امامزاده سید نصرالله یزد

به دلیل این که مردم بیشتر در روز شنبه به زیارت بارگاه سید نصرالله روی می آورند به امامزاده «شنبه» نیزشهرت یافته و درکتب تواریخ یزد به بقعه زرندیان نیزخوانده می شود.
چون درصفه ی این بقعه سه تن ازسادات قل هواللهی (شاخه ای ازسادات عریضی) دراین محل مدفونند این بقعه را مقبره سادات قل هواللهی هم گفته اند.
مورخین زمان زندگی سادات مدفون درآنجا را ازسده سوم تادهم هجری می دانند.
مؤلف تاریخ یزد می گوید دراین بقعه گنجی قرارداشت که محمدبن مظفر بعد ازخراب کردن گنبد بقعه آنرا برداشته است. در بین مردم مشهور است که اگردرآنجاسوره «قل هوالله» هزارمرتبه بااخلاص خوانده شودحاجت هرکس روا می شود. این بنا به شماره ۱۳۸۹۸ درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است.
برخی نام خفته دراین مزار را سید نصرالله وعده ای سیدناصرالدین از احفاد امام جعفرصادق (علیه السلام) ونواده امامزاده جعفر (علیه السلام) که مدفون دریزد است می دانند.
در کتاب اجساد جاویدان گزارشی از پدیدار شدن جسد پاک و مطهر امامزاده سید نصرالله به صورت ترو تازه خبر می دهد.
به احتمال قوی نخستین شخص مدفون در این بقعه سید سلام الله فرزندسیدحیدربن نظام الدین حسینی عریضی است.
استاد ایرج افشار درباره ی این مزارمی نویسد: «بقعه ای است قدیمی واقع در والی مریم آباد ومردم آنرا مزار سید نصرالله می دانند.
درآتشکده یزدان نام آن سیدناصرالدین ازاقارب امامزاده جعفر (علیه السلام) ذکرشده است وگویدکه عده ای ازسادات عریضی درآنجا مدفون اند. بنای زرندیان بنا برتاریخ کتیبه ی ضریح چوبی آن از قرن دهم هجری است و بانی آن شمس الدین محمد ابرقوهی بوده است وجدیداً بنا را مرمت وسفیدکاری و نماسازی کرده اند.
علامه سیدجمال الدین احمد بن مهنا حسینی نسابه تنها شخص از این خداندان(عریضی) ساکن دریزد را سید نصرالله بن صنع الله بن لطف الله بن روح الله بن سلام الله بن حیدر بن شرفشاه بن رکن الدین محمد بن قوام الدین محمد بن(علی بن) نظام الدین شرفشاه بن ابی محمد عربشاه بن حسن بن زید بن حسن بن احمد بن عبیدالله بن محمد أبی جعفر(امامزاده جعفر) بن علی أبی الحسن بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفرصادق (علیه السلام) نام می برد و برای وی سه برادر به اسامی: عبیدالله ، خلیل الله، عمادالله می شمارد. وی از اعلام قرن هشتم هجری و ازسادات عریضی می باشد

آستان امامزاده سید نصرالله (علیه السلام) درشهرستان یزد، بخش مرکزی، شهریزد. بلواردهه فجر در محله مریم آباد یزد واقع شده است ودارای بقعه‌اى قدیمى است که در دورهٔ اخیر آنرا مرمت و سفیدکارى ونماسازى کرده‌اند. بناى ساختمان بقعه براساس کتیبهٔ چوبى ضریح مربوط به قرن دهم هجرى و بانى آن شمس‌الدین محمد ابرقوهى است.تاریخ قدمت بناى اصلى بقعه به پیش از قرن دهم هجرى قمرى مربوط است.

بنای قدیمی زرندیون تخریب شده است و هم اکنون بنایی جدید به سبک سنتی و مصالح امروزی ساخته شده است ولی بنای قدیمی آن را اینگونه توصیف کرده اند: نمای خارجی با کاه گل و پوشش داخلی با گچ اندود شده بود.

بقعه قدیمی زرندیون ، دارای ۶ درب ورودی بود .هم اکنون کف صحن سیمانی است ودر جای جای آن قبور بسیار دیده می شود و این نشانگر آن است که حتی تا سالهای اخیر بقعه زرندیون محلی برای به خاکسپاری اموات بوده است .

سکو و سردر ورودی بقعه دارای سقفی به سبک امروزی مسطح برروی چهار ستون بلند و چهار گوش می باشد . پوشش داخلی و سقف آستانه امامزاده شنبه ( سید نصرالله زرندیون )، سیمانی است همچنین ستونهای متعدد که ازارۀ آن تا ارتفاع یک متر با سنگ پوشیده شده است و بدنه ستونهای بنا مزین به کاشیهای هفت رنگ ، نقوش اسلیمی ، ترنجی ، ختایی و خطوط بنایی و لوز به چشم می خورد سقف بقعه به سبک امروزی مسطح می باشد و چهار طرف داخل بارگاه در و پنجره های مشبک رنگین به چشم می خورد همچنین در ضلع شمالی سه درب بزرگ چوبی مشبک رنگین تعبیه شده است .

آهیانه گنبد با خطوط ثلث ورگچین وگلچین آجری و شمسه آراسته شده است . پوشش خارجی گنبد آجری است . نمای خارجی بقعه با آجر و پشت بام آن با موزائیک مفروش شده است .صفه های قسمت خارجی بارگاه سید نصرالله زرندیون در سه جبهه شرقی ، غربی و جنوبی مزین به کاشی هفت رنگ و گفل و بوته اسلیمی و ترنجی و ختایی و خطوط ثلث است .

 

استان یزد ـ شهرستان یزد ـ بخش مرکزی ـ شهریزد بلوار دهه فجر محله مریم اباد

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *