جنگل های شمال در معرض نابودی

عدم نظارت دستگاه‌ها و نبود ارزیابی درست باعث شده تا اطلاعی از مشکلات مناطق جنگلی نداشته باشیم. در حال حاضر اطلاعات مشخصی در رابطه با اینکه چه مساحتی از جنگل های شمال مورد تجاوز قرار گرفته و چه میزان برداشت از درختان در قالب قاچاق چوب انجام شده است، در دسترس نیست و علت آن هم به موضوع نبود نظارت و برنامه مدون برای جنگل‌ها برمی‌گردد.

سید احسان ساداتی عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت:

در حال حاضر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران با کمک اداره کل منابع طبیعی با تدوین برنامه‌هایی به دنبال ارزیابی مناطق دارای طرح و مدیریت جنگلداری و مکان‌های آسیب دیده است.

مناطقی که طرح جنگلداری در آن ارائه نشده یا قسمت‌هایی که به خاطر شرایط خاص کنار گذاشته شد، با ارزیابی درست، وضعیت کنونی‌شان مشخص خواهد شد.

متخصصین حوزه جنگل‌داری طرح‌های جنگلداری را تهیه و تدوین کرده که در طرح کتابچه، نقشه منطقه و موجودی جنگل به لحاظ حجم، تراکم، گونه‌های جنگلی، ترکیب گونه‌ها و ساختار جنگل که براساس زمان بندی بوده مشخص شده است که با پیاده‌سازی آن، جنگل حالت پویایی و پایداری را تحت عنوان توسعه پایدار حفظ می‌کند.

جنگل های شمال

پوشش گیاهی جنگل‌های غرب کشور بیشتر بلوط بوده و همچنین این جنگل‌ها مخروبه هستند به همین دلیل از این جنگل‌ها بهره‌برداری نشده و بیشتر بر روی جنگل های شمال بهره‌برداری خواهد شد. اما طرح‌ها تاکنون به اهداف اصلی خود نرسیده است.

رئیس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران با بیان اینکه قرار نیست با تفکر اینکه تا ۵ سال بعد به جنگل نیاز نداریم از آن برداشت نادرست کنیم، یادآور شد:

باید پایداری و موجودی جنگل حفظ و با توجه میزان رویش مثلا ۲۰ تا ۳۰ درصد آن برداشت و مابقی به‌عنوان موجودی باقی بماند، این امر باعث می شود در دراز مدت جنگل به اوج فرآیند تکاملی اکوسیستمی خود برسد.

عدم پایبند بودن به تعهدات باعث از بین رفتن پویایی جنگل های شمال شده و زمینه را برای نابودی جنگل‌ها آماده می‌کند.

برخی از مناطق هیرکانی شمال شیب بیش از ۷۰ درصد دارند که نسبت به جنگل‌های اروپا صعب‌العبورتر هستند، این نوع مناطق به‌عنوان جنگل‌های حفاظتی مطرح است و هیچ گونه تصرفی نباید در آن صورت گیرد.

طبق مصوبه ۵ سال اخیر طرح تنفس، نمی‌توان از جنگل بهره‌برداری کرد و نرسیدن به اهداف اصلی طرح جنگلداری مربوط به قبل از اجرایی شدن این قانون است.

جهت مشاهده آخرین اخبار و اطلاعات ایرانشناسی و ایرانگردی به تلگرام کافه صور بپیوندید.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *