امامزاده شاهزاده فاضل یزد (شازده فاضل)

درون بنا قبرى است و بر آن کتیبه‌اى ازکاشى معرق دورهٔ تیمورى نصب شده است که صاحب مزار شاهزاده فاضل را معرفى مى‌کند بر اساس نوشتهٔ‌ این کتیبه صاحب مدفن فضل بن امام موسى کاظم (علیه السلام) متوفى درسال ۲۰۲ هجرى قمرى است ،نصب این کتیبه کاشى متعلق به دورهٔ‌ تیمورى و از آثار قطب‌الدین خضرشاه است که مؤلف «جامع مفیدی» نیز به آن اشاره کرده است.
بدون شک برخلاف شهرت محلی این امامزاده که به شاه فاضل شهرت دارد نمی تواند از آن فرزند امام هفتم باشد، از آنجایی که یزد مقر سادات عریضی است و جمع کثیری ازآنان دراین شهرسکونت داشته و اینک صاحب گنبد و بارگاهند لذا به ظن غالب و قریب به یقین این مزار ازآن یکی از سادات عریضی است از این رو احتمال می رود که وی سیدفضل بن علی بن محمد بن علی بن احمد بن محمد بن عیسی بن علی بن حسن بن محمد بن علی العریضی بن امام جعفرصادق (علیه السلام) باشد که به گفته ی عمیدی نسابه فرزندی به نام اشرف داشته است برادر وی هلال بن علی همان شخصیت بزرگواری است که اینک آرامگاه او به اشتباه در آران و بیدگل به هلال بن علی بن ابی طالب فرزند امیرالمؤمنین (علیه السلام) مشهور است.
زرتشتیان نیز این مزار را گرامى مى‌دارند و آنرا مدفن یکى از شاهزادگان ساسانى مى‌دانند. به روایتى دیگر این بقعه مدفن یکى از مضروبین واقعهٔ فهرج درسال ۷۴۷ هـ.ق است

آستان با شکوه امامزاده شاهزاده فاضل (علیه السلام) درخیابان امام خمینی شهر یزد واقع شده است. بنای ساختمان بقعه باتوجه به گنبدآجرى کم‌خیز و بناى سادهٔ بیرونى ازنظر معمارى فاقد جلوه‌اى ویژه است. بدنهٔ داخل بقعه باکاشیکارى طرح هندسی مرکب ازستاره‌هاى شش پر وشش ضلعى‌ها وحاشیه‌اى ازکاشى معرق زینت شده است
حسینیه شاهزاده فاضل مربوط به دوره قاجار است و در یزد، خیابان امام خمینی، امامزاده شاهزاده فاضل واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

استان یزد- شهرستان یزد ـ بخش مرکزی ـ شهریزد خیابان امام خمینی.

 

 

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن