میدان های معروف تهران

خیابان ها و میدان های معروف تهران چه حرف ها که برای گفتن ندارند. اگر این میدان ها زبان داشتند خاطراتی رو از سال های پیش برای ما تعریف می کردند که همه ما انگشت به دهان بمانیم. این میدان ها شاهد رفت و آمد هر روزه مردمی بودند که هر کدام داستانی برای خود دارند. میدان های معروف تهران را همه می شناسیم ولی هیچوقت پای صحبتشان ننشستیم. با کافه صور همراه باشید تا ۱۰ تا از این میدان های مهم را با هم بشناسیم.

۱. میدان آزادی از میدان های معروف تهران

نام پیشین: میدان شهیاد

میدان آزادی - میدان های معروف تهران

بزرگترین میدان تهران است و در غرب تهران واقع شده. در سال ۱۳۴۹ برای یادبود جشن های ۲۵۰۰ ساله طراحی و ساخته شد. میدان آزادی یکی از میدان های معروف تهران و بیضی شکل است. برج آزادی زمانی نماد تهران محسوب میشد هنوز هم استوار و پا برجا از تهران محافظت می کند.

۲. میدان امام خمینی – از قدیمی ترین میدان های شهر

نام‌های پیشین: میدان توپخانه، میدان سپه

میدان امام خمینی - میدان های معروف تهران

در سال ۱۲۸۴ و در زمان ناصرالدین شاه، یکی از میدان های معروف تهران ساخته شد. بعدها ساختمان های اطراف میدان بارها نوسازی شدند. توپخانه از میدان های قدیمی تهران است که در گذشته مرکز آتش بازی، رژه، حمل و نقل و همچنین اعدام محکومان بوده است. امام خمینی کنونی مرکز اداری و تجاری تهران محسوب می شود. این میدان تقاطع های اصلی تهران را به هم وصل می کند.

۳. میدان انقلاب – میدان مرکزی و حماسی تهران

نام پیشین: میدان ۲۴ اسفند یا میدان مجسمه

میدان انقلاب - میدان های معروف تهران

از میدان های قدیمی تهران و میدان های معروف تهران و در واقع اصلی ترین میدان تهران نیز می باشد. بارها تندیس وسط میدان تعویض شده تا به شکل کنونی و گنبدی شکل در آمده است. اطراف میدان را کتاب فروشی و سینما و همچنین اغذیه فروشی احاطه کرده است. این تصویر مربوط به دهه ۴۰ از میدان انقلاب است.

میدان انقلاب قدیم - میدان های معروف تهران

۴. میدان فردوسی

میدان فردوسی - میدان های معروف تهران

میدان فردوسی یکی از میدان های شاخص تهران است که به تندیس شاعر ایرانی فردوسی مزین شده است. در اطراف میدان ، وزارت آموزش و پرورش، دانشکده کامپیوتر، دانشکده علوم سیاسی، بوستان فردوس، اداره آموزش هنرهای دستی، بیمارستان دادگستری و چندین مرکز اداری و دانشگاهی دیگر قرار دارد.

۵. میدان راه‌آهن

میدان راه آهن - میدان های معروف تهران

راه آهن از میدان های قدیمی تهران و در جنوب تهران واقع است. در حدود ۲۰ سال پیش به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.ساختمان ایستگاه راه آهن تهران در جنوب میدان راه آهن واقع شده.

۶.  میدان هفت تیر

نام پیشین: میدان بیست و پنج شهریور

میدان هفت تیر - میدان های معروف تهران

میدان هفت تیر از میدان های معروف تهران و در مرکز شهر واقع شده و از میدان های قدیمی تهران نیز به حساب می آید. در طرح شهرداری، هفت تیر به زودی به میدانی زیرزمینی تبدیل خواهد شد.

۷. میدان ولی‌عصر

نام پیشین: میدان ولی‌عهد یا میدان ولیعهد

میدان ولیعصر - میدان های معروف تهران

میدان ولیعصر از میدان های معروف تهران است که تا کنون تغییرات زیادی را به خود دیده است تصویر بالا میدان ولی عهد رادر سال ۱۳۵۶ نشان می دهد. این تصویر با موقعیت کنونی میدان تفاوت بسیاری دارد.

۸.  میدان دربند

میدان دربند - میدان های معروف تهران

از میدان های مهم تهران، که در محله ای به همین نام قرار گرفته است. دربند از قسمت شمالی به منطقه معروف و خوش آب و هوای دربند و از قسمت جنوبی به کاخ سعد آباد می رسد. یکی از درهای کاخ به سمت این میدان باز می شود. علاقه مندان کوهنوردی بیشتر این میدان را می شناسند.

۹. میدان نبوت

نام پیشین: میدان هفت حوض

میدان نبوت - میدان های معروف تهران

در حدود نیم قرن پیش یکی از میدان های معروف تهران، به صورت شطرنجی ساخته شد. هفت حوض واقع در محله نارمک تهران توسط فرانسوی ها طراحی شده .هسته اولیه میدان از ۷ حوض تشکیل شده بود که به مرور افزایش پیدا کرد. این میدان در واقع مرکز تجمع و خرید اهالی منطقه به حساب می آید. نورپردازی زیبای میدان در شب بسیار دیدنی است.

۱۰. میدان امام حسین – از دیگر میدان های معروف تهران

نام پیشین: میدان فوزیه

میدان امام حسین - میدان های معروف تهران

از میدان های قدیمی تهران و میادین مرکزی تهران است . دسترسی ماشین ها به این میدان در سال های اخیر غیر ممکن شده است. امام حسین کنونی به دلیل شلوغی بیش از حد تبدیل به پیاده راه شده و عبور و مرور از طریق زیر گذر ماشین رو امکان پذیر است. تفاوت فوزیه را در تصویر بالا می بینید.

میدان فوزیه - میدان های معروف تهران

هم اکنون به کانال تلگرام کافه صوربپیوندید و آخرین اخبار و اطلاعات ایرانشناسی و ایرانگردی را ببینید.

4.1/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *