای آن ازشاهکارهای معماری اسلامی قرن هشتم هجری به شمار می رود که شامل مدرسه ی قدیمی، رصدخانه، کتابخانه، بیت الادویه (داروخانه)، دارالشفا، خانقاه و مسجد می باشد. همچنین این بقعه به واسطه ی اهمیت رصدخانه آن به «مسجد وقت و ساعت» نیز معروف می باشد و مدرسه ی رکنیه را «ام البقاع مدارس یزد» نامیده اند.
بقعه سید رکن‌الدین که بازمانده آن مجموعه وسیع است که در اصل گنبد مدرسه رکنیه بوده و گاه برخی از مردم یزد از آن به عنوان مسجد سید رکن‌الدین یاد می کنند. همچنین به اعتبار رصدخانه آن به نام مسجد وقت و ساعت نیز نامیده شده است.

بقعه سید رکن‌الدین دارای یک در ورودی می باشد . چهار طرف حیاط طاق نمای بزرگ آجری به چشم می خورد.درضلع شرقی صحن با خریدن خانه مجاور درصدد افزودن فضای بقعه بر آمده اند .بدنه دیوار صحن با آجر پوشیده شده است . کف صحن و داخل بقعه با آجر مفروش شده است . طرفین سردر ورودی بقعه سید رکن الدین از جهت شمال ، دارای دو صفه که هر یک از دو غرفه تشکیل شده است .

حاشیه و لچکی های صفه ها و طاق نماها مزین به کاشی معرق با نقوش هندسی گل و بوته اسلیمی می باشد . سردر ورودی بقعه مسقف به طاق آهنگ با قوسی پنج اوهفت وسه طاق نمای گچی بری رسمی بندی می باشد که طاق نمای میانی بزرگتر است . در چوبی مشبکی ما را به داخل بقعه هدایت می کند . درضلع جنوب، محراب که مزین به رسمی بندی گچبری شده ، مقرنس کارشیکاری شده ، نقوش گل و بوته کتیبه به خط ثلث می باشد ، دیده می شود .

در طرفین محراب طاق نماهایی با ترنجهای گچبری و کتیبه ثلث و در ضلهای غربی و شرقی وشمالی طاق نماهای مزین به ترنج گچبری شده و کتیبه ثلث جلب توجه می‌کند . گنبد بروی چهار فیلپوش و شکنجهای رسمی و دوال و رف و بتکانه استوار است . به قول محمد کریم پیر نیا درون بقعه با گچبریهای نغز و نقشهای رسمی لاجورد وزر آراسته است . آهیانه گنبد مزین به شمسه بسیار زیبا و دوازده ترنج می باشد . در گریو گنبد چند پنجرۀ مشبک آجری به چشم می خورد .

در قسمت فوقانی ضلع ، شرقی و شمالی ، ۳ پنجره مشبک آجری تعبیه شده است . ازارۀ داخل بقعه تا ارتفاع ۷۰/۱ سانتیمتر با کاشیهای لاجوردی و سفید پوشیده شده است . خود ( پوشش خارجی ) گنبد دو پوسته متصل و مزین به کاشی معرق لاجوردی و آبی با نقوش هندسی و قوس شبدری کند می باشد . اربانه گنبد با کاشی معرق و خطوط بنایی و لوز آراسته شده است . نمای خارجی بقعه با آجر پوشیده شده است . بخشی از سطح پشت بام کاه گلی و بخش دیگر با آجر مفروش شده است.

آدرس: استان یزد ـ شهرستان یزد ـ بخش مرکزی ـ شهر یزد. خیابان امام خمینی، خیابان مسجد جامع

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *