۱۰ نکته برای طبیعت‌گردی در باران

اجازه ندهید بارش باران جلوی شما را بگیرد! زیبایی‌های طبیعت ارزش آن را دارد تا تجهیزات بارانی را برداشته و قدم در طبیعت بگذاریم. کافه صور ۱۰ نکته را یادآور می‌شود تا بتوانیم بیخطر به طبیعت‌گردی در باران بپردازیم…

۱-بدنتان را با لباس بارانی (ضد آب) بپوشانید.

در طبیعت‌گردی در باران در زیر پوشش بارانی (مثل پانچو) می‌توانید از لباس‌های مخصوص لایه اول استفاده کنید که به شما احساس راحتی بیشتری در مقایسه با پوشش‌های ضخیم می‌دهند. این لباس تمام پوست شما را می‌پوشاند و ضمن دفع موثر رطوبت بدن به شما احساس راحتی بیشتری می‌دهد.

۲-در لباس خود روزنه‌ای برای تهویه باز بگذرارید.

در پیمایش‌های طولانی و طبیعت‌گردی در باران لایه بیرونی لباس (پانچو یا لباس ضد آب) کاملا خیس می‌شود و این باعث می‌شود که این لایه قابلت تنفس خود را از دست بدهد. اما اگر بتوانید مقداری از زیپ لباس را باز بگذارید یا اینکه فضایی برای تنفس بدنتان ایجاد کنید پیمایش به مراتب راحت‌تری خواهید داشت.

۳- از لباس‌هایی از جنس پشم یا الیاف مصنوعی استفاده کنید.

در هوای خشک بهتر است از لباس‌هایی با پوشش پَر جهت گرم نگه داشتن خود استفاده نمایید اما در محیط‌های مرطوب استفاده از لباس‌هایی پشمی یا الیاف مصنوعی بهتر است. این پوشش‌های حتی وقتی رطوبت به درونشان نفوذ کند باز هم خاصیت گرم کنندگی خود را از دست نمی دهند.

۴-کوله‌پشتی‌تان را ضد آب کنید. (طبیعت‌گردی در باران)

لازم به تذکر نیست که شما باید لوازم حساس خود را در پک‌های ضد آب یا کیسه نایلونی و … نگه دارید؛ با این وجود بهتر است است کل کوله‌پشتی را هم ضد آب کنید.

کوله‌پشتی‌های تماماً ضد آب کمی دور از انتظار هستند و اگر هم موردی هم پیدا کنید احتمالا بسیار گران قیمت خواهد بود؛ لذا شما می‌توانید از کوله‌پشتی‌های معمولی با یک کاور ضد آب استفاده نمایید. یادتان باشد که یک کوله‌پشتی خیس به مراتب سنگین‌تر می‌شود.

۵-تا مجبور نشدید کوله‌پشتی‌تان را باز نکنید.

هربار که شما کاور را کنار می‌زنید و درب کوله‌پشتی را باز می‌کنید، باران و رطوبت بیشتری به داخل نفوذ می‌کند. برای جلوگیری از این امر تنقلات و مواد غذایی مورد نیاز برای زمان حرکت را در بیرون کوله‌پشتی و در پوشش ضد آب نگه دارید. می‌توانید آن را حتی در جیب خود جا بدهید.

۶-نقشه راهنما را در یک بسته زیپ‌کیپ و ضد آب نگه دارید.

در زمان طبیعت‌گردی در باران مطمئن شوید که نقشه راهنما را در یک پوشش پلاستیکی قرار داده‌اید تا هربار به آن نگاه می‌کنید آسیبی نبیند.

۷-کفش خود را با گتر ضد آب محافظت نمایید.

حتی می‌توانید گتر را زیر لایه بیرونی شلوار بپوشید تا بدین ترتیب رطوبت کمتری به درون کفش شما نفوذ کند. (شلوار بر روی گتر قرار بگیرد.) این سیستم کفش‌ها را در مقابل ورود آب محافظت خیلی خوب می‌کند و همچنین فاصله بین شلوار و کفش را به خوبی می‌پوشاند.

۸- برای پیمایش‌های طولانی از کفش‌های ورزشی با قابلیت تنفس استفاده کنید.

واقعیت را بپذیرید. پاهای شما خیس خواهد شد. حتی اگر بهترین و گران‌قیمت‌ترین کفش‌های کوه‌نوردی را بپوشید و از بهترین گتر‌ها استفاده کنید باز هم نمی‌توانید از ورود رطوبت درون کفش‌های خود در یک پیمایش چند روزه و بارش مداوم باران جلوگیری نمایید، مخصوصاً اگر مجبور شوید از رودخانه هم عبور کنید.

توجه کنید که جوراب‌های مرطوب فقط اندکی بهتر از جوراب‌های خیس هستند. پس چرا راحت‌ترین گزینه را انتخاب نکنید: کفش ورزشی. این کفش‌ها در فواصل بین بارندگی‌ها به سرعت خشک می‌شوند؛ چرا که آنها به میزان قابل توجهی نرم‌تر و تنفس‌پذیرتر از کفش‌های کوه‌نوردی هستند.

آنها احتمال تاول زدن پا را که در اثر برخورد پوست مرطوب با چرم سخت به وجود می‌آید را به حداقل می‌رسانند. همچنین این کفش‌ها در فواصل بین بارندگی‌ها به سرعت خشک می‌شوند به طور قابل ملاحظه‌ای هم سبکتر و راحت‌تر روی پا قرار می‌گیرند.

۹-توجه بیشتری برای پیشگیری و مراقبت از تاول‌ها بخرج دهید.

جوراب مرطوب به سرعت چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد که این باعث جذب بیشتر آب می‌شود. تاول اندک‌اندک بزرگ می‌شود و احتمال ابتلا به تاول در کفش‌های چرمی سخت بیشتر است. برای جلوگیری از این پدیده می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

۱۰-کوله‌پشتی و تجهیزات خیس خود را بیرون از چادر نگه دارید.

تجهیزات خیس از قبیل چکمه‌ها، دستکش‌ها، ژاکت، کلاه، پوتین‌ها، جوراب‌ها و هر وسیله دیگری باید با پوشش مناسبی نگهداری شوند اما به هیچ عنوان نباید به داخل چادر بیایند. وسایل خیس درون چادر باعث مرطوب یا خیس شدن کیسه‌خواب‌ها می‌شوند. کیسه‌خواب مرطوب خاصیت عایق خود را از دست می‌دهد و شما گرفتار سرما می‌شوید.

هنگام خرید چادر ضد آب هم باید به سه نکته توجه کنید:

• تهویه مناسب
• استحکام در برابر شرایط بد جوی
• فضای إضافی

 

مطالب پیشنهادی:

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *