امامزاده جعفر یزد

همه ی علمای انساب و مورخان بزرگ معتقدند نسب شریف امامزاده جعفر با چهار واسطه از قرار ذیل به امام ششم (ع) منتهی می شود:
سیدابوجعفر محمد بن ابی الحسن علی بن أبی محمد عبیدالله بن أحمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفر صادق (ع) .

وی سیدی جلیل القدر ، عظیم الشأن و عالمی عابد و صاحب کرامات بود و به امامزاده جعفر مشهور و معروف است. اکثر اجداد و پدرانش از بزرگان سادات حسینی و ازعالمان سرشناس این خاندان به شمار می آیند.

درباره تاریخ تولد و وفات ایشان در منابع موجود اشاره ای نشده است. ولی طبق مدراک موجود از پدران وی امامزاده جعفر در آذربایجان شرقی و در مراغه یا مرند به دنیا آمده و در این باره هیچ شک و تردیدی نمی توان نمود.

برخی از نویسندگان معاصر سال تولد امامزاده جعفر را در اواسط قرن چهارم یعنی حدود سال ۳۵۰ هجری قمری نوشته اند. وی صاحب چهار فرزند به نام های علی أبوالحسن ، عبیدالله أبومحمد ، حسن أبوعلی و حسین أبو عبدالله بوده است.

امامزاده جعفر به دلایلی از جمله : گریز از دست ظالمانی که او را تعقیب می‌ کردند ، نسب نامه و شجره نامه خود را که معّرف سیادت وی بود ، در میان چوبی که بر سر ظرف آب می ‌گذاشتند پنهان نموده و لباس درویشان و فقیران پوشید تاوی رانشناسند و از بغداد راهی یزد شد .

نوشته اند در زمان ورود امامزاده جعفر (ع) به یزد ، امیری پاک ضمیر به نام « اوجش » از جانب آل بویه به یزد آمد و قدری حکومت او عادلانه و رفتارش منصفانه بود که یزدیان مبالغه را درحقّ او به حدی رسانیده اند که گویا او را صاحب مکاشفه ، بلکه کرامت و خوارق عادت شمرده اند ، وی حکومت مستقّلی داشت که با اختیارات تامّه مدت درازی در یزد فرمانروایی کرد . وی به رغم عبّاسیان ، دوستدار آل علی بود.

بنای امامزاده جعفر در محله « مصلی عتیق » شهر یزد قرار دارد . در کتاب یادگارهای یزد آمده است؛ امامزاده جعفر (ع) ، نسبتشان به امام جعفر صادق (ع) می رسد . قدیمی ترین قسمت این زیارتگاه که امروزه توسعه یافته است ، حرم مطهر و گنبد آن است .

کاشیکاری گنبد مزار – با کاشی های منقوش سفید و لاجوردی – متعلق به سال های اخیر است . این بنا دارای چهار صحن است و فقط صحن ورودی آن قدیمی است و صحن های شمالی ، جنوبی و شرقی آن کاملاً باز سازی شده است . همچنین بر مزار ایوان صحن شرقی ، دو گلدسته بلند الحاق شده است . نقشه این بنا ، مربع شکل است و در وسط آن ضریح به چشم می خورد در چهار طرف حرم ، شبستان هایی قرار دارد که محل دفن اموات است .

 

آدرس: استان یزد – شهرستان یزد-بلوار امامزاده جعفر

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *