مرمت عمارت مفخم آغاز می شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: مرمت عمارت مفخم ازخسارت های وارد شده از زلزله، در ابتدای هفته آینده آغاز می شود.

علی مستوفیان در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه خسارت هایی بر اثر وقوع زلزله اردیبهشت ماه سال گذشته به دو بنای تاریخی عمارت مفخم و آینه خانه مفخم در بجنورد وارد شد، افزود: برای مرمت خسارت های وارد شده، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان درخواست شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۵۰ میلیون تومان اختصاص یافته، ادامه داد: از امروز کارشناسان مربوطه از تهران حضور یافته اند تا ترک های موجود را بازگشایی و خسارت های وارده را بررسی کنند.

مستوفیان اظهار کرد: از آنجائیکه میزان خسارت های وارد شده به این عمارت بیشتر است، ابتدا این عمارت مرمت می شود و پس از آن به مرمت آینه خانه مفخم پرداخته می شود. همچنین وی یادآور شد: قرار بر این است تا مرمت عمارت مفخم طی دو ماه به پایان برسد.

عمارت مفخم بجنورد

در دهه ۱۳۲۰بنای عمارت از سوی ورثه سردار مفخم به عنوان بیمارستان به اداره بهداری واگذار شد. در شهریور ماه ۱۳۷۰این عمارت در اختیار اداره وقت میراث فرهنگی بجنورد قرار گرفت که پس از انجام تعمیرات و تغییرات جزیی طی چند سال آینده به موزه مردمشناسی شهرستان بجنورد تبدیل می‌شود.

کلنل ادوارد ییت انگلیسی که حدود یک قرن پیش در این بنا با سردار مفخم دیدار داشته در توصیف یکی از اتاقهای آن می‌نویسد: دیوارها با تعدادی نقشه تزیین شده بود، اتاق پذیرایی با شمعدانها و آیینه‌های زیبا پوشیده شده و کف آن نیز با قالیهای قالب دوزی شده ابریشمی رشتی فرش شده بود. در پشت این اتاق نارنجستانی بود که سقف آن با ورق آهنی پوشیده شده بود و بر روی دیوارها نیز پوست پلنگ، ببر، خرس و پوست دو گربه وحشی و چند حیوان دیگر که در جنگلهای شمال این ناحیه یافت می‌شود آویزان کرده بودند. این بنا اتاقهای متعددی دارد که با ۲۱در چوبی به ایوانها گشوده می‌شوند و در طبقات آن جابه‌جا گچبریهای زیبا به چشم می‌خورد.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *