امامزاده شمس‌الدین یزد

نسب شریف امامزاده شمس‌الدین علیه السلام با پانزده واسطه به شرح ذیل به امام جعفرصادق(علیه السلام) می رسد: سیدجلیل شمس‌الدین محمدبن رکن الدین محمد بن قوام الدین محمد بن نظام الدین علی بن ابی محمد شرفشاه بن ابی المعالی عربشاه بن ابی محمد بن ابی الطیب زید بن ابی محمد حسن بن احمد بن عبیدالله بن ابی جعفر محمدبن علی ابی الحسن بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفرصادق (علیه السلام). وی درتبریز درگذشت و پیکرش را به یزد انتقال دادند و در مدرسه ی شمسیه به خاک سپردند.
امامزاده سید شمس‌الدین محمدحسینی یزدی از عالمان و از قضات قرن هشتم هجری است وی یکی ازسادات عصرخود و از مشهورترین خاندان علوی ایران یعنی سادات عریضی به شمارمی رود که آوازه زهد و تقوا او بر همگان آشکار و زبانزد خاص وعام است او فرزند پسری نداشت بعد از وی کارهای خیر او به وسیله دامادش امیر معین‌الدین اشرف که خود نیز از سادات عریضی یزد بود دنبال شد.

از آثار سید شمس‌الدین محمد، داماد خواجه رشیدالدین، مدرسه شمسیه یزد است. در کنار مدرسه، بازار، خانقاه و دارالسیادت نیز تأسیس شده بود. او چهار تن از قضات محلات یزد را به عنوان هیات أمنای مدرسه تعیین نمود و مزارع و باغات و مغازه‌هایی را وقف آن کرد.خواجه علیشاه گیلانی، وزیر اولجایتو، نیز مسجد جامعی در تبریز بنا نهاد و مدرسه و خانقاهی در کنار آن احداث نمود.

آستان امامزاده سید شمس‌الدین (علیه السلام) در شهرستان یزد، بخش مرکزی، شهر یزد.خیابان شهیدرجایی، محله ی چهارمنار واقع شده است.
بنای موسوم به بقعه سید شمس‌الدین دراصل شامل مدرسه ای بزرگ و بناهای وابسته به آن بوده است که به مرور زمان ویران گشته وبه مزاری تبدیل شده است و یکی از چند بنای تاریخی دوره ایلخانی می باشد که به دستور سید شمس‌الدین فرزند سید رکن‌الدین جهت تحصیل علوم دینی درسال ۷۳۳ه.ق محله چهارمنار یزد ساخته شده است که به مدرسه شمسیه معروف است و بعدها پس از وفات این عارف و عالم نامی مقبره وی گردید.

 

استان یزد- شهرستان یزد – بخش مرکزی – شهر یزد – خیابان شهیدرجایی – محله‌ی چهارمنار

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *