باغ موزه هنر ایرانی کجاست؟

باغ موزه هنر ایرانی با متراژی کمتر از یک هکتار در منطقه الهیه تهران واقع شده است و از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول است. این بنا با تعمیراتی که از سال ۱۳۸۴ در آن شروع شده است در تاریخ ۱۳۸۶ با تغییر کاربری تبدیل به باغ موزه هنر ایرانی شد. باغ‌ موزه، به محلی گفته می ‌شود که در کنار نگهداری و نمایش آثار هنری، فضایی را فراهم کند که موجب آرامش و انبساط خاطر بازدیدکنندگان شود.

در این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تا‌کنون آثار به‌جای مانده به‌عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک است، گردآوری شود. ‌در گذشته باغ در اختیار خانه سینما با فعالیت‌های جانبی آن بوده است که با مرمت نهایی در سال‌ ۱۳۸۴-‌۱۳۸۵ تغییر‌کاربری داده و تبدیل به موزه فعلی شده است.

باغ موزه هنر ایرانی

قسمت های فعلی باغ عبارت است از: نگارخانه، پخش فیلم، کارگاه های هنری، فروشگاه محصولات فرهنگی و ارائه آثار حجمی مجسمه سازان ایران .

آثار هنری باغ‌ موزه هنر ایرانی

آثار هنری باغ‌ موزه را می ‌توان به دو‌دسته‌ کلی تقسیم کرد؛ دسته نخست شامل‌ ماکت آثار باستانی، میراث گرانبهای نیاکان‌مان به اضافه آثار حجمی ‌(چوب و فلز) برخی هنرمندان معاصر که به‌ شکل دایمی ‌امکان تماشای آن‌ها میسر است.

باغ موزه هنر ایرانی

‌دسته‌ دیگر آثار هنری قابل‌عرضه در فضای باغ، نگارخانه و دیواره‌ها‌‌ی باغ است‌ که در مدت محدودی در معرض دید شهروندان قرار‌‌ می ‌گیرد. ‌کارگاه‌ها‌‌ی آموزشی تخصصی‌ (نظام استادـ‌شاگردی) از دیگر فرصت‌ها‌‌ی پیش‌بینی ‌شده در این باغ‌ موزه است.

‌در این کارگاه‌ها‌‌ هنرجویان می‌توانند با ثبت‌نام و پذیرش در یک ‌دوره‌ بلندمدت شرکت کرده و پس از کسب موفقیت در دوره، موفق به اخذ گواهی با تاییدیه‌ استاد مربوطه شوند. ‌نمایشگاه عکس فضای باز باغ‌موزه با امکان نمایش ‌۲۰ اثر هنری در دوره‌ها‌‌ی ماهیانه، علاوه‌ بر فراهم‌ آوردن زمینه عرضه‌ آثار هنری بر جذابیت بصری باغ‌‌ موزه می‌ افزاید. ‌

ماکت‌های باغ ‌موزه هنر ایرانی

اوایل دهه ۵۰ تعدادی ماکت از معروف ترین بناهای تاریخی ایران توسط هنرمندان ایتالیایی ساخته می شود که سال ۸۵، ۱۲ تای آنها در این باغ موزه رونمایی می شوند که بسیار ظریف و دقیق ساخته شده اند. این آثار به دلیل ارزش هنری شان تنها ماکت محسوب نمی شوند؛ جنبه هنری هم دارند و سیر تحول تاریخی معماری ایران را از قبل از اسلام تا دهه اخیر به طور کامل نشان می دهند و قرار گرفتنشان در کنار هم در طول یک مسیر پیچ و خم دار حس گذر از لایه های مختلف تاریخی در بازدیدکننده ها به وجود می آورد و باعث می شود بازدیدکنندگان با صرف کمترین وقت و هزینه دور ایران را بگردند و حضور در حال و هوای شهرهای مختلف را حس کنند.

باغ موزه هنر ایرانی

ماکت ‌های آثار تاریخی شامل: هشت‌بهشت، چهل‌ستون، گنبد‌قابوس، شمس‌العماره، سی‌و‌سه‌پل، کاروانسرای مهیار، باغ‌فین کاشان، نقش رستم، برج‌آزادی، برج‌میلاد، مقبره دانیال ‌نبی ‌و قره کلیسا،‌ آثار حجمی ‌هنرمندان انجمن مجسمه‌سازان ایران (توسط استاد جمشیدی از جنس چوب)،‌ کافه ‌گالری (نمایش آثار هنرمندان تراز ‌اول کشور به‌صورت ادواری با طرح موضوع)، نمایشگاه عکس‌های تهران قدیم در حاشیه دیوار باغ به صورت ادواری (تعداد عکس‌ها ۲۰‌عدد)، کارگاه استاد‌ – شاگردی در کارگاه آفرینش هنری و…

باغ موزه هنر ایرانی

غیر از ماکت ها، مجسمه های دیگری هم در گوشه گوشه باغ قرار دارند که اثر دست هنرمندان ایرانی و خارجی است. این آثار برگزیده های اولین دوره سمپوزیوم مجسمه سازی در چیتگر تهران در سال ۸۵ هستند و ارزش هنری قابل توجهی دارند. کار هنرمندان اروپایی و آسیایی از هلند تا عراق و ایران در این مجموعه قرار می گیرند.

فضای باطراوت و بهاری باغ موزه خیلی ها را به آنجا می کشاند. مسئول هنری باغ موزه می گوید بسیاری از دانشگاه ها و مدارس تورهای مختلفی را در باغ موزه برگزار می کنند که در این تورها اقدامات انجام شده در باغ مورد استقبال جوان ها قرار می گیرد. دانش پژوهان عزیز اگر قصد انجام پروژه های هنری را دارید، اگر به هنر معماری و اماکن تاریخی ایران علاقمندید، از باغ موزه هنر ایرانی بازدید نمایید.

بازدید از باغ موزه هنر ایرانی

آدرس

باغ هنر ایرانی محله باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵ است.

[intergeo id=”QN2QzM”][/intergeo]

زمان بازدید و شماره تماس

همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت ۹ تا ۲۱:۳۰

۰۲۱-۲۲۶۸۶۰۶۵

مسیرهای دسترسی

برای رسیدن به این باغ موزه می‌توانید در خط یک مترو به ایستگاه تجریش رفته و پس از خروج از ایستگاه به ضلع جنوب غربی میدان تجریش رفته و از خیابان مقصودبیک با تاکسی‌های گذری یا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به این باغ موزه برسید. همچنین اگر قصد رفتن با خودروی شخصی را دارید می‌توانید از خیابان ولیعصر به پارک‌وی رفته و پس از آن به خیابان فرشته (فیاضی) رفته و از خیابان بوسنی و هرزگوین به باغ موزه هنر ایرانی برسید. توجه داشته باشید که این محل دارای پارکینگ نیست و برای پیدا کردن جای پارک کمی به زحمت خواهید افتاد. همچنین اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید، در این لیست ایستگاه تجریش در خط ۱ مترو را انتخاب کنید تا فهرست اتوبوس‌هایی که به میدان تجریش تردد می‌کنند را ببینید.

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *