ترفندهایی که هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهد

سفر کردن اهمیت زیادی دارد و باید جایی در اولویت‌هایتان داشته باشد. جدای از دیدن مکان‌های نو، آشنایی با آدم‌های تازه و داشتن تجربه‌های جدید، فاصله گرفتن از زندگی روزمره و خلق خاطرات به‌یادماندنی نقش مهمی در سلامتی ذهنی و روانی افراد دارد. به‌قول معروف «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی!» اما چه کنیم که این پختگی خیلی هم برای‌مان گران تمام نشود. این نوشته را بخوانید تا سفر ارزان و چگونگی آن آشنا شوید.سفر ارزان

رقابت روزافزون شرکت‌های هواپیمایی و رشد پیوسته‌ی هتل‌ها و مکان‌های اقامتی باعث کاهش هزینه‌های سفر شده است اما با وجود هزینه‌های گوناگون زندگی هنوز سفر کردن برای افراد بسیاری دغدغه‌ی بزرگی است. اینکه چطور سفر ارزان داشته باشیم، پرسشی جذاب و پاسخ آن جذاب‌تر است. خوش‌بختانه راه‌های زیادی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر وجود دارد. در این مطلب شما را با این راه‌ها آشنا می‌کنیم.

شاید فکر کنید گردشگرهای حرفه‌ای با آن عکس‌ها و ویدیوهای شگفت‌انگیز در صفحه‌ی اینستاگرام‌شان، ثروت زیادی دارند که توانسته‌اند به همه‌ی این مکان‌ها سفر کنند. اما این درباره‌ی بیشتر آنها درست نیست. آنها با انتخاب هوشمندانه، تغییر اولویت‌ها و به‌کارگیری روش‌هایی برای پس‌انداز در سفر ارزان توانسته‌اند کشورهای مختلف و دنیا را بگردند.

در ادامه کافه صور به شما می‌گوییم چطور در سفر ارزان پول‌تان را در جیب‌تان نگه دارید.

۱. از روزهای رایگان بهره ببرید

ایده‌ای ساده که همیشه سودمند است. بازدید از موزه‌ها و مکان‌های توریستی در برخی روزها رایگان یا با ارائه‌ی تخفیف همراه است. پیش از سفر به منطقه‌ی موردنظر طوری برنامه‌ریزی کنید که چنین روزهایی را از دست ندهید. اطلاعات لازم را می‌توانید از سایت اینترنتی مرتبط دریافت کنید.

۲. با محلی‌ها ارتباط برقرار کنید

پرس‌وجو از محلی‌ها راه خوبی برای کسب اطلاعات و شناخت اقامتگاه‌ها و رستوران‌های خوب با قیمت مناسب است. خیلی ساده با جمله‌ای مانند «رستوران خوب این‌ورها کجاست؟» باب آشنایی را باز کنید.سفر ارزان

۳. زمان بیشتری را در مکان‌های کمتر سپری کنید

صرفه‌جوها عاشق سفر لاک‌پشتی هستند. به‌جای اینکه تندوتیز از این سر ایران به آن سرش بروید یا اروپا را در ۲ هفته بگردید، زمان بیشتری را در یک منطقه‌ی خاص سپری کنید. پروازهای متعدد، سفر با قطار یا اتوبوس و حتی رانندگی طولانی‌مدت خیلی زود جیب‌تان را خالی می‌کند. پس عجله نداشته باشید؛ وقت بیشتری بگذارید و از مراوده با مردم، همه‌ی جاذبه‌ها و امکانات رایگان به‌تمامی لذت ببرید.

۴. پرواز‌های انعطاف‌پذیر داشته باشید

اگر بتوانید طوری برنامه‌ریزی کنید که سفرتان در هنگام افت قیمت‌ پروازها انجام شود، پول خوبی صرفه‌جویی می‌کنید. دو هفته تا یک ماه پیش از موعد سفرتان قیمت‌ها را زیر نظر بگیرید تا بتوانید ارزان‌ترین بلیت را در محدوده‌ی زمان سفرتان پیدا کنید. می‌توانید در سایت‌های خرید آنلاین قیمت‌ها را مقایسه کنید. همچنین ممکن است پروازها در زمان‌های کم‌طرفدار مانند پروازهایی که شب دیروقت حرکت می‌کنند و در ساعت‌های نخست بامداد یا صبح زود به مقصد می‌رسند و پروازهای صبح زود، ارزان‌تر یا با تخفیف همراه باشد. معمولا پروازهای میان هفته ارزان‌تر از پروازهای آخر هفته هستند.

۵. مستقیم از شرکت‌های هواپیمایی خرید کنید

پس از بررسی سایت‌های خرید آنلاین و یافتن کمترین قیمت، سری هم به سایت شرکت هواپیمایی موردنظر بزنید. بسیاری از شرکت‌ها تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند که تنها در صورت خرید مستقیم از خود شرکت، از آنها بهره‌مند می‌شوید. همچنین می‌توانید با استفاده از امتیازهای پروازی شرکت‌های هواپیمایی که از پروازهای پیشین کسب کرده‌اید، در پروازهای گران‌قیمت تخفیف بگیرید.

۷. بیشتر از یک شب اقامت کنید

بیشتر هتل‌ها و اقامتگاه‌ها تخفیف‌های خوبی برای اقامت‌های بیشتر از یک شب ارائه می‌کنند. شرایط و قیمت‌ها را در سایت‌های مختلف بررسی کنید. یکی از بهترین سایت‌ها برای انتخاب و رزرو اقامتگاه booking.com است که بیش از ۸۰۰٫۰۰۰ هتل، هاستل و آپارتمان را پوشش می‌دهد و در شرایط مختلف امکان لغو رایگان را فراهم می‌کند.

۸. مستقیم با هتل‌ها ارتباط برقرار کنید

گاهی با تماس لحظه‌ی آخری با هتل‌ها یا اقامتگاه‌های دیگر می‌توانید تخفیف خوبی بگیرید؛ هتل‌ها معمولا دوست ندارند اتاق‌هایشان خالی بماند.

۹. از خبرنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

زیاد پیش می‌آید از تخفیف‌ها و برنامه‌های ویژه‌ی شرکت‌های هواپیمایی یا آژانس‌های مسافرتی بی‌خبر بمانید. عضویت در خبرنامه‌ی آژانس‌های موردعلاقه‌تان را از دست ندهید. کدهای تخفیف یا پیشنهادهای لحظه‌ی آخری روش خوبی برای صرفه‌جویی است. این‌ روزها اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی روش رایجی برای ارتباط با مشتریان است.

۱۰. آپارتمان کرایه کنید

برای خانواده‌ها و کسانی که به‌دنبال فضایی بیشتر و آشپزخانه‌ای برای پخت‌وپز هستند، کرایه‌ی آپارتمان بهترین گزینه است. این‌گونه هزینه خوردوخوراک هم کمتر می‌شود. AirBnB یکی از بهترین سایت‌ها برای یافتن اقامتگاه با کمترین هزینه است. booking.com هم گزینه‌ی خوبی است.سفر ارزان

۱۱. در هاستل‌ها و مهمان‌پذیرها اقامت کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌ی سفر و داشتن سفر ارزان اقامت در مهمان‌پذیرها یا هاستل‌هاست. البته هرکسی به اقامت در این نوع اقامتگاه‌ها روی خوش نشان نمی‌دهد؛ چون مثلا بسته به امکانات ممکن است مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی مشترک شوید. پس اگر سخت‌گیر یا وسواسی هستید بهتر است تجدیدنظر کنید. از گزینه‌های کم‌‌هزینه‌تر در مقایسه با هتل‌ها، اقامت در منزل افرادی است که اتاقی یا طبقه‌ای از خانه‌ی خود را به مسافران کرایه می‌دهند.

۱۲. کوچ‌سرفینگ و ووفینگ

یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با محلی‌ها، همنشینی با آنها و بهره‌گیری از راهنمایی‌شان کوچ‌سرفینگ (Couchsurfing) است. کوچ‌سرفینگ مسافران را با محلی‌هایی که امکان پذیرایی از آنها را دارند، پیوند می‌دهند. بنابراین هزینه‌هایتان بسیار کاهش می‌یابد. ووفینگ (WWOOFING) که کوتاه‌شده‌ی «فرصت کشاورزی ارگانیک در سراسر جهان» در زبان انگلیسی است، افراد را به کشاورزان و مزرعه‌داران در سراسر دنیا پیوند می‌دهد. این مزرعه‌داران محلی در مقابل کار مسافرها در مزرعه، از آنها با جای خواب و غذا پذیرایی می‌کنند.

۱۳. چادر بزنید و شب‌ها در حرکت باشید

چادر زدن در کوه و دشت، کنار دریا یا هر مکان دیگری یکی از کم‌خرج‌ترین روش‌های اقامتی در سفر ارزان است هرچند شاید اقامت‌تان چندان خوشایند نباشد. علاوه بر مکان‌هایی که به‌طور ویژه برای چادر زدن در نظر گرفته شده‌اند، ممکن است بتوانید در حیاط و زمین آشنایان یا محوطه‌ی هاستل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف نیز چادر بزنید. هنگام سفر ارزان طوری برنامه‌ریزی کنید که شب‌ها را در هواپیما، قطار یا اتوبوس بگذرانید. این‌گونه دیگر مجبور نیستید برای شب‌مانی در اقامتگاه‌های مختلف هزینه‌ای پرداخت کنید.سفر ارزان

۱۵. پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید

پیاده‌روی مجانی است! گشت‌زنی در شهرها با پای پیاده و حتی گم شدن در آنها، صحبت با افراد محلی و تماشای مردم تجربه‌ی شگفت‌انگیزی است. بازارها را بگردید، عکس بگیرید و حتی در کوه‌های اطراف تپه‌نوردی کنید تا منظره‌های زیبا را کشف کنید. دوچرخه هم وسیله‌ ارزان و راحتی است که سرعتش هم کمی بیشتر از پای پیاده است. ‌

۱۶. مثل محلی‌ها رفت‌وآمد و هزینه‌ها را تقسیم کنید

از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید. ارتباط با ساکنان شهرها و روستاها در کشورهای مختلف، دانش شما را درباره‌ی فرهنگ‌های گوناگون افزایش می‌دهد و با هزینه‌ی کمتر تجربه‌ی دست‌اول‌تری خواهید داشت. همچنین اگر می‌توانید هزینه‌ی رفت‌وآمد را با دیگران تقسیم کنید. مثلا کسانی را پیدا کنید که مقصدشان با شما یکی است و همگی یک ماشین کرایه کنید.

۱۷. دور از خیابان‌ها و جاذبه‌های گردشگری غذا بخورید

کافی‌ است یکی دو خیابان دورتر شوید تا قیمت‌ها در منوی غذا به‌شدت کم شود. همچنین بهتر است قید شام خوردن در رستوران‌ها را بزنید. در بیشتر رستوران‌ها قیمت غذاهای منوی شام خیلی بیشتر از ناهار است. صبحانه را خوب بخورید. همچنین می‌توانید مواد موردنیازتان را از بازار یا سوپرمارکت بخرید، طبیعت‌گردی کنید و غذایتان را خودتان بپزید. تا جایی‌که ممکن است تهیه‌ی غذا و پخت‌وپز را خودتان انجام بدهید. از دکه‌ها و مغازه‌های خیابانی غذا بخرید چون ارزان‌تر هستند. البته اول پرس‌وجو کنید و ببینید محلی‌ها از کجا غذا می‌خرند تا از کیفیت آن مطمئن شوید.سفر ارزان

۱۸. کارت بانکی‌تان را همراه خود نبرید

مقدار معینی پول با خودتان داشته باشید و بیشتر از آن خرج نکنید. هنگام خرید چانه بزنید. چانه‌زدن در بیشتر کشورها کار رایجی است، اما زیاده‌روی نکنید. سوغاتی، لباس و خوراکی را از همان مکانی بخرید که محلی‌ها می‌خرند؛ روزبازارها و بازارهای مناسبتی را از دست ندهید.

۱۹. به دنبال اینترنت و ارتباط تلفنی رایگان باشید

از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که امکان مکالمه‌ی رایگان دارند استفاده کنید. یکی از امکانات مهمی که هنگام انتخاب و رزرو محل اقامت باید در نظر بگیرید، دسترسی به اینترنت رایگان است. در مکان‌هایی مانند کافه‌ها و کتابخانه‌ها به دنبال وای‌فای رایگان باشید. در کافی‌نت‌ها معمولا سرعت اینترنت به‌شکل اعصاب‌خردکنی پایین است. پس اگر بر اساس زمان استفاده هزینه را پرداخت می‌کنید، برای‌تان گران تمام می‌شود. اگر گزینه‌ای به‌جز کافی‌نت ندارید، همه‌ی نوشتنی‌ها و متن‌هایتان را از پیش آماده کنید.

۲۰. آب‌روغن ماشین‌تان را چک کنید

اگر به سفر جاده‌ای و رانندگی با ماشین خودتان علاقه دارید، پیش از سفر به ماشین‌تان برسید و مطمئن شوید هیچ عیب و ایرادی ندارد. هزینه‌های ناخواسته‌ی ماشین در طول سفر جدای از اینکه وقت‌تان را تلف می‌کند، جیب‌تان را هم حسابی خالی می‌کند. تنظیم باد چرخ‌ها، سرعت رانندگی و نوع بنزین در مصرف سوخت و درنتیجه هزینه‌‌هایتان تأثیر می‌گذارند. هرچه بارتان بیشتر و ماشین سنگین‌تر باشد، سوخت بیشتری مصرف می‌کنید. بهتر است بارتان را در صندوق و داخل ماشین جا بدهید نه روی سقف. اگر می‌خواهید ماشین کرایه کنید، آژانس‌های مختلف و قیمت‌ها را بررسی و بهترین گزینه را با کمترین قیمت انتخاب کنید.

۲۱. سفر داخلی بروید

مسافرت حتما به معنی پروازهای طولانی و سفرهای گران‌قیمت نیست. بهترین راه برای بهبود عادت سفرکردن، گشتن منطقه‌های بکر و مکان‌های جدید در نواحی مختلف کشورتان و حتی شهر‌تان است. به کوه و دشت بروید، به دیدن بازار یا کافه‌ی جدیدی بروید، موزه‌ها را ببینید، به گردش‌های یک‌روزه در شهرهای نزدیک بروید. به‌ویژه ایران که شگفتی‌های بسیاری برای کشف‌کردن و تجربه‌کردن دارد.سفر ارزان

۲۲. گردش‌ها و تفریحات رایگان را امتحان کنید

کارهای زیادی است که می‌توانید بدون پول خرج کردن انجام بدهید، ازجمله:

تماشای جشن‌های خیابانی، رخدادهای فرهنگی یا کنسرت‌های رایگان؛
تماشای غروب یا طلوع شگفت‌انگیز خورشید؛
پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری؛
بازی در پارک‌ها؛
شنا در دریا یا رودخانه‌ها؛
کوه‌نوردی؛
بازارگردی.
به دل شهر بزنید و در شلوغی‌ها غرق شوید. در گوشه‌وکنار شهر چیزهای شگفت‌انگیزی را کشف خواهید کرد.

۲۳. بیمه سفر را فراموش نکنید

هزینه‌های ناخواسته‌ی ناشی از حادثه یا بیماری در سفر را با خرید بیمه سفر پوشش بدهید. پولی که برای خرید بیمه می‌پردازید در مقایسه با هزینه‌هایی که در صورت بروز حادثه یا بیماری متحمل خواهید شد، بسیار ناچیز است.

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *