عمارت مسعودیه و باغ فردوس، دیدنی‌های تاریخی پایتخت

بناهای تاریخی گنجینه‌های معماری یک شهر هستند و تماشای آن‌ها لذت فوق‌العاده‌ای دارد. تهران با وجود رشد برج‌ها و آپارتمان‌ها، هنوز هم تعدادی از عمارت‌های قدیمی خود را حفظ کرده که هرکدام نشانی از هنر معماری ایران در گذشته دارند. عمارت مسعودیه در اطراف میدان بهارستان و ساختمان باغ فردوس در خیابان ولیعصر، دو نمونه دیدنی از معماری ایرانی هستند که از زمان قاجار تا به امروز در پایتخت به جا مانده‌اند. در این مطلب به معرفی کلی این دو بنا می‌پردازیم. برای آن‌که در مورد این دو جاذبه تهران بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم که سری به مجله گردشگری نابرو بزنید و در آن عبارات عمارت مسعودیه و باغ فردوس را جستجو کنید.

عمارت مسعودیه در حوالی میدان بهارستان

عمارت مسعودیه

در منطقه پر رفت‌وآمد بهارستان تهران و خیابان ملت، عمارت مسعودیه یکی از دنج‌ترین فضاهایی است که می‌توانید سراغش بروید. این بنای نوستالژیک مثل یک ماشین زمان شما را به تهران قدیم می‌برد تا شلوغی‌های خیابان‌های امروزی پایتخت را فراموش کنید. عمارت مسعودیه در دوران مشروطه، به دستور مسعود میرزا فرزند ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. عمارت مسعودیه خود از سه ساختمان تشکیل شده که جلوی آن‌ها با حوض و دار و درخت تزیین شده است. پنجره‌های بزرگ چوبی و ستون‌های زیبا و گچ‌بری شده عمارت مسعودیه، از جذابیت‌های آن هستند. ردیف آجرها و هنر کاشی‌کاری، نمای بیرونی عمارت مسعودیه را چشمگیر و زیبا ساخته‌اند و با وجود شیشه‌های رنگی و گچ‌بری‌های پر از گل و پرنده، این زیبایی کامل شده است.

به کافه عمارت مسعودیه بروید

بخشی از عمارت مسعودیه تبدیل به کافه شده و دکوراسیون آن به سبک حال‌وهوای خانه‌های قدیم تهران طراحی شده است. میز و صندلی‌های چوبی، استکان و نعلبکی، رومیزی‌ها گل‌دار و اشیای نوستالژیک قدیمی در این کافه، شما را از زمان حال دور می‌کند و آرامشی دوست داشتنی را به وجودتان منتقل می‌کند. علاوه بر کافه، عکاسخانه عمارت مسعودیه نیز خاطره جذابی برایتان می‌سازد. در این عکاسخانه می‌توانید با پوشیدن لباس‌های قاجاری، عکسی تاریخی از دوران قاجار داشته باشید.

نشانی عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه در خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان، نرسیده به میدان بهارستان تهران واقع شده است. دو ایستگاه میدان بهارستان و ملت در متروی تهران، دسترسی خوبی به عمارت مسعودیه دارند. اگر به خواندن جزییات بیشتر از عمارت مسعودیه علاقه دارید و می‌خواهید تصاویر جدیدی از آن ببینید، مجله گردشگری نابرو را در اینترنت جستجو کرده و در آن عمارت مسعودیه را پیدا کنید.

باغ فردوس در حوالی میدان تجریش تهران

ساختمان فردوس در زمان محمدشاه قاجار با کمک معماران زبردست یزد و اصفهان در یکی از مناطق خوش‌آب و هوای تهران ساخته شده است. این ساختمان در جنوب باغ فردوس بنا شد و رشک بهشت نام گرفت. بخش‌هایی از ساختمان باغ فردوس با مرمر اعلای یزد کامل شد. باغ فردوس در طول زمان مالکان مختلفی داشته و ظاهر این باغ بارها تغییر کرده و قسمت‌هایی به آن مثل فواره و استخر اضافه شده است.

در خیابان ولیعصر بین پل پارک وی و میدان تجریش، محوطه بیرونی باغ فردوس با فضای سبز و درختان بلندقامت خود یکی از چشمگیرترین جاذبه‌های پایتخت است که شما را وسوسه می‌کند تا به سمت باغ فردوس در انتهای این محوطه بروید. با ورود به فضای سرسبز و پر درخت باغ فردوس، سرحال می‌شوید و خود را در محیطی مملو از عاشقان دنیای سینما می‌بینید. موزه سینما، کتاب‌فروشی، کافه و فروشگاه محصولات هنری، از بخش‌های مجموعه باغ فردوس هستند.

باغ فروس، موزه سینمای ایران

در حال حاضر ساختمان باغ فردوس به موزه سینمای ایران تبدیل شده و برای اهالی هنر جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. به محض ورود به ساختمان باغ فردوس، با کلکسیونی از هر آن‌چه که به هنر سینما مربوط است روبه‌رو خواهید شد. چهره‌های نام‌‍‌دار سینمای ایران، جوایز متعدد سینماگران، وسایل و تجهیزات قدیمی این هنر، عروسک‌های نوستالژیک برنامه‌ها و فیلم‌های مخصوص کودک و نوجوان و… در موزه سینما وجود دارند. باغ فردوس سه سالن اکران فیلم هم دارد. سینماتوگراف، فردوس و تمدن نام این سه هستند. برای بررسی جزئیات بیشتر مجموعه باغ فردوس می‌توانید به سایت نابرو به نشانی www.nabro.ir مراجعه کنید.

نشانی باغ فردوس

باغ فردوس در خیابان ولیعصر، بعد از پل پارک وی، نرسیده به میدان تجریش واقع شده است. با استفاده از دو ایستگاه تئاتر شهر و میدان ولیعصر در متروی تهران، می‌توانید به خطوط بی‌آرتی داخل خیابان ولیعصر دسترسی داشته باشید و در ایستگاه باغ فردوس پیاده شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مجموعه باغ فردوس، عمارت مسعودیه و سایر جاهای دیدنی تهران، سایت نابرو، تجربه ناب گردش راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *