امامزاده سید تاج‌الدین یزد

امامزاده سید تاج‌الدین از سادات عریضی سده ششم هجری است که در زمان اتابکان ( ۵۴۳-۶۸۴ هـ ق) در محله فهادان یزد می زیست و چون اهل خلوت و گوشه‌نشینی بود به سید پنهون معروف شد و از آنجا که مردم بیشتر روزهای یکشنبه به زیارت امامزاده سید تاج‌الدین می روند به «امامزاده یک شنبه» نیز مشهور است.
نام واقعى صاحب بقعه امامزاده سید تاج‌الدین جعفر (علیه السلام) است که یکى از اعقاب امامزاده ابوجعفر یزد است. او فرزندی به نام ابوالحسن علی داشته که در شهر یزد بوده است.
از نوشته‌هاى تاریخى چنین برمى‌آید که از حدود قرن نهم هجرى مزار سید تاج‌الدین جعفر به عنوان «سیدپنهون» معروف شده است.
جعفری درتاریخ یزد می نویسد: «ذکرمزار سید تاج‌الدین جعفرداخل یزد درشهرستان مزار او اندورن شهر به محله شهرستان است و او ازنزدیکان محمد بن علی بن عبیدالله است و بسیاری کرامات از او ظاهرشده وگوشه انزوا داشتی و روزهای جمعه ازخانه بیرون آمدی و به مسجدرفتی ودیگر ازخانه بیرون نیامدی وهیچ کس برحال او اطلاع نداشتی در مقام عبادتگاه او مدفونست وفات او در سال ستمائه بود.»
درمنابع موجود سید تاج‌الدین جعفر تنها به عنوان «از فرزندان سید ابوجعفر محمدبن علی‌بن عبیدالله بن احمد بن علی العریضی بن امام جعفرصادق(علیه السلام) » یادمی شود و او را متوفای سال ۶۰۰ هجری قمری می دانند. چنانکه تاریخ وفات امامزاده جعفرسال ۴۲۴ ه.ق ثبت شده و درلسان علمای انساب هرصدسال سه نسل راشامل می شود.

آستان امامزاده سید تاج‌الدین (علیه السلام) درمحله فهادان شهر یزد، جنب مجتمع خیریه علی اصغر در ده متری مسجد چهل محراب درخیابان گل سرخ، کوچه کشکنو واقع شده است.
و بنای بسیار ساده ای دارد شامل دو باب اتاق کوچک بدون هیچگونه ارزش معمارى است و فقط یک قطعه کاشیکارى به صورت ستارهٔ چهار پر درآن قرار دارد.

 

استان یزد ـ شهرستان یزد ـ بخش مرکزی ـ شهر یزد محله فهادان _ آستان امامزاده سید تاج‌الدین

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *