بازار خان یزد

شهر تاریخی یزد یکی از بهترین شهرهای خشتی جهان است که همواره به عنوان صاحب یکی از درخشان‌ترین میراث‌های فرهنگی و تمدن کهن در ادوار مختلف تاریخی ایران مطرح بوده است. بازارهای قدیمی یزد جزو بناهای تاریخی شهر محسوب میشوند و توجه خیلی از گردشگرها رو به خودشون جلب میکنند.  این بازارها از قدیمی ترین بازارهای ایران هستن که از نظر تاریخی و معماری ارزش زیادی دارند . یکی از این بازارها بازار خان یزد است که کافه صور شما را دعوت میکند تا با این مجموعه بازار بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه بازار خان یزد

بازار خان

بازار خان یزد از بزرگترین بازارهای شهر یزد است که به دوران ناصرالدین شاه قاجار تعلق دارد و محمد تقی‌خان بافقی آن را ساخته است. طول این بازار به حدود ۲۷۴ متر می رسد و ا رتفاع آن بین ۴ تا ۶ متر است. در مجموع، حدود ۱۵۳ مغازه در بازار خان یزد فعال است و بخش های مختلفی همچون بازار، حمام، میدان و مدرسه نیز در آن به چشم می خورد. این بازار خود از بازارهای دیگری تشکیل شده است که عبارتند از:

  • بازار زرگری، بازار پنجه‌علی، بازار قیصریه، بازار علاقبندی، بازار کاشیگری، بازار چیت‌سازی، بازار ‏ملا اسماعیل، بازار افشار، بازار صدری (شاهزاده فاضل)، بازار دروازه مهریز، بازار مسگری و بازار نخودبریزها.

در گذشته این بازار مخصوص خوانین بود و مردم عادی نمی توانستند از آن استفاده کنند؛ به همین دلیل نامش را بازار خان گذاشتند . وجود ۲۰ تیمچه در این بازار نشان دهنده پویایی آن پس از گذشت این همه سال است.

 

بازار خان یزد

بازار-تاریخی خان یزد

بازار خان یزد

مکان های نزدیک به بار خان یزد

این بازار در خیابان قیام شهر یزد واقع شده است. حسینیه، آب انبار و حمام خان از دیدنی های نزدیک به این بازار است که بازدیدکنندگان از آن می توانند در کمترین زمان از آنها بازدید کنند. در حال حاضر، حمام خان به رستوران سنتی با انواع غذاهای ایرانی و یزدی تغییر کاربری داده است. بنابراین فرصت خوبی است که پس از خرید از بازار و بازدید از مکان های قدیمی اطراف آن، خود را به یک غذای خوشمزه مهمان کنید.

مطالب پیشنهادی

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *