معرفی آثار جورج کمرون

جورج گلن کمرون ،«CAMERON, GEORGE GLENN» در ژوئیه ۱۹۰۵ در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۴ سپتامبر ۱۹۷۹ در آن آربر میشیگان درگذشت، او زبان‌شناس آمریکایی و استاد تاریخ باستان، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتهٔ زبان‌های شرقی در دانشگاه شیکاگو به پایان رساند و در سال ۱۹۳۲ درجهٔ دکتری گرفت. مدتی در مؤسسهٔ زبانهای شرقی دانشگاه شیکاگو به تدریس اشتغال داشت. در سال ۱۹۴۸ شیکاگو را ترک کرد و بخش مطالعات شرقی را در دانشگاه میشیگان در آن آربر بنیان نهاد. جورج کامرون به‌عنوان صاحب‌نظر کم‌مانندی در زمینهٔ مطالعات زبان‌ها و تاریخ شرق باستان، و بخصوص در زبان عیلامی شناخته می‌شد. کتاب او با نام «ایران در سپیده‌دم تاریخ*» که در سال ۱۹۳۶ منتشر شد هنوز مرجع عمده‌ای در تاریخ عیلام به‌شمار می‌آید.

دیگر آثار علمی جورج گلن کمرون

گزیده آثار منتشره شده او، به استثنای نقد و بررسی‌های متعددش، عبارت است از: تاریخ ایران نخستین (۱۹۳۶٫ این کتاب به زبان فرانسه نیز ترجمه شده است)؛ «داریوش و خشایارشا در بابل» (۱۹۴۱)؛ «داریوش، مصر و سرزمین‌های آن سوی دریا» (۱۹۴۳)؛ «عکسی از نقش برجسته داریوش در بیستون» (۱۹۴۳)؛ «پیشینه تاریخی و مذهبی»، دو فصل اول و دوم از کتاب انواع مهرها در شرق باستان (۱۹۴۹)؛ «وصیت‌نامه داریوش» (۱۹۴۹)؛ «متن جدیدی از سالنامه پادشاه آشور، شالمانسر سوم» (۱۹۵۰)؛ «تاریخ منقوش داریوش بر صخره‌ای جاودان» (۱۹۵۰)؛ الواح خزانه تخت‌جمشید (۱۹۴۸)؛ «نقش برجسته بیستون» (۱۹۴۹)؛ «داریوش و فتوحات او» (۱۹۵۰)؛ «تحریر فارسی باستان کتیبه بیستون» (۱۹۵۱)؛ «پیامی از داریوش» (۱۹۵۰)؛ «ابن‌سینا و نقش پیامبری» (۱۹۵۰)؛ «تحریر ایلامی کتیبه دئوه خشیارشا» (۱۹۵۹)؛ «اسناد و مدارک ایلامی در تخت‌جمشید» (۱۹۵۹)؛ «تحریر ایلامی کتیبه بیستون» (۱۹۵۹)؛ «یادواره داریوش در بیستون» (۱۹۶۰)؛ «کتیبه تازه یافته اکّدی در سرپل، ایران»؛ «بازدیدی از مهد تمدن» (۱۹۵۲)؛ «مفهوم تاریخ، ایران باستان» (۱۹۵۵)؛ «مقدمه‌ای بر جریان‌های اجتماعی در خاورمیانه» (۱۹۵۵)؛ «الواح قدیمی و جدید خزانه تخت‌جمشید» (۱۹۵۸)؛ «کتیبه‌ای از داریوش در پاسارگاد» (۱۹۷۶)؛ «زردشت شبان» (۱۹۶۸)؛ «ساتراپی‌های پارس و امور مربوط به آنان» (۱۹۷۳)؛ «کوروش و بابل» (۱۹۷۴)؛ «داریوش بزرگ و لشکرکشی او به سرزمین سکاها» (۱۹۷۵)؛ «کتیبه سر گرزی از لاگاش» (۱۹۶۶)

*کتاب «ایران در سپیده دم تاریخ»، نوشته‌ی جورج کمرون، یکی از مهم‌ترین و محققانه‌ترین آثاری است که تاریخ ایران باستان را تا آغاز مادها و هخامنشیان – یعنی تا آمدن آریاییان به ایران – بازگو می‌کند. این کتاب در واقع سپیده‌دم تاریخ ایران است و از دورانی سخن می‌گوید که هنوز هم در ایران ناشناخته باقی مانده است. کتاب حاضر بررسی دقیقی است از تاریخ نخستین ایران و عیلام و آغاز روزگار آریاییان و به گونه‌ای تالیف یافته که هم برای پژوهندگان و هم خوانندگان عادی سودمند و فهم‌پذیر است. جورج گلن کمرون (۱۹۷۸ – ۱۹۰۵) از جمله شرق‌شناسان امریکایی است که مطالعات گسترده‌ای را درباره تمدن‌های باستانی ایرانی دنبال کرد تا جایی که دیاکونوف، مولف کتاب «تاریخ ماد» او را بزرگ‌ترین کارشناس تاریخ عیلام خواند. کتاب حاضر با ترجمه‌ی حسن انوشه، از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

جرج گلن کمرون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام کتاب: ایران در سپیده دم تاریخ

نام نویسنده: جورج گلن کمرون

ترجمه: حسن انوشه

نشر: انتشارات علمی و فرهنگی

تعداد صفخات: ۲۴۲

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *