راهنمای سفر به بوشهر

یکی از مکان‌هایی که گردشگران از سفر به آن غافل هستند، سفر به بوشهر است. شهر ساحلی بوشهر که در حاشیه‎ی خلیج فارس قرار گرفته،‌ با برخورداری از جاذبه‎های بی‎شمار طبیعی و فرهنگی، به یکی از مقاصد جذاب گردشگری تبدیل شده است. بندر بوشهر، مرکز استان بوشهر و بزرگ‎ترین شهر این استان است. بوشهر شبیه یک شبه جزیره‎ی کوچک است که از سه طرف به خلیج فارس محدود شده و از طرف دیگر، توسط رشته کوه‎های زاگرس محصور شده ‎است.

بوشهر

شبه جزیره‎ بوشهر دارای بافتی قدیمی در نقطه شمالی شهر است که آثار باستانی و بناهای تاریخی فراوانی را با پیش زمینه‎ی زیبای ساحل خلیج فارس، به نمایش می‎گذارد. برای طبیعت‌گردان، بوشهر دارای جاذبه‎های طبیعی شگفت‌انگیز و متفاوتی است. پدیده‎های طبیعی خاص و میراث زمین‌شناسی جنوب کشور، از جذابیت‎های این سفر خواهندبود. این بندرگاه به دلیل موقعیت مناسب برای صادرات و فعالیت‎های اقتصادی، همچنین وجود نیروگاه اتمی و منابع نفت و گاز، پایتخت انرژی ایران نام گرفته است.

مردم بوشهر، فارسی را با لهجه‎ی بوشهری صحبت می‎کنند. فرهنگ مردم بومی و صنایع دستی سوغات بوشهر، از دیگر جاذبه‎های این سفر خاص محسوب می‌شود.

آب و هوار بوشهر

آب و هوای بوشهر

اقلیم این منطقه جلگه‎ای، گرم و مرطوب است. میانگین دما در تابستان ۳۳ و در زمستان ۱۴ درجه‎ی سانتی‌گراد است. میانگین بارش سالانه‎ی منطقه ۲۲۰ میلی‌متر بوده و ارتفاع از سطح دریا، ۵ متر است. فصل بهار و پاییز، بهترین زمان سفر به بوشهر است.

اطلاعات ضروری سفر به بوشهر

اطلاعات ضروری سفر به بوشهر

کد بوشهر: ۰۷۷

فاصله از تهران: ۱۰۵۰ کیلومتر

مدت سفر زمینی: حدود ۱۲ ساعت

مدت سفر هوایی: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

سفر زمینی از تهران به بوشهر، از طریق بزر‎راه خلیج فارس، و با گذشتن از راه‎های تهران به اصفهان و سپس یاسوج صورت می‎گیرد. سفر زمینی به بوشهر طولانی است و در صورتی که از سفر جاده‎ای طولانی‌مدت و ماجراجویانه لذت می‎برید، بسیار پیشنهاد می‎شود.

سفر هوایی به بوشهر، همه روزه از طریق فرودگاه بین‎المللی بوشهر توسط ایرلاین‎های بسیاری انجام می‎شود. قیمت بلیط هواپیما از فرودگاه مهرآباد تهران به بوشهر و برعکس، از ۱۹۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است. در فرودگاه بوشهر نیز می‎توانید از تاکسی استفاده کنید.

اتوبوس‎های تهران به بوشهر از پایانه‎های جنوب، غرب و بیهقی حرکت می‎کنند و قیمت بلیط آن از ۷۴ تا ۹۹ هزار تومان است.

سفر با قطار، مستقیم به بوشهر، موجود نیست و می‎توانید از قطارهای مقصد شیراز یا بندرعباس استفاده کنید.

هزینه‎های سفر به بوشهر

هزینه های بوشهر

هزینه‎هایی سفر به بوشهر ، بر اساس نوع سفر، اقامتگاه، غذاها و تفریحاتی که انتخاب می‎کنید، متغیر خواهدبود. در ادامه با بررسی اقامتگاه‎ها و رستوران‎ها، می‎توانید به‌طور تقریبی، هزینه‎ی سفر خود را محاسبه کنید.

هتل‎ها

شهر بوشهر دارای هتل‎های بسیاری است که با وجود مجلل نبودن، امکانات رفاهی قابل قبولی دارند و مسافران خود را کاملا راضی نگه می‎دارند. شما می‎توانید با توجه به بودجه و انتظارات خود، یکی از این اقامتگاه‎ها را انتخاب کنید.

هتل‌های لوکس بوشهر

هتل جهانگردی دلوار بوشهر، ۴ ستاره و بهترین هتل این شهر است. فاصله‎ی این هتل تا بازار ۱۰ دقیقه و تا بافت سنتی حدود ۱۵ دقیقه است. این هتل با معماری خاص جنوبی، برای آسایش مسافران محیط بسیار آرام و دلپذیری فراهم کرده و شروع نرخ اقامت آن از شبی ۲۱۰ هزار تومان است.

هتل جهانگردی دلوار بوشهر

هتل پاسارگاد ۳ ستاره نیز از بهترین هتل‎های بوشهر است. این هتل در مرکز شهر واقع شده و دسترسی آن به مراکز مهم، بسیار عالی است. هزینه‎ی یک شب اقامت در این هتل از ۲۶۰ هزار تومان است.

هتل پاسارگاد بوشهر

هتل ساحلی پرواز، ۳ ستاره است و در فاصله‎ی بسیار نزدیک به ساحل و فرودگاه قرار گرفته است. این هتل با محیطی آرام، موقعیت مکانی عالی، و سوییت‎های رو به دریا، برای یک شب اقامت ۱۶۰ هزار تومان هزینه دارد.

هتل ساحلی پرواز

هتل پلاس بوشهر نیز ۳ ستاره است و با موقعیتی منحصر به فرد در نزدیکی مراکز مهم و ساحل قرار دارد. هزینه‎ی یک شب اقامت در این هتل شیک از ۲۲۰ هزار تومان شروع می‎شود.

هتل-پلاس

هتل‎های میان رده

بوشهر هتل‎های میان‎رده و اقتصادی بسیاری دارد، که وابسته به امکانات و موقیعت مکانی، نرخ اقامت آن‎ها متفاوت است. هزینه‎ی اقامت در هتل ۲ ستاره‎ی سیراف، ۲ ستاره سنتی هیرون، هتل ۲ ستاره یاس، و هتل‎های ۱ ستاره‎ی آسمان ۱ و ۲ ، بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر است.

هتل میان رده در بوشهر

هتل‎های ارزان

اگر در بوشهر به دنبال اقامتگاه ارزان‎تری هستید، اقامتگاه بوم‌گردی بوشهر انتخاب مناسبی است. هزینه‎ی اقامت دو نفر در این اقامتگاه، برای یک شب، ۱۰۰ هزار تومان است.

هتل ارزان بوشهر

هزینه‎ی خورد و خوراک در بوشهر

هزینه‎ تهیه‎ی غذا در بوشهر هم کاملا وابسته به انتخاب رستوران و نوع غذا است. در بوشهر می‎توانید بهترین غذاهای محلی را با قیمتی به نسبت مناسب، تهیه کنید. همچنین فست‎فود و رستوران‎هایی با غذاهای ایرانی مانند باقی شهرها نیز در بوشهر به وفور یافت می‎شود.

رستوران بوشهر

هزینه‎ی تهیه‎ی یک وعده غذا از رستوران‎ها، بین ۱۰ تا ۵۰ هزارتومان متغیر است.

حمل و نقل عمومی در بوشهر

اگر با خودروی شخصی به بوشهر سفر نمی‎کنید؛ برای رفت و آمد در شهر تاکسی‎های خطی، تاکسی سرویس، و اتوبوس‎های شهری خط واحد، گزینه‎های بسیار مناسب و در دسترس و ارزان قیمتی هستند. هزینه‎ی تاکسی در بوشهر از ۱۰۰۰ تومان شروع می‎شود.

دیدنی‎های بوشهر

وجود بافت سنتی بی‎نظیر و آثار تاریخی بسیار در بوشهر، همه ساله باعث جذب مسافران بسیاری به این شهر دیدنی می‎شود.

دیدنی های بوشهر

بافت تاریخی بوشهر که در دل شهر قرار دارد، شامل چهار محله است و با معماری خاص، چشم بیننده‎ها را خیره می‎کند. این بافت زیباترین کوچه‎ها و بناها را در خود جای داده است و قدمت آن به دوران نادر شاه افشار باز می‎گردد.

بافت تاریخی بوشهر

عمارت‎های خیره کننده‎ی تاریخی گلشن و کازرونی، در محله‎ی بهبهانی و در دل بافت تاریخی شهر قرار گرفته‎اند و قدمت آن‎ها به دوران قاجار باز می‎گردد. عمارت قاجاری ملک نیز در محله‎ی بهمنی قرار دارد. مشخصه‎ی اصلی این بناها، معماری خاص بوشهری و ساحلی بودن آن‎هاست.

عمارت های بوشهر

از دیگر خانه‎های تاریخی واقع در بافت تاریخی بوشهر، می‎توان عمارت دهدشتی، عمارت طاهری یا موزه‎ی مردم‌شناسی بوشهر، و عمارت امیریه را نام برد که قدمت تمامی آن‎ها متعلق به دوران قاجار است. خانه قاضی بوشهر نیز یکی از عمارت‎های تاریخی با تزیینات خاص است که قدمت آن به دوران زندیه می‎رسد.

مکان های تاریخی بوشهر

بازدید از مدرسه‎های تاریخی سعادت و گلستان نیز که متعلق به دوران قاجار هستند، از جاذبه‌های سفر به بوشهر محسوب می‌شوند. مدرسه‎ی سعادت به دلیل قدمت تاریخی، مادر مدارس جنوب کشور محسوب می‎شود.

مدارس تاریخی بوشهر

گورستان شغاب، گورستانی خاص، عجیب و باستانی در جنوب شهر است که بازدید از آن رایگان است و پیشنهاد ما این است که در سفر به بوشهر آن را از دست ندهید. بوستان شغاب نیز روی خاک‌های باقیمانده از دوران عیلامیان ساخته شده ‎است.

جزیره‎های مطاف، خرو، و ام‎الکرم، جزایری دیدنی و غیرمسکونی در جوار بوشهر هستند. مسجد کوفه که از دیدنی‎های شاخص مذهبی است، قبر جنرال که بازمانده از دوران اشغال بوشهر توسط انگلیسی‎ها است، و موزه‎ی دریانوردی، از دیگر دیدنی‎های جذاب بندر بوشهر هستند.

موزه دریانوردی بوشهر

بازارهای بوشهر

وسوسه‎ی خرید کردن، از اجزای جدایی ناپذیر سفر به شهرهای ساحلی جنوبی است. در سفر به بوشهر ، بازدید از بازارهای وسوسه‌انگیز و جذاب جنوبی را از دست ندهید.

بازار بوشهر

بازار قدیمی بوشهر یا بازار صفا، بازاری تاریخی متعلق به دوران قاجار است که به ثبت ملی رسیده است. تماشای معماری جالب این بازار در حین خرید کردن، خالی از لطف نیست.

بازار قدیمی بوشهر

بازار نادر نیز یکی از بازارهای قدیمی شهر است که در سفر به بوشهر حتما باید از آن دیدن کرد. از بازار نادر می‌توانید حلوا و خرماهای معروف بوشهری، و همچنین سوغاتی‎های سنتی و بومی تهیه کنید. همچنین اگر قصد خرید ماهی و میگو دارید؛ به بازار ماهی ‎فروشان سر بزنید.

بازار ماهی فروشان بوشهر

اگر به دنبال بازارهای مدرن‎تری هستید، مجتمع تجاری زیتون، هوم کورت آدیداس، مجتمع وزیری، و پاساژهای ملت و آزادگان، پیشنهاد مناسبی هستند.

رستوران‌های بوشهر

به دلیل ساحلی بودن بوشهر و نزدیکی به دریا و صید فراوان ماهی و میگو، بیشتر غذاهای محلی با ماهی و میگو پخته می‎شوند. از غذاهای معروف بوشهری می‎توان: قلیه ماهی، قلیه میگو، کباب میگو، ماهی شکم پر، گمنه یاللک، تنداز ماهی، ماهی شور، آبگوشت ماهی، لخلاخ یا دمپخت ماهی و دمپخت میگو را نام برد.

بازدید از شهر بوشهر، به لطف امتحان کردن این غذاهای بومی و سنتی بسیار لذت بخش‎تر خواهد‎بود. برای سرو این غذاها، رستوران‎های برتر پیشنهاد شده توسط بومی‎ها و دیگر مسافران را به شما معرفی می‎کنیم.

رستوران و کافی شاپ شیک و مجلل میداف، با سرو غذاهای محلی و اجرای موسیقی زنده، پرطرفدارترین رستوران بوشهر است.

رستوران میداف

رقیب سرسخت میداف، رستوران سنتی قوام است که در گذشته آب‌انبار بوده و در کیفیت غذا با میداف برابری می‎کند.

رستوران سنتی قوام

دیگر رستوران‎های شیک و پرطرفدار بوشهر، رستوران‎های خاتم، شونشین، گرگور، خلیج فارس، و رستوران‎های ایتالیایی گاندو و سن مارکو هستند.

رستوران مارکو

سوغات بوشهر

بوشهر شهر نخلستان‌ها است، بنابراین خارک، خرما، و صنایع دستی ساخته شده از محصولات نخل، از سوغاتی‎های اصلی بوشهر است. انواع ماهی‎های جنوبی و ارده، مسقطی، پنیر خرما، انواع حلوا، انواع نان سنتی، و انواع ترشیجات، از خوراکی‎های سوغات بوشهر هستند.

سوغات بوشهر

بوشهر صنایع دستی خاص و زیبایی دارد. مهم‎ترین آن‎ها شامل گبه، گلیم، قالی، حصیر، سوزن دوزی، اشیای صدفی، معرق و صنایع چوبی، جاجیم، گیوه، مشک و نمد است.

صنایع دستی بوشهر

مطالب پیشنهادی:

4.8/5 - (23 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *