ویژگی‌های کفش مناسب سفر – محافظ قلب دوم باشیم

برخی مقاصد هستند که شما برای رسیدن به آنها ناگزیر به پیاده روی هستید و به دلایل مختلف باید مسافتی را پیاده طی کنید. در این سفرها آنچه که بیش از همه اهمیت خود را نشان می دهد، کفش مناسب است که مهم ترین نقش را در خوشایند یا ناخوشایند بودن این نوع سفرها بازی می کند. کفش مناسب به شما این امکان را می دهد که با آمادگی بیشتری پیاده روی کنید و از لحظه لحظه ی سفر خود لذت ببرید.

امروزه انواع گوناگونی از کفش های پیاده روی در بازار وجود دارند که هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند. این تنوع گاه باعث می شود تا انتخاب اشتباهی داشته باشیم و بدون توجه به نیاز های خود محصولی نامناسب را برگزینیم، به همین دلیل می خواهیم انواع این کفش ها را به شما معرفی کنیم تا انتخاب بهتری را تجربه کنید. در این مطلب سعی شده است، ویژگی های یک کفش مناسب بیان شود؛ امیدواریم این مطلب آنقدر کاربردی باشد تا به شما در خرید یه کفش مناسب برای پیاده روی و سفر کمک کند.ویژگی‌های کفش مناسب سفر

کفش مناسب پیاده روی – راحت و مناسب

با شنیدن نام کفش مناسب پیاده روی شاید به فکر راحت ترین کفشی که دارید بیفتید؛ همانی که هر روز به پا می کنید و شاید مسافت قابل توجه ای را نیز با آن تا محل کار می پیمایید. اشتباه شما در همین جاست، وقتی که صحبت از کفش پیاده روی در سفر می شود باید کفشی را انتخاب کنید که در عین راحت بودن، مناسب نیز باشد. چرا که معمولا مقاصدی در سفر به پیاده روی احتیاج دارند که امکان احداث جاده در آنها نبوده و اتومبیل نمی تواند از آنها گذر کند. پس مسیر شما کاملا با پیاده رو ها و خیابان های شهر متفاوت است. برخی تفاوت های این کفش ها را می توان در موارد زیر برشمرد:

قابل استفاده در زمین های ناهموار : مسیر های طبیعی می توانند پر از سنگ و سنگلاخ باشند پس کفش روزمره ی شما دیگر نمی تواند کارآیی داشته باشد.

حفاظت از پا: کف کفش های پیاده روی به گونه ای ساخته شده که در برابر شن، ماسه، گل و … مقاوم باشند و شما را از آسیب ها حفظ کنند. همچنین در برخورد با سنگ، چوب و موانع مختلف همچون یک سپر عمل کرده و جراحات را به حداقل می رسانند.

ساختار سخت: ساختار کفش های پیاده روی به گونه ای است که کمترین پیچ خوردگی را برای پا ایجاد می کنند چرا که در هر لحظه ممکن است جهت قدم زدن شما و اندازه ی آن متفاوت باشد و مشکلاتی را به وجود آورد.

در ادامه به بررسی انواع کفش های پیاده روی و نکاتی می پردازیم که در خرید کفش باید مورد توجه قرار گیرند.

ویژگی‌های کفش مناسب سفر

انواع کفش های پیاده روی

بسته به هدف شما از سفر و میزان مسیری که پیش رو دارید، انواع متفاوتی از کفش‌ها را باید انتخاب نمایید که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

۱- کفش پیاده روی سبک

این کفش ها به منظور حرکت در مسیر های نسبتا یکنواخت طراحی شده اند و برای جاده ها، تپه های کم شیب، راه های شن ریزی یا ماسه ریزی شده قابل استفاده می باشند. ویژگی های کلی آنها به صورت زیر است:

وزن کم باعث می شود که در هنگام پباده روی بتوان سرعت را در حد قابل قبولی بالا برد و حفظ کرد.

ساختار نیمه سفت و نیمه سخت فضای مناسبی را برای پا فراهم می آورد.

مقاومت و محافظت کمی در برابر سنگ ها و موانع دارند.

عمق کم کفی در قسمت گودی پا باعث انقباض ماهیچه ها در زمین های با خاک فشرده می شود.

ویژگی‌های کفش مناسب سفر

انواع مختلف:

لایه درونی ضخیم و دورن پهن که راحتی قابل توجهی را برای شما به ارمغان می آورند.

انواع جمع و جورتر که سبک تر هستند اما با پوشیدن آنها نا همواری ها و ویژگی های سطح زمین را بیشتر حس کنید و در برخی موارد ممکن است کمی آزار دهنده باشد.

۲- کفش پیاده روی سخت

این نوع کفش ها اساسا برای مسیرهای پیاده روی ناهموار طراحی شده اند و مناسب برای طیف وسیعی از انواع زمین هستند. ویژگی های این کفش ها عبارتند از:

دارای لایه ی محافظ در جلو و زیر کفش هستند تا پا را در مقابل ضربات در اثر برخورد با موانع مختلف حفظ کنند.

لایه های پوششی آنها مقاوم در برابر علف ها و خارهای گیاهان هستند.

لایه ی میانی ارتجاعی در این کفش ها باعث می شود تا به هنگام پیاده روی در سراشیبی ها و فرود پا بر روی ناهمواری ها، از شدت ضربه ی زمین کاسته شود و پا همچنان راحتی خود را داشته باشد

لایه ی محافظتی و ساختار محکم باعث می شود تا پا در هر شرایطی در جای خودش ثابت بماند و نحوه ی قرارگیری خود را حفظ کند. حتی در برخی موارد، این کفش ها یک اسکلت درونی نیز دارند تا میزان مقاومت را افزایش دهند.

برجستگی های زیرین این کفش ها به گونه ای طراحی شده اند که امکان توقف و کاهش سرعت را در هر شرایطی فراهم می کنند و مانع لیز خوردگی می شوند.

برجستگی های کف کفش در جهت های مختلف تعبیه شده اند تا به راحتی بر روی گل و یا خاک نرم راه بروید. فاصله ی زیاد بین این برجستگی ها باعث می شود تا گل و لای یا خاv در میان آنها با چند تکان تخلیه شود و بتوانید به مسیرتان ادامه دهید.

ویژگی‌های کفش مناسب سفر

انواع مختلف:

دارای کفه ی لاستیکی و نرم که در برابر لغزندگی بر روی سنگ یا چوب مرطوب مقاوم است.

دارای کفه سخت با میزان لاستیک کمتر که علاوه بر مقاومت در برابر لغزندگی، دوام بیشتری نیز دارد.

۳- کفش پیاده روی آزاد

اگر قصد دارید به مکان های کمتر شناخته شده بروید و فکر می کنید با موانع زیادی در مسیر مواجه هستند، کفش های پیاده روی آزاد بهترین گزینه برای شما هستند. این کفش ها بر روی همه ی سطوح قابل استفاده می باشند و دست شما را باز می گذارند. این کفش ها از همه ی ویژگی های کفش های پیاده روی سخت برخوردارند اما دارای ساختار انعطاف پذیرتری نسبت به سایر کفش ها هستند.

لایه های مقاوم تر باعث شده تا نوعی استحکام چرخشی در کفش به وجود بیاید. این به این معناست که در صورت زمین خوردن، یا برخورد با موانع، پا در فضای مناسب خود باقی می ماند و کمترین جابجایی و احتمالا پیچ خوردگی را تجربه می کند.

در این نوع کفش ها انواع ضد آب نیز وجود دارند که با آنها می توانید به راحتی از رودخانه ها و باتلاق ها عبور کنید بدون اینکه مشکلی برای شما پیش بیاید.

ویژگی‌های کفش مناسب سفر

نکته: برخی از افراد ترجیح می دهند این نوع کفش را جایگزین کفش کوهنوردی کنند تا از وزن لباس های خود بکاهند اما این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که مقاومت این نوع کفش ها در حد کفش کوهنوردی نیست و تنها در کوهپیمایی های سبک می توان از آنها بهره برد.

زیر سازی کفش مناسب

یکی از نکات مورد توجه در انتخاب کفش پیاده روی مناسب تفاوت در ضخامت کفی و ارتفاع بالشتکی است که در پشت آنها تعبیه شده است. بر این اساس کفش ها به انواع زیر تقسیم می شوند:

بدون زیرسازی (Barefoot): در این کفش ها هیچ قسمت اضافی در پشت کفش دیده نمی شود و زیر کف نیز کمترین ضخامت ممکن را دارد. این نوع کفش ها حس پابرهنگی را القا می کنند و تنها برای سطوح محدودی قابل استفاده هستند.

زیرسازی کم (Minimal): در کفش های با زیرسازی کم، ارتفاع پشت کفش کم است و ضخامت کفی، کمی بیشتر از انوان بدون زیر سازی است. این کفش ها برای پیاده روی های سبک تر و کسانی که خواهان وزن کم هستند مناسب می باشد.

زیر سازی متوسط (Moderate): از این نوع کفش ها با عنوان کفش های سنتی پیاده روی یاد می شود و برای پیاده روی بر روی سطوح دارای سنگ و موانع کم قابل استفاده هستند.

زیر سازی زیاد (Maximum): این نوع کفش ها با داشتن حداکثر میزان زیر سازی چه از نظر ضخامت کف و ارتفاع پشتی کفش، بیشترین میزان راحتی را دارند. موافقان این نوع کفش ها معتقدند که این نوع زیر سازی باعث می شود که مفاصل در حالت بهتری قرار گیرند و خستگی کمتر حس شود اما مخالفین بر این عقیده اند که کف نرم این کفش ها، باعث می شود که به انگشتان پا فشار بیاید و مشکلاتی را ایجاد کنند.

ویژگی‌های کفش مناسب سفر

ارتفاع پاشنه تا انگشت در کفش مناسب

این ویژگی به ارتفاع کف کفش بستگی دارد و بر اساس اختلاف ارتفاع کفی در پاشنه با ارتفاع کفی در قسمت جلویی کفش محاسبه می شود. این مقدار از ۰ تا ۱۲ میلی متر متغیر می باشد و در کفش های مختلف بر اساس زیر سازی آنها به این صورت تغییر می کند:

کفش بدون زیر سازی ۰ میلی متر

کفش با زیر سازی کم ۰ تا ۴ میلی متر

کفش با زیر سازی متوسط و زیاد با زیرسازی در طیف وسیعی از ۴ تا ۱۲ میلی متر

ویژگی‌های کفش مناسب سفر

نکته مهم: درست است که کفش نقش مهمی در پیمایش مسیرهای پیاده روی دارد اما آمادگی جسمانی نکته ای به مراتب مهم تر از آن است. کفش های دارای کفی با ارتفاع بیشتر برای مسیرهای ناهموارتر به کار می روند اما اگر تا به حال تجربه ی پیمودن این گونه مسیرها را ندارید و بیشتر با کفش های بدون کفی و یا صندل در مسیرهای روزمره، راه رفته اید، نمی توانید از آنها استفاده کنید. بهتر است این ویژگی را به مرور افزایش دهید و در کنار تغییز کفش به آمادگی جسمانی خود نیز توجه کنید.

اندازه کفش

یک کفش هر چه قدر هم خوب باشد، تنها وقتی بهترین گزینه برای شماست که اندازه ی پای شما باشد. این اندازه صرفا به طول و عرض پا مربوط نمی شود و تمامی ویژگی های پا از جمله قوس روی پا، گودی کف پا، شکل پنجه پا و … را در بر می گیرد. برای انتخاب مناسب ترین کفش باید:

به قالب کفش توجه کنید و تنها سایز را مد نظر قرار ندهید چرا که هر کارخانه ای، قالبی خاص را برای کفش هایش استفاده می کند که با دیگری متفاوت است.

بدون پوشیدن و امتحان کردن، هیچ کفشی را نخرید و هیچوقت تنها به شماره و سایز اکتفا نکنید.

پیش از انجام خرید، حتما راه بروید و در ساعات پایانی روز اقدام به خرید کنید تا پا در منبسط ترین حالت خود قرار گیرد و بتوانید مناسب ترین کفش را انتخاب کنید.

زمان کافی را به انتخاب و خرید کفش اختصاص دهید. پا قلب دوم شماست و تهیه پوشش مناسب برای این قلب زمان می برد.

برخی اوقات لازم است که مشکلات احتمالی پا از جمله تغییر شکل انگشتان، پینه پا و صافی کف پا را نیز در نظر بگیرید چرا که این پوشش می تواند راهی برای درمان آنها نیز باشد.

ویژگی‌های کفش مناسب سفر

توصیه های کافه صور

کفش مناسب پیاده روی صرفا گرانترین آنها نیست پس با قیمت های مختلف گول نخورید و تنها ویژگی ها را بررسی نمایید.

اگر زیاد راه می روید بهتر است کفش مناسب خود را هر ۴ تا ۶ ماه یک بار عوض کنید.

اگر قصد خرید نمونه ی کفش قبلی خود را دارید باز هم باید آن را امتحان کنید چرا که سازندگان کفش ها، هر چند وقت یکبار ویژگی ها را در محصولاتشان تغییر می دهند.

مطالب پیشنهادی:

وسایل مورد نیاز سفر – هر نوع سفری دقیقا چه چیزهایی نیاز دارد؟

آیا می خواهید یک هیچهایک باشید؟

هم‌اکنون به تلگرام کافه صور بپیوندید

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *