جاذبه‌های طبیعی مهریز

شهر مهریز از شهرهای تاریخی استان یزد است که علاوه بر قدمت تاریخی بسیار ارزشمند، از طبیعت بکر و بسیار زیبایی نیز برخوردار است که کافه صور به آنها پرداخته است.

چشمه غربالبیز

این چشمه که در جنوب غربی و در فاصله ۳ کیلومتری شـهر و در کنار روستای مدوار قرار دارد از چشمه های بسیار معروف استان یزد می باشد از ارتفاعات لاخسه سرچشمه گرفته و تقریباً از اسفند الی شهریور ماه دارای آب است.

چشمه غربالبیز1

محوطه غربالبیز یکی از محوطه‎های مهم استان یزد می‎باشد که در نیمه جنوبی استان و غرب شهر مهریز قرار دارد. این محوطه در میان دشت سیلابی کوچکی در میان دو رشته ارتفاعات پست مرتفع شیرکوه قرار گرفته است.
محوطه مذکور در طی سال‌های ۸۳-۷۹ و طی سه فصل توسط خانم آذرمیدخت اسفندیاری مورد حفاری قرار گرفته است که در طی این فعالیت‎ها یک بنای باستانی و یک سازه خشتی وابسته به آن در بخش جنوبی محوطه و یک گورستان باستانی در بخش شمال شرق محوطه مربوط به نیمه دوم هزاره اول ق.م شناسایی و کاوش شده است.

چشمه غربالبیز2

همچنین طی کاوش‌های سال ۱۳۸۳ قطعاتی از ظروف در زیر لایه‎های رسوبی محوطه بدست آمده است. علاوه ‎بر آثار مذکور، در نتیجه بررسی‎های انجام‎شده آثار معدن‎کاری و فلزکاری کهن و تعدادی قنات متروکه هم در این محوطه شناسایی شده است.
همچنین گورستان غربالبیز در شمال این ناحیه نیز حفاری شده است. در این گورستان ۳۵ گور شناسایی شده که اطراف این گورها را چهار لایه سنگی در بر گرفته است و اجساد نیز به حالت جنینی و رو به شرق قرار دارند. در برخی از این گورها دو جسد به همراه ظروف سفالی و سنگی و زینت‎آلات کوچک قرار داده‎ شده است.

سرو کهنسال منگاباد

در محله منگاباد مهریز قرار دارد، قدمتی برابر ۱۵۰۰سال را داراست که همچون نگهبانی سلحشور، قرن هاست که بر فراز شهر ایستاده و نظاره‌‏گر پویایی شهر می‏باشد. ارتفاع این سرو ۲۶ متر بدنه ۵ متر و قطر ۱۸۰ سانتیمتر می‏باشد.

درخت کهنسال مگناباد

کوه ریگ؛ جاذبه طبیعی و درمانی شعر مهریز

کوه ریگ که یکی از اماکن تفریحی و گردشگری استان یزد و شهر مهریز به شمار می رود، هر سال به ویژه در شش ماه نخست سال به دلیل ویژگی درمانی که دارد، مورد استقبال بسیاری از مردم به ویژه مسافران نوروزی قرار می گیرد.

کوه ریگ
این کوه در طول سالیان طولانی و در چند صد سال پیش بر اثر وزش باد و جمع شدن توده های عظیمی از شن کنار یک کوه به وجود آمده است.
ریگهای این کوه به دلیل تابش مستقیم نور خورشید، داغ می شود و به دلیل ریگ بودن تپه، کوهنوردان را اغلب تا نیمی از پا در ریگهای داغ فرو می برد به همین دلیل بسیاری از مردم معتقدند، داغی ریگها می تواند دردهای عضلانی پا و کمر را از بین ببرد.

کوه ریگ
همین امر سبب شده سالانه تعداد زیادی از گردشگران از این منطقه به عنوان یک منطقه گردشگری درمانی استفاده کنند.
به ویژه در روز نهم فروردین مردم به این منطقه آمده و نوروز سلطانی را در این مکان جشن می‌ گیرند که این کوه زیبا در محله بغداد آباد شهر مهریز قرار دارد.

باغ انار مهریز: بزرگترین باغ انار خاور میانه

انارستان مهریز واقع در‪ ۳۰‬کیلومتری شهر یزد که از آن به عنوان بزرگترین باغ انار خاورمیانه یاد می‌شود ، همچون یاقوتی درخشان در این خطه کویری نمایان است.احداث این باغ وسیع از سال ‪ ۸۱‬ آغاز شد و در سال ‪ ۸۵‬به ثمردهی رسید.این انارستان‌ که ‪ ۳۱۵‬هکتار وسعت دارد،” بزرگترین باغ انار در خاورمیانه ” است.

انارستان مهریز

منطقه حفاظت شده کالمند بهادران

در سال ۱۳۵۴ با توجه به مشاهدات مکرر مامورین بر مشاهدات جوجه‌های هوبره در محدوده کالمند-بهادران به دلیل اینکه پرنده مذکور از زمره پرندگان مهاجر بود و در معرض خطر انقراض قرار داشت و همچنین وجود گونه‌های دیگر از قبیل جبیر و کل و بز، قوچ و میش، این منطقه از نظر تراکم آهو به سازمان محیط‌ زیست معرفی شد.

کالمند بهادران

در سال ۱۳۵۵ منطقه‌ای به وسعت ۲۲۹,۰۰۰ هکتار واقع در ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرقی یزد با عنوان منطقه شکار ممنوع کالمند تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان یزد قرار گرفت.کالمند بهادران

پس از آن با گذشت ۱۵ سال از سوابق حفاظتی محدوده‌هایی از منطقه به دلیل جمعیت مناسب گونه‌های مختلف حیات وحش به ویژه گونه‌های دشت‌زی نظیر جبیر و آهو، انتخاب و ارتقا سطح یافت.

کالمند بهادران

به این ترتیب منطقه کالمند طی مصوبه شماره ۱۲۳ شورای عالی محیط‌زیست با مساحت ۲۲۹۱۹۷ هکتار به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده کالمند-بهادران به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست پیوست.

روستای منشاد

روستای منشاد در دره ای سبز و خرم قرار دارد که باغ های و درختان فراوانی آن را در بر گرفته است و در تابستان ها ییلاق و گردشگاه مردم یزد و پیرامون آن است. کوه چنبر در شرق و کوه جرزین در غرب آبادی واقع شده و هر دو کوه از رشته شیرکوه هستند. آب وهوای روستا معتدل خشک است.روستای منشاد
در میان قامت سرسبز درختان، گاهی خانه هایی به چشم می خورد با معماری سنتی و بسیار زیبا . منزل را در دوطبقه بنا کرده اند . طبقه اول فقط چند اتاق دارد و فضاهایی که ظاهرا هیزم دان یا مطبخ بوده اند . اما طبقه دوم ایوانی دارد مشرف به باغ با سقف چوبی .روستای منشاد

مردمان منشاد همگی مسلمان و شیعه‎اند و سینه‌ای دارند لبالب از عشق و ارادت به ائمه اطهار (ع)؛ گواه این مدعا هم حسینیه بزرگ وباشکوه روستا است . حسینیه ای فراخ و وسیع که با کمک و خود یاری اهالی برپا شد.روستای منشاد
از جمله مناطقی است که ۱۴منطقه حافظت شده، پناهگاه حیات وحش و پارک ملی دارد و وسعت آنها به بیش از دو میلیون و ۷۰۰هکتار می‌رسد که شاید چنین وسعتی برای منطقه ای کویری نظیر یزد دور از ذهن باشد.

روستای منشاد

از آثار تاریخی روستای منشاد می توان از مسجد جامع منشاد که یکی از بناهای شاه یحیی مظفری می باشد و در سال۷۷۴ هجری قمری ساخته شده است و همچنین حمام منشاد که از ۲ ساختمان کوچک و بزرگ تشکیل شده و عناصر اصلی آن ورودی حمام، راهرو، دهلیز یا فضای برزخ و بینه یا رخت‌کن است. غار اکشف نیز یکی دیگر از جاذبه های این روستای بکر می باشد.

دره آدروشک

این دره یکی از مکان های تفریحی شهر مهریز می باشد که در فاصله ۱۳ کیلومتری این شهر قرار دارد. با توجه به این که بسیار سرسبز و دارای چندین چشمه طبیعی می باشد لذا چشم هر بیننده را به خود جلب می نماید. همچنین یخچال این دره حتی در فصل تابستان پوشیده از برف بوده و میوه ها و درختهای فراوانی مانند: « گردو، بادام و درخت سپیدار و انوع سیفی جات » در این دره وجود دارد. دره آدروشک همچنین زیره آن نیز بسیار معروف است.

دامگاهان(دامگاهون)

دامگاهان دره ای می باشد که در ۱۲ کیلومتری شهر مهریز و در فاصله ۵ کیلومتری زمین های لابید قرار دارد.

دامگاهان

کوه هایی که این دره را احاطه کرده اند بسیار صعب‌العبور است. این دره دارای چشمه ساری است و در طول زمستان کوه های آن برف گیر می شود و از اول فروردین تا ۲۰ تیر ماه آب آن بسوی شهر مهریز جاری می شود. آبی که از این کوه جاری می شود بسیار روان و خنک و گوارا می باشد.دامگاهان

آب معدنی چاه گله (تنها آب معدنی طبیعی استان یزد

آب معدنی چاه گله: آب معدنی چاه گله در ۴۰ کیلومتری شهر مهریز واقع شده و مورد استفاده اهالی و مسافران می باشد. مزه آن شیرین وگرم است.

آب معدنی چاه گله

باغ آهو

مجموعه‌ای ۳۵ هکتاری است که در آن ۱۰۰ راس آهو، ۳۷ راس گوزن، ۵۰ راس قوچ و میش و حدود ۱۲۰ نوع پرنده زینتی نظیر طاووس، قو مشکی، کاسکو، طوطی کوتوله، غاز کانادایی، فلامینگو، غاز وحشی اکراینی، مرغ شاخدار و دیگر حیوانات نگهداری می‌شوند.

باغ آهو

برای حفظ امنیت حیوانات، دیوارهای بتونی و پیوسته به طول ۳۳ متر دور تا دور این باغ استفاده شده تا مانع از ورود دیگر حیوانات از بیرون به داخل باغ باشد. بازدید و قدم زدن در کنار حیوانات و پرندگان و لمس کردن آهو و گوزن و دیگر حیوانات از نزدیک لذتی خاص و تجربه ای کم نظیری را برای شما در پی دارد.

غار لابید حبیبیان

غار لابید حبیبیان غاری کاملا فنی است که نام آن از روستایی که در آن قرار گرفته، برداشته شده است. این غار کاملا دیواری است و از سنگ‌های گرانیت بسیار زیبایی تشکیل شده است.

غار لابید حبیبیان

غار میراحمد

غار میراحمد، غاری است که سقف کوتاهی دارد و برای دیدن آن باید غالبا سینه خیز یا دولا باشید. مقدار بسیار کمی آب در ته این غار وجود دارد و جانداری چون خفاش و سیخور درون آن زندگی می‌کنند.غار میراحمد

چشمه یا آب هوهو

مهمترین چشمه کوههای کلات منشاد است که دارای مناظر بسیار دیدنی و جذاب بوده و از تونلی در دل کوه جاری می شود و به نام آب هو هو معروف است.در فصول کم آب سال تا عمقی حدود ۲۰ متر در آن می توان پیش رفت و احتمال وجود مسیرها و تونل های بسیاری در داخل آن می رود ولی نفوذ در آن در حال حاضر بدون امکانات امکانپذیر نمی باشد.

آب هوهو

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *