۸ روش برای عکاسی بهتر با موبایل

در حالی که دوربین گوشی‌های هوشمند از نظر سخت‌افزاری و از بُعد نرم‌افزاری پیشرفت‌های زیادی داشته‌ است ولی هنوز هم کیفیت بسیاری از عکس‌های کاربران در عکاسی با گوشی ،مخصوصا در سفر به مواردی غیر از دوربین بستگی دارد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

گوشی‌های هوشمند حالا همه را تبدیل به عکاسان متحرک کرده‌اند. شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که بطور مرتب از دوربین گوشی هوشمند خود برای عکاسی استفاده می‌کنند. اگرچه با عکاسی زیاد تجربه شما بیشتر می‌شود ولی این به این مفهوم نیست که وقتی شما از یک سری اصول ثابت برای عکاسی استفاده می‌کنید، می‌توانید در عکاسی پیشرفت کنید. در ادامه برخی تکنیک‌های ساده ولی بسیار پرکاربرد را که معمولا فراموش می‌شوند، با هم بررسی می‌کنیم.

۱. بایستید و دست خود را ثابت نگاه دارید
عکاسی با موبایل

اگر قرار بود با یک دوربین DSLR بزرگ عکاسی کنید شاید نیازی به گفتن این نکته نبود ولی از آنجا که گوشی‌های هوشمند کوچک هستند، برخی افراد فکر می‌کنند که در حین راه رفتن هم می‌توانند تصاویر خوبی با دوربین گوشی هوشمندشان ثبت کنند. در واقع فرقی نمی‌کند که شرایط نوری چطور باشد وقتی با یک دست گوشی خود را در دست گرفته‌اید و در حال قدم زدن هستید احتمال این که موفق به ثبت تصویر واضحی شوید خیلی کم است. پس بهتر است ابتدا بایستید، گوشی خود را با هر دو دست بگیرید و در نهایت عکاسی کنید. اگرچه بسیاری از عوامل در عکاسی هستند که شما قادر به کنترل آنها نیستید ولی می‌توانید با رعات برخی نکات حداکثر تلاش خود را برای داشتن عکس‌هایی خوب انجام دهید.

۲. در عکاسی با گوشی ابتدا بیاندیشید سپس عکاسی کنید

عکاسی با موبایل

با این دوربین‌های سریعی که امروزه در اختیار داریم، حالت عکاسی پیاپی (Burst Mode) و البته حافظه‌های ذخیره‌سازی خوبی که بر روی گوشی‌های هوشمند وجود دارد، معمولا قبل از این که به خوبی در مورد نحوه جای‌گیری افراد و اشیا در تصویر، نور، تنظیمات و چارچوب عکس دقت کنیم، عکس را می‌اندازیم.

زمانی بود که هر عکسی که می‌انداختید برای شما دارای هزینه بود، فیلم‌های ۱۲ تایی، ۲۴ تایی یا ۳۶ تایی که بعدا باید ظاهر می‌شدند، فرصت زیادی برای خطا کردن به شما نمی‌دادند و باید هر عکسی با نهایت دقت انداخته می‌شد اما در حال حاضر دیگر چنان محدودیت‌هایی نداریم ولی این دلیل نمی‌شود که بدون دقت عکاسی کنیم. ترکیب و چارچوب‌شناسی در عکاسی موارد بسیار مهمی هستند که با گذشت زمان به درک بهتری از آن‌ها می‌رسید و در این راه هر عکس برای شما تجربه جدیدی محسوب می‌شود. در موقع عکاسی سعی کنید تا کادر مورد نظر خود را بیابید و هرگز عجله نکنید.

۳. حالت عکاسی مناسب را انتخاب کنید

عکاسی با موبایل

فرقی نمی‌کند که مدل گوشی هوشمند شما چه باشد به هر حال نرم‌افزار دوربین شما حالت‌های مختلفی برای عکاسی دارد که برای موقعیت‌های مختلفی طراحی شده‌اند. اگرچه معمولا یک حالت عکاسی خودکار یا نرمال وجود دارد ولی معمولا حالاتی نظیر عکاسی در شب، در هنگام غروب، عکاسی در مهمانی یا غیره هم وجود دارد. اگر شرایط ایجاب می‌کند سایر حالت‌ها را هم امتحان کنید و همیشه بر روی گزینه عکاسی نرمال تأکید نکنید.

حالت شبانه میزان ISO را کاهش می‌دهد و سرعت شاتر را کم می‌کند تا نور بیشتری در تصویر وجود داشته باشد. این در حالی است که حالت اکشن برعکس حالت شبانه عمل می‌کند تا اجسام متحرک را در عکس به صورت ساکن و واضح نمایش دهد. البته ممکن است کمی آزمایش و خطا نیاز داشته باشید تا ببینید آیا حالت‌های عکاسی همان‌طور که انتظارش را دارید، عمل می‌کنند یا خیر ولی چند دقیقه وقت صرف کردن برای آشنایی با این حالت‌ها بسیار بهتر از این است که همیشه از حالت نرمال استفاده کنید.

۴. ویرایش عکس‌ها پس از عکاسی

عکاسی با موبایل

حتی بهترین عکاسان با پیشرفته‌ترین دوربین‌هایشان هم به محض این که عکسی انداختند به سادگی و بدون ویرایش آن را پست نمی‌کنند. از آنجا که نرم‌افزار دوربین گوشی‌های هوشمند در پردازش عکس‌ها و ارائه یک عکس JPEG خوب عمل می‌کنند، همواره می‌توانید عکس خود را با کمی ویرایش بهبود دهید. فرقی نمی‌کند که بخواهید فقط قسمتی از عکس را بِبُرید یا بچرخانید که این کار از طریق ویرایش‌گر نرم‌افزار دوربین قابل انجام است یا از ویرایشگرهای تصویر مخصوصی که به وفور وجود دارند، استفاده کنید به هر حال با چند دقیقه ویرایش می‌توانید شاهد تفاوت بین یک عکس خوب و فوق‌العاده باشید. احتمالا پیش از این با جادوی ویرایش تصاویر در صفحات اینستاگرم دوستان خود آشنا شده‌اید!

۵. HDR را همیشه در حالت فعال باقی نگذارید

عکاسی با موبایل

با فعال کردن HDR شما می‌توانید تصاویر با وضوح و روشنایی بالا بگیرید که در حالت عادی دوربین یک گوشی هوشمند کوچک قادر به ثبت آن نیست ولی این حرف به این مفهوم نیست که شما همیشه باید HDR را روشن بگذارید. وقتی به چیزی که می‌خواهید از آن عکس بیاندازید از پشت نور تابیده شده و شما می‌خواهید جلو زمینه آن را به خوبی ببینید، HDR گزینه خوبی برای استفاده است ولی وقتی در جای تاریکی باشید یا در حال عکاسی از اجسام متحرک باشید HDR پیشنهاد مناسبی برای استفاده نیست. برخی دوربین‌ها بطور هوشمند تشخیص می‌دهند که چه زمانی HDR را روشن کنند و معمولا هم کار خود را به خوبی انجام می‌دهند.

۶. از یک سه پایه استفاده کنید

عکاسی با موبایل

شاید این مورد برای گوشی‌های هوشند کمی عجیب به نظر برسد ولی اگرمی‌خواهید به نهایت کیفیت در عکس‌هایی که با دوربین گوشی خود می‌اندازید، برسید شاید خوب باشد که یک سه پایه نگهدارنده را مدنظر قرار دهید. خوشبختانه نیازی به خرید یک سه پایه مخصوص گوشی هوشمند ندارید و می‌توانید از هر سه پایه‌ای استفاده کنید. گیره‌های نگهدارنده گوشی روی سه پایه نیز با کمی جستجو قابل خرید هستند.

مسلما نیاز نیست تا یک سه پایه بزرگ را به دنبال خود بکشید بلکه می‌توانید از سه پایه‌های کوچکتر که مخصوص حمل و نقل هستند استفاده کنید. وقتی گوشی شما روی یک سه پایه ثابت شده باشد می‌توانید عکس‌های با کیفیت بالا بخصوص در محیط‌های با نور کم بگیرید؛ جایی که حرکت نکردن دوربین بسیار تعیین کننده است.

۷. زوم نکنید بلکه به اجسام نزدیک‌تر شوید

عکاسی با موبایل

فاصله زیادی با سوژه‌ دارید و از طریق نرم‌افزار دوربین خود تصمیم به زوم می‌گیرید ولی حتی با داشتن دوربین‌هایی با رزولوشن بالا، باز هم زوم دیجیتال باعث می‌شود تا از کیفیت عکس کاسته شود. علاوه بر این زوم باعث افزایش تاری تصاویرمی‌شود. پس بهتر است قید زوم کردن را بزنید.

اگرچه شاید این همیشه راحت‌ترین کار ممکن نباشد ولی بهترین راه زوم کردن این است که با پای خود به سوژه نزدیک شوید. تجربه نشان داده است که موقع نزیک شدن به محل مورد نظر به مناظر، نماها و موارد دیگری برای عکاسی هم برمی‌خورید.

۸. لنز دوربین را تمیز کنید

عکاسی با موبایل

اغلب اوقات وقتی با خانواده یا دوستان بیرون می‌رویم و می‌خواهیم با گوشی هوشمند خود عکاسی کنیم، موارد ساده را فراموش می‌کنیم. چیزی که همیشه در مورد دوربین گوشی هوشمند خود باید حساس باشید، تمیری لنز آن است. لنز دوربین گوشی‌های هوشمند کوچک است و در طول روز بارها حین استفاده از گوشی، دست ما بر روی لنز کشیده می‌شود. این به این مفهوم است که لنز دوربین گوشی‌های هوشمند به راحتی کثیف می‌شود. قبل از عکاسی حتما لنز گوشی هوشمند خود را تمیز کنید. تفاوت زیادی در عکس‌های بعدی خود مشاهده خواهید کرد.

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *