امامزاده سید فتح‌الدین رضا یزد

بر روی یک زیلو سلطان سیف الدین ذکرشده است. برخی ازاهالی این امامزاده را سید فتح، سید فتح‌الله، سیدفتح‌الرضا، سید ابوالفتح، سید فتح‌الدین رضا و ازنوادگان امام موسی کاظم (علیه السلام) می نامند و عده ای دیگرنیز ازنوادگان امام جعفرصادق (علیه السلام) منتسب دانسته اند.

نسب امامزاده سید فتح‌الدین به شرح سیدابوالفتح بن احمد بن علی بن احمد بن محمد بن عیسی بن علی العریضی بن امام جعفر صادق ذکرشده است.
از آنجایی که این بنا در قرن هشتم ساخته شده و باتوجه به اینکه خفته در این مزار به سید فتح‌الدین شهرت دارد بعید نیست که سید ابوالفتح الهادی محی الدین به تخفیف خوانده شده است او از بزرگان سادات عریضی یزد بوده و تنها یک دختر داشته است و به جهت آنکه دختر سیدرضی الدین طبیب مادر او بوده به سید فتح‌الدین رضا معروف شده است.

در زمینه معماری بنای امامزاده سید فتح‌الدین می توان در ساقه سه متری گنبد پس از بسم الله، آیهالکرسی با خط خوش نستعلیق در زمینه آبی نوشته شده را مشاهده کرد. و پس از اتمام ساخت آن آمده:

«همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت نایب الامام آیه الله العظمی الخمینی با نظارت آیه‌ الله صدوقی و سرپرستی اوقاف یزد و هیأت امناء بناء گنبد به اتمام رسید.

در وسط بقعه و درست زیر گنبد، مرقد امامزاده سید فتح‌الدین قرار دارد که ضریح چوبی خوش ترکیب مشبّکی به ابعاد ۲ × ۳ در ارتفاع ۲۰/۲ سانتی متر از آن محافظت می‌کند و توسط مرحومه فاطمه محمدی به آستانه اهداء شده است. در بالای ضریح، سوره سبح اسمک الاعلی به شکل زیبایی طراحی و خطاطی شده است. در شرق حرم، رواق بزرگی به ابعاد ۷ × ۲۰ متر قرار دارد که قبور جمع کثیری از مؤمنان در آن است. همچنین در غرب حرم، مسجد بزرگی به ابعاد ۲۲ × ۱۷ متر در دو طبقه تعبیه شده که بخشی از آن به ابعاد ۴ × ۱۲ متر متعلّق به خواهران است. در منتها الیه مسجد، چهار اتاق کوچک و بزرگ وجود دارد که قبور خانوادگی چند تن از بزرگان یزد است.

آستان باشکوه امامزاده سید فتح‌الدین (علیه السلام) در خیابان امام خمینی شهر یزد، خیابان فرمانداری، در حوالی محله‌های مالمیر و سرسنگ واقع شده است و متعلق به قرن هشتم یا نهم هجری قمری است.

آدرس: استان یزد ـ شهرستان یزد ـ بخش مرکزی ـ شهریزد خیابان امام خمینی

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *