آموزش عکاسی حرفه‌ای با موبایل

گوشی‌های هوشمند امروزی از قابلیت‌های بالایی برای عکاسی حرفه‌ای بهره‌مند شده‌اند. دوربین  گوشی‌های هوشمند با داشتن سنسورها و لنزهای کوچک و فشرده، کیفیت بالایی در عکاسی دارند که می‌توانند از لحاظ کیفیت با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای رقابت کنند. در این مطلب به آموزش ترفندهای عکاسی حرفه‌ای با موبایل می‌پردازیم.

 ترفندهای عکاسی کاربردی برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده با موبایل

برای عکاسی حرفه‌ای با گوشی‌های هوشمند ابتدا باید همان موارد الزامی در عکاسی را رعایت کنید، یعنی دید عالی برای به تصویر کشیدن ایده‌ها، نورپردازی و درک عمیق از عکاسی. اما ترفندهای عکاسی وجود دارند که می‌توانند عکس‌های شما را از عکس‌های ساده و گاهی بد به عکس‌هایی عالی و جالب بدل کنند. در ادامه با  تکنیک‌های ساده‌ و ترفندهای عکاسی با موبایل، همراه ما باشید.

۱. یکی از ترفندهای عکاسی ،از لوازم جانبی استفاده کنید

عکاسی با موبایل

داشتن گوشی هوشمندی با دوربینی کیفیت بالا و استفاده از نرم‌افزارهای مناسب، ترکیب عالی برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده است. اما اگر دید شما به عکاسی با دوربین گوشی جدی‌تر است و می‌خواهید سطح عکاسی خود را بالا ببرید، استفاده از لوازم جانبی عکاسی می‌تواند قابلیت‌های عکاسی شما را با گوشی‌های هوشمند به سطحی برساند که با دوربین‌های حرفه‌ای قابل مقایسه است.

برخی لوازم جانبی ضروری برای دوربین‌های گوشی هوشمند عبارت‌اند از: مونوپاد و گوریلاپاد برای ثابت نگه داشتن گوشی، لنزهای خارجی برای گسترش محدوده‌ی دوربین‌های گوشی هوشمند؛ برخی از این لنزها به کاربران امکان عکاسی ماکرو و واید انگل را می‌دهند. همچنین تجهیزات نورپردازی برای شب و مکان‌های کم‌نور و برای افرادی هم که علاقه‌مند به سلفی هستند هم یک شاتر بی‌سیم از راه دور می‌تواند، ابزار بسیار مفیدی باشد.

۲. هیچ‌وقت از فلش گوشی خود استفاده نکنید

عکاسی با موبایل

یکی از مواردی که هنگام عکاسی با گوشی هوشمند خود باید همیشه به‌خاطر داشته باشید، این است که همواره فلش گوشی خود را خاموش نگه دارید. نور زیاد فلش گوشی‌ها اغلب باعث می‌شود که عکس‌های شما زمینه‌ی تاری داشته باشند، رنگ‌های عکس مصنوعی شوند و چشمان سوژه‌ها هم قرمز شود. این موارد قطعا نمی‌تواند خوشایند باشد.

هنگام عکاسی در یک محیط تاریک، می‌توانید این گزینه‌ها را به‌جای فلش گوشی هوشمند امتحان کنید:

به‌دنبال منبع نور مناسب بگردید. به‌عنوان مثال، اگر در یک رستوران یا کافه هستید، به‌دنبال تابلوی نئونی باشید یا اگر می‌خواهید از میز خود (احتمالا غذای خود) عکس بگیرید، سعی کنید از قبل، میز نزدیک به نور یا پنجره را انتخاب کنید.
از قابلیت دامنه‌ی دینامیک بالا (HDR) گوشی خود استفاده کنید. این قابلیت به‌طور هم‌زمان سه عکس را با سه نوردهی متفاوت می‌گیرد و آنها را با هم ترکیب می‌کند و نتیجه نهایی آن هم عکس‌های بهتر با جزئیات مطلوب‌تری است. فقط هنگام عکاسی با حالت HDR، از ثابت نگه داشتن گوشی خود اطمینان حاصل کنید.
حساسیت ISO و نوردهی دوربین خود را افزایش دهید.
از نرم‌افزارهای مخصوص عکاسی در شب (Night Vision Camera Apps) استفاده کنید.
از یک منبع نور خارجی مصنوعی استفاده کنید.

۳. همیشه لنز دوربین خود را تمیز کنید

عکاسی با موبایل

اگر عادت دارید گوشی هوشمند خود را در جیب‌تان بگذارید، خوب است. اما اگر این‌طور نیست و بیشتر از گوشی خود برای عکاسی استفاده می‌کنید، سعی کنید، به‌طور مرتب لنز گوشی را تمیز کنید. در غیر این صورت، ممکن است عکس‌هایی که می‌گیرید، ناواضح و تار شوند.

۴. از نور طبیعی استفاده کنید

عکاسی با موبایل

یکی دیگر از ترفندهای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که در نور کم، عکس‌های خوبی نمی‌گیرند، بنابراین بهتر است که از نور طبیعی استفاده کنید. اگر از خودتان عکس می‌گیرید، مطمئن شوید که نور کافی به صورت‌تان می‌رسد. اگر نوردهی بیش‌ازحد است یا صورت‌تان سایه‌دار شده، از نمای بهتری استفاده کنید یا جای خود را عوض کنید.

ساعت‌های طلایی (غروب و طلوع آفتاب) بهترین زمان‌ها برای نورپردازی با نور طبیعی هستند. در این دو زمان، خورشید در آسمان پایین‌تر است و از این رو، نور در این زمان‌ها نسبت به نور خشن وسط روز خفیف‌تر است و به‌دلیلِ فاصله‌ی اضافی که نور خورشیدی باید برای عبور از جو زمین بپیماید، رنگ‌هایی با طول موج بلندتر مانند زرد، نارنجی و قرمز برجسته‌تر می‌شوند. همچنین صحنه‌های طلوع و غروب، با غبار و مه همراه است که باعث می‌شود، عکس‌های شما مناظر جذاب‌تر و مرموزتری را به تصویر بکشند.

نور پنجره هم گزینه‌ی عالی است که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. نور پنجره منبع نوری بزرگ، روشن و پراکنده‌ای است که باعث می‌شود برای سوژه‌های مختلفی به‌خصوص پرتره مناسب باشد. سایه‌های نرم نور طبیعی پنجره می‌تواند باعث گرفتن عکس‌های مناسبی با نکات برجسته و سایه‌هایی شود که ویژگی‌های صورت را به‌خوبی نشان می‌دهند.

۵. به‌جای بزرگ‌نمایی، عکس‌ها را برش دهید

عکاسی با موبایل

یکی دیگر از ترفندهای عکاسی اینکه سعی کنید در زمان عکاسی با گوشی هوشمند خود، روی موضوع عکاسی خود بزرگ‌نمایی نکنید. دلیل این کار هم واضح است، بزرگ‌نمایی موجب کاهش کیفیت عکس می‌شود. درعوض، عکس خود را کراپ (Crop) یا برش دهید و المان‌های غیرضروری را از آن خود حذف کنید. اگر می‌خواهید یک عکس واضح‌تر بگیرید، به موضوع عکاسی خود نزدیک شوید تا بتوانید عکس باکیفیت‌تری با جزئیات بهتر بگیرید.

۶. از قانون یک‌سوم استفاده کنید

عکاسی با موبایل

قانون یک‌سوم، یکی از قدیمی‌تری ترفندهای عکاسی است که سال‌هاست استفاده می‌شود. براساس قانون یک‌سوم، مهم‌ترین عناصر یک عکس، در محل تلاقی خطوط افقی و عمودی (اگر تصویر را به سه قسمت تقسیم کنیم) قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، شما باید جالب‌ترین بخش‌های عکس خود (مانند یک درخت یا چهره‌ی فردی که از آن عکس می‌گیرد) را در نزدیکی این خطوط فرضی قرار دهید.

بنابراین، برای بهبود ترکیب عکس‌های خود قانون یک‌سوم را امتحان کنید. مهم نیست از چه موضوعی عکاسی می‌کنید، از دوستان‌تان یا از یک منظره‌ی طبیعی، این ترفند ساده نتیجه‌ی کار شما را بهتر می‌کند. حتی ساده‌تر این که دیگر مجبور نیستند خطوط را در ذهن‌تان ترسیم کنید. در گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید آیکون جدول (یا Grid) را در تنظمیات نرم‌افزار دوربین گوشی خود مشاهده کنید. در گوشی‌های آیفون هم می‌توانید در بخش تنظیمات در قسمت Photos & Camera به‌دنبال این جدول بگردید.

۷. از قابلیت پانورامای گوشی خود استفاده کنید

عکاسی با موبایل

هرگز قابلیت پانورامای (Panorama) گوشی هوشمند خود را دست کم نگیرید. ممکن است مدتی طول بکشد تا استفاده از این قابلیت را به‌خوبی یاد بگیرید، اما مطمئنا وقتی نتیجه کار را ببینید، متوجه ارزش این ویژگی خواهید شد. نمای پانوراما برای عکاسی از مناظر و عکس‌های داخلی بهترین گزینه است.

اکثر مدل‌های جدید گوشی‌های اندروید و آیفون دارای حالت پانوراما هستند. علاوه‌براین، نرم‌افزارهای زیادی برای عکاسی پانوراما وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

برای استفاده از قابلیت پانوراما، به نرم‌افزار دوربین گوشی بروید. روی آیکون دوربین تپ کنید، سپس گزینه‌ی پانوراما روی انتخاب کنید. این گزینه زاویه‌ی عکس شما را گسترده می‌کند.عکاسی با موبایل

بسته به موضوع عکاسی خود، گوشی را به‌صورت عمودی یا به‌صورت افقی نگه دارید. کاربران آیفون می‌توانند برای تغییر جهت پانوراما روی آیکون فلش تپ کنند. در همین حال، کاربران اندروید می‌توانند بدون تعیین مسیر خود به چپ یا راست حرکت کنند.
برای شروع، روی دکمه شاتر گوشی خود تپ کنید. گوشی را برای گرفتن عکس دلخواه، حرکت دهید. سعی کنید تا حد ممکن، گوشی خود را ثابت نگه دارید. مهم‌ترین بخش گرفتن عکس‌های پانوراما، نگه‌داشتن ثابت دوربین و حرکت با سرعت مناسب است.

عکاسی با موبایل

وقتی کارتان تمام شد، روی دکمه‌ی شاتر تپ کنید. اگر در حین گرفتن عکس پانوراما به انتهای خط رسیدید، ممکن است عکس گرفتن به‌صورت خودکار متوقف شود و عکس شما ذخیره شود. حالا می‌توانید به گالری دوربین خود بروید و عکس پانورامای خود را ببینید.

۸. از نمای کلیشه‌ای صرف‌نظر کنید

عکاسی با موبایل

فقط از نماهای کلیشه‌ای استفاده نکنید، بلکه سعی کنید، همیشه از قوه‌ی تخیل و خلاقیت استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید عکس‌هایی از عابران در خیابان بگیرید، چرا از زاویه‌ی بالا استفاده نکنید؟ می‌توانید، از نمایی متفاوت، مانند نمای چشم پرنده (Birds Eye View) برای عکاسی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از زاویه پایین استفاد کنید و زیبایی آسمان را به تصویر بکشید. همیشه خارج از چهارچوب فکر کنید و سعی کنید، جزئیات فوق‌العاده‌ را از دل اتفاقات عادی بیرون بکشید!

۹. از حالت عکس‌های پشت سرهم استفاده کنید

عکاسی با موبایل

اگر می‌خواهید عکس‌های بهتری بگیرید، حتما باید از حالت عکس‌های پشت سر هم (Burst Mode) استفاده کنید و در هر عکس موارد جزئی مانند زاویه و قاب‌بندی را کمی تغییر دهید. این قابلیت به شما گزینه‌های زیادی برای عکس‌های صفحه اینستاگرام، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌دهد.

بسیاری از گوشی‌های هوشمند به کاربران امکان گرفتن عکس‌های سریع پشت سرهم را به‌سادگی و تنها با نگه داشتن دکمه‌ی شات می‌دهند. به‌عنوان مثال، گوشی‌های سامسونگ به کاربران اجازه می‌دهند تا ۱۰۰ عکس پشت سرهم بگیرند.

یکی از مزیت‌های حالت عکس‌های پشت سر‌هم این است که قادر به انتخاب عکس مطلوب خود از بین چندین عکس هستید. علاوه‌براین، کاربران حرفه‌ای‌تر می‌توانند با ترکیب این عکس‌ها، انیمیشن بسازند.

۱۰. یک نرم‌افزار تایم‌ لپس دانلود کنید

عکاسی با موبایل

عکاسی تایم لپس (Time Laps) ممکن است چند دهه‌ای باشد که به‌کار می‌رود، اما همین حالا هم زمان خوبی برای شروع این تکنیک جالب عکاسی است. نرم‌افزارهای کاربردی زیادی برای ساختن ویدئوهای باکیفیت و طولانی از عکس‌های شما وجود دارد. کافی است در اپل استور یا اپ استور گوگل، واژه‌ی Time Laps را جست‌وجو کنید. یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها برای عکاسی تایم لپس، Framelapse است. این نرم‌افزار یک نسخه‌ی رایگان بسیار مفید دارد که همین حالا می‌توانید دانلود کنید.

دانلود نرم‌افزار Framelapse

۱۱. به‌دنبال داستان‌های خود برویدعکاسی با موبایل

عکاسی خوب و جذاب بیش از صرف عکس گرفتن تصادفی است. همیشه باید بدانید که چرا عکس می‌گیرید و می‌خواهید چه پیامی را به بینندگان عکس برسانید. بنابراین، قبل از اینکه گوشی خود را بردارید و شروع به عکس گرفتن کنید، به داستان‌های جالب و موضوعاتی که می‌خواهید از آنها عکاسی کنید، فکر کنید. همان‌طور که به طرح خود فکر می‌کنید، ترکیب عکس را هم در ذهن خود داشته باشید، اینکه می‌خواهید چه عناصری در عکس‌تان باشد، قاب‌بندی و پس‌زمینه و موارد دیگر تا بتوانید، پیامی را که در ذهن دارید، به‌خوبی به بیننده خود منتقل کنید.

۱۲. عکس‌های خود را ویرایش کنیدعکاسی با موبایل

یکی از ترفندهای عکاسی اینکه، گرفتن عکس‌های خوب با گوشی‌های هوشمند، فقط به نرم‌افزار دوربین گوشی ختم نمی‌شود. بلکه در بیشتر موارد برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه، نیاز دارید که عکس‌های خود را با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس تا حدی تغییر دهید. درنظر داشته باشید که فقط عکس‌های خود را فیلتر نکنید و تنها به تنظیم مواردی مانند روشنایی و کنتراست بسنده نکنید.

۳ اپلیکیشن رایگان ویرایش عکس با موبایل

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *