امامزاده سید زکی‌الدین دهنو یزد

شخصیت مدفون دراین بقعه یکی از سادات زکی‌الدین حسینی عریضی به نام سید زکی‌الدین است که در یزد سکونت داشته و به احتمال قوی سید محی‌الدین ابوالحسن الزکی بن ابی محمد علی جمال الدین بن ابی جعفرمحمدالزکی (جد سادات زکی‌الدین ) بن ابی طالب علی بن عبیدالله بن ابی جعفر محمد بن علی ابی الحسن بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفرصادق(علیه السلام) می باشدکه به گفته مؤلف کتاب نزهه العیون دارای چهار فرزند به اسامی ام کلثوم، احمد ابوجعفر، زید (که درکودکی وفات یافت) و سیدعلی جمال الدین ابومحمدالباقر بوده است که در رجب سال ۵۷۶ هـ ق وفات یافته است می باشد که تداوم نسل سید محمدزکی از همین فرزند اخیر است بنابراین علمای انساب برای وی هفت فرزند به اسامی: حسین جلال الدین ابوعبدالله ، تاج النسب ، شرف النسب، محمد جلال‌الدین الزکی، فاطمه، زید وحسن ابوالقمر نام می برند وتنها تداوم نسل وی را از محمد جلال الدین ابوالحسن الزکی می دانند.

سیدابوطالب مروزی جد این خاندان یعنی سید ابوجعفر محمدالزکی را امام مشهد رضوی و متوفای به یزد می داند از این رو احتمال می رود که وی در بقعه منسوب به سید مصلی شهر یزد مدفون است از آن جهت این خانواده به زکی و سید زکی‌الدین شهرت پیداکرده بودند.

آنچه درباره معماری آن می توان دید: در زیر گنبد، ضریح نقره‌ای و آب طلای امامزاده قرار دارد که اشعار محتشم کاشانی زینت بخش آن است. بر بالای درب ورودی ضریح کتیبه‌ای به این مضمون قلمزنی شده است: «ضریح مطهّر حضرت سلطان سید زکی­‌الدین در زمان رهبری حضرت آیهالله خامنه‌ای و توسّط بانیان خیر آقایان حاج احمد زارع دهنوی فرزند عبدالحسین و حاج حسین دهقان دهنوی فرزند غلامرضا در اصفهان ساخته و نصب گردید. ۱۳۷۸ ﻫ . ش» زیر کتیبه فوق، بر تیر عمودی آن منقور است: «همّت حاج محمّد حسین پرورش و بازرگری آقایان حاج محمّد حسین و حاج عبّاس پرورش و قلمزنی حسین عبّاس‌پور و نجّاری حاج اکبر خبوشانی انجام پذیرفت.» چهل چراغ بزرگی در بالای ضریح و زیر گنبد نصب است.

دو ایوان بزرگ در شمال و جنوب بقعه سید زکی‌الدین است و از جنوب غرب نیز دربی به داخل حرم باز می­شود. ایوان شمالی بقعه که فعلاً به عنوان مدخل اصلی از آن استفاده می­کنند، بسیار با شکوه و زیباست که ارتفاع آن حدود ۱۰ متر و در جانبین آن دو گلدسته مرتفع و زیبا به بلندی ۱۰ متر قرار دارد که بر شکوه بارگاه افزوده است. بانی گلدسته، حاج عبدالله رحمتی احمدآبادی اردکانی فرزند محمّد رضا است که کار ساختمان ‌آن در سال ۱۴۲۲ ﻫ .ق مطابق با سال ۱۳۸۰ ﻫ .ش انجام شده است. دور تا دور دیوار بیرونی بقعه، سوره یس بر روی کاشی آبی مزیّن گشته و در بالای درب اصلی ایوان شمالی نیز بخشی از آیات سوره نور در کاشی آبی و فیروزه‌ای نقش بسته و این همه را باید همّت والای مردان دهنوی دانست.

ایوان جنوبی فاقد گلدسته است و در سال ۱۳۷۸ ﻫ . ش توسّط حاج علی­رضا عابدین و حاج صفر علی دهقان فرزند علی کریم، کاشکاری شده است. بقعه سید زکی‌الدین دارای دو صحن است که اولی در شمال و غرب بقعه است که بیش از چهار هزار متر مربع است و در وسط آن سقاخانه‌ای با نام حضرت ابوالفضل و با گنبد کوچک خودنمایی می­کند. پیرامون این صحن، درختان کاج و سرو به شکل خاص کاشته شده‌اند. در غرب بقعه سید زکی‌الدین ، صحن کوچکی به مساحت هزار مترمربع قرار دارد که شبستان یا حسینیه‌ای در حال ساخت می­باشند. این صحن، در جنوب بقعه امتداد دارد و تعداد ده حجره به عنوان زائرسرا در آن احداث شده است.

آستان باشکوه امامزاده سید زکی‌الدین (علیه السلام) دریک کیلومتری جنوب خاوری شهر جدید حمیدیا و در خارج از آبادی دهنو از توابع فهرج واقع شده است.

استان یزد ـ شهرستان یزد ـ بخش مرکزی ـ شهریزد ـ دهستان ده نو ـ روستای ده نو.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *