تلاش برای ثبت جهانی حافظیه ، سعدیه و آرامگاه خواجوی کرمانی

ثبت جهانی حافظیه ، سعدیه و آرامگاه خواجوی کرمانی پس از سال‌ها در دست اقدام قرار گرفته است. این اماکن که از جاذبه‌های گردشگری استان فارس هستند، ظرفیت ثبت جهانی در فهرست یونسکو را دارند و باید برای ثبت این آثار تلاش شود.

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز، ضمن بر شمردن ظرفیت‌های قانونی موجود برای ، برای ثبت جهانی حافظیه ، سعدیه و آرامگاه خواجوی کرمانی، حمایت از حوزه‌های مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بر لزوم جلوگیری از فعالیت اماکن اقامتی و مهمانسراهای تحت مدیریت دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی و نظامی، اجرای دقیق و بلامنازع قوانین بازدارنده در خصوص تخریب اماکن تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و اعمال دقیق تعرفه‌های صنعتی حامل‌های انرژی (آب ، برق و گاز ) برای تأسیسات و موسسات گردشگری تاکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت ارزشمند آثار تاریخی به جا مانده از دوره زندیه نظیر حمام وکیل، مسجد وکیل، بازار وکیل، عمارت دیوانخانه، ارگ کریمخان، موزه پارس، و آب‌انبار وکیل، بر ضرورت ثبت این محور در فهرست آثار جهانی یونسکو تاکید کرد.

سعدیه
سعدیه شیراز

ایشان برگزاری نمایشگاه‌ها را فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه‌های مختلف گردشگری دانست و برای حضور موثر در نمایشگاه‌های بین‌‌‌المللی خواستار مشارکت و تخصیص بودجه مورد نیاز شد.

پارسایی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع حفظ و حراست از آثار تاریخی- فرهنگی، پیشنهاد افزایش تعداد نیروی یگان حفاظت یا پیش‌بینی ردیف بودجه، برای الکترونیکی کردن حفاظت از این بناها را مطرح کرد و در ادامه ایجاد شبکه تلویزیونی گردشگری را با اشاره به نقش رسانه‌ها در معرفی ظرفیت‌های گردشگری و رشد و پویای اقتصاد کشور مطرح کرد.

آرامگاه خواجوی کرمانی
آرامگاه خواجوی کرمانی

از دیگر پیشنهادات نماینده مردم شیراز صدور مجوز برگزاری مراسم‌های فرهنگی و آیینی در اماکن گردشگری با هدف جذب بیشتر گردشگر، وضع قوانین بازدارنده برای جلوگیری از دخالت‌های سلیقه‌ای و تضعیف صنعت گردشگری و ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی بود.

حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز قول پیگیری موارد مطرح شده از طریق کمیسیون فرهنگی و مساعدت برای اجرایی شدن آن‌ها را در این نشست داد و گفت:

در بودجه امسال پیشنهاداتی که برای اجرایی شدن نیازمند تامین اعتبار است مد‌نظر قرار گرفته و بخشی که نیاز به اصلاح یا وضع قانون جدید دارد، در قالب طرح و با مشاوره فعالان و متخصصین حوزه گردشگری به صحن مجلس ارائه شود.

علی اصغر مونسان درباره نحوه مرمت بافت تاریخی شیراز نیز گفت:

قوانین بازدارنده خوبی در این‌باره مصوب شده که در صورت اجرای درست می‌تواند در این کلانشهر و دیگر شهرها جلوی تخریب بافت تاریخی را بگیرد.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد:

باید از طریق شهرداری این شهر ثبت شیراز به‌عنوان شهر خلاق ادبی پیگیری شود، اما به پیشنهاد معاون میراث فرهنگی می‌توان در قالب یک پرونده مشترک مجموعه‌های «حافظیه، سعدیه و آرامگاه خواجوی کرمانی» را به ثبت جهانی رساند.

جهت مشاهده آخرین اخبار در مورد مراحل ثبت جهانی حافظیه ، سعدیه و آرامگاه و اطلاعات ایرانشناسی و ایرانگردی به تلگرام کافه صور بپیوندید.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *