راهنمای سفر به شهر کاشان

هر یک از شهرهای ایران در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار گرفته اند و همین باعث شده تا چهره های متفاوتی به خود بگیرند. برخی شهرها مانند شهر کاشان به جای مانده از قلب تاریخ هستند و آثار و بناهای موجود در آنها داستان هایی از گذشته را در خود دارند. بعضی دیگر از موهبت های طبیعی بهره برده و به زیباترین شکل آراسته شده اند.

در میان شهرهای رنگارنگ ایران عزیزمان، کاشان یکی از توریستی ترین مقاصد است که هر ساله تعداد قابل توجهی از گردشگران را به سوی خود می کشاند و لحظاتی خوش را برای‌شان رقم می زند. این شهر به واسطه وجود خانه های تاریخی از شهرت خاصی برخوردار است و ویژگی های معماری خاص خود را دارد. علاوه بر این، وجود اثری جهانی همچون باغ فین، بر اهمیت این شهر می افزاید و آن را در لیست مقاصد پرطرفدار قرار می دهد که حتا گردشگرانی را از آن سوی مرزها راهی ایران می کند.

به دلیل اهمیت این شهر از نظر گردشگری بر آن شدیم تا اطلاعاتی را در مورد آن به شما ارایه دهیم و قدمی در شناخت بهتر این شهر برداریم. در این مطلب قصد داریم یک معرفی جامع از کاشان و جاذبه هایش داشته باشیم تا دیدی کلی نسبت به این شهر به دست آورید

با  کافه صور همراه باشید تا از شهر زیبای کاشان بیشتر بدانید و با گوشه ای از این مرز و بوم آشنا شوید…

kashan

چرا سفر به کاشان؟

کاشان شهر کوچکی است و به راحتی می توان در یک روز به بیشتر جاذبه های آن دسترسی پیدا کرد؛ پس بازدید از زیبایی های آن وقت زیادی از شما نمی گیرد.

وجود باغ فین که نامش در میراث جهانی یونسکو است، دلیل خوبی برای سفر به کاشان به شمار می رود.

این شهر میزبان یکی از مشهورترین مراسم ایران به نام گلاب گیری است که طرفداران بسیاری دارد.

کاشان در فهرست مقاصد محبوب کویرنوردان قرار دارد و به دلیل نزدیکی به مناظر زیبای کویری می تواند مقصد مناسبی برای علاقه مندان باشد.

kashan

اطلاعات کلی در مورد شهر کاشان

جمعیت: مطابق با آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۳۶۴,۴۸۲ نفر در شهر کاشان زندگی می کنند که ۱۸۴,۸۰۶ نفر آنها مرد و ۱۷۹,۶۷۶ زن هستند.

دین و مذهب: مردم کاشان مسلمان هستند و در منابع اسلامی همواره از کاشان در کنار قم به عنوان شهری شیعه مذهب نام برده شده است. برخی منابع این شهر را جامعه‌ای مهم از یهودیان و مرکز فرهنگی ایشان می دانند که زمان آن حداقل به دوره صفویه می رسد. البته احتمال می رود که یهودیان بیشتر در اطراف کاشان حضور داشته و در گذر زمان به اسلام روی آورده اند.

زبان: مردم کاشان به زبان فارسی و لهجه کاشانی، کاشی یا کاشونی سخن می گویند. این لهجه همچون بسیاری از لهجه های فارسی ویژگی‌های آوایی‌ خاصی دارد و فرایندهایی مانند هماهنگی مصوت‌ها، همگونی صامت‌ها، حذف‌ها و .. موجب شکل گیری آن شده است.

در گذشته کلیمیان ساکن کاشان به گویشی از زبان‌های مرکزی ایران معروف به گویش یهودیان کاشان صحبت می کردند که شباهت زیادی به زبان راجی در روستاهای اطراف کاشان دارد.

اقتصاد: از زمان های گذشته تا کنون چرخ اقتصاد کاشان بر روی صنایع مختلفی می چرخد. در کشاورزی و محصولات مرتبط به آن شاهد کشت گل محمدی، پنبه، پیاز، صیفی ها و انواع میوه‌ها، غلات و گیاهان دارویی و تولید گلاب و عرقیجات سنتی هستیم. نقش صنایع دستی را نیز نمی توان در رونق اقتصاد این شهر نادیده گرفت که عبارتند از: مسگری، کاشی‌کاری، ابریشم‌بافی، مخمل‌بافی، شعربافی، گلیم‌بافی، زیلوبافی، زری‌بافی و قالی‌بافی. در میان این موارد، صنعت فرش دستباف کاشان در طرح ها، نقش‌ها و رنگ های متنوع از شهرت خاصی برخوردار است؛ گرچه که با وجود تولید فرش های ماشینی کم کم به فراموشی سپرده می شود. از این شهر به عنوان پایتخت فرش ایران نام برده می شود و قالی کاشان نیز در میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است.

وجود معادنی همچون مس، آهن، سولفات باریم، زاج سبز، نمک طعام، سنگ های مرمر و تراورتن نیز غنیمتی برای اقتصاد کاشان است که البته برخی از آنها هنوز دست نخورده باقی مانده اند.

کاشان در زمره نخستین شهرهای ایران در زمینه ایجاد صنایع کارخانه ای است. امروزه این شهر ده‌ها کارخانه فرش ماشینی و صنایعی چون چینی و ملامین‌سازی، کاشی‌سازی، ریسندگی و ابزارآلات صنعتی در خود دارد و به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور شناخته می شود.

با وجود ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۳۱۳ اثر ثبت شده ملی نمی توان نقش گردشگری را در اقتصاد کاشان نادیده گرفت. وجود جاذبه های متنوع به کاشان این امکان را می دهد که گردشگران زیادی را جذب کند و درآمد قابل توجهی را به دست آورد.

شهرهای خواهرخوانده: کاشان با برخی شهرها پیوند خواهرخواندگی دارد که عبارتند از: کازانلیک در بلغارستان، اومئا در سوئد و سبزوار در ایران.

مشاهیر: سهراب سپهری، شاعر و نقاش نامدار ایرانی- کمال الملک، مشهورترین و پرنفوذترین شخصیت تاریخ هنر معاصر- باباافضل کاشانی، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی- غیاث الدین جمشید کاشانی، بزرگترین ریاضی دان ایران و از نوابغ و نوادر علم ریاضی در جهان و …

kashan

حقایق جالب در مورد کاشان

کاشان به عنوان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران شناخته می شود و مشهور به دارالمومنین است.

این شهر حدود ۷۰۰۰ سال قدمت شهرنشینی دارد.

بسیاری از کارشناسان کاشان را یکی از زیباترین شهرهای ایران می دانند.

کاشان نقش پررنگی در صنعت گردشگری ایران دارد.

عده‌ای از مورخان بر این باورند که کاشان با اصالت‌ترین و اولین شهر ایران و جهان است.

این شهر میزبان یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو است که باغ فین نام دارد.

مراسم قالیشویان که نامش در فهرست میراث ناملموس یونسکو می درخشد، در حوالی این شهر برگزار می شود و قالی کاشان نیز در این فهرست جای دارد.

kashan

آداب و رسوم

در کاشان و اطراف آن شاهد برگزاری مراسم مختلفی هستیم که هر یک ریشه ای دارند و به دلیل خاصی اجرا می شوند. یکی از ویژگی های فرهنگی مردم کاشان اهمیت مناسبت های مذهبی برای آنهاست. اعیاد به شکلی ویژه در این شهر گرامی داشته می شوند و مراسم محرم و عزاداری های آن حال و هوایی خاص در این شهر دارد.

نخل گردانی: آیین نخل گردانی یکی از رسوم مذهبی در شهرهای کویری است و مردم کاشان نیز آن را به باشکوه ترین شکل اجرا می کنند. نخل نوعی سازه چوبی است که نماد تابوت حسین بن علی، امام سوم شیعیان به شمار می رود و توسط ده ها تن از مردم در روز عاشورا و دیگر ایام سوگواری بلند شده و در خیابان ها چرخانده می شود.

قالیشویان: هر ساله با نزدیک شدن به دومین جمعه ماه مهر، تکاپویی در میان مردم فین کاشان و ساکنان روستای خاوه اردهال می افتد که نشان از فرا رسیدن زمان برگزاری مراسم قالیشویان دارد. این مراسم برای زنده نگه داشتن یاد امامزاده سلطان علی بن محمد باقر (ع)، فرزند بلافصل پنجمین امام شیعیان حضرت محمد باقر ( ع)، در آستان مقدس این امامزاده بزرگوار در مشهد اردهال برگزار می شود.

kashan

قالیشویان تنها آیین مذهبی در دنیای اسلام است که زمان انجام آن به تاریخ شمسی مشخص شده و پس از گذشت سالیان بسیار، هنوز هم شکوه و عظمت خاصی را به نمایش می گذارد. به عقیده کارشناسان، دیرینگی و تاریخی بودن این مراسم و جنبه های فرهنگی و اجتماعی آن، شایستگی ثبت در فهرست میراث ناملموس یونسکو را داشته است و به همین سبب نام آن از دسامبر ۲۰۱۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

گلاب گیری: این مراسم مشهور ترین مراسم کاشان است و همه ساله از نیمه‌های اردیبهشت تا نیمه‌های خرداد در بخش‌های مختلف کاشان و شهرهای اطراف آن برگزار و در طی آن از گل‌های محمدی گلاب تهیه می‌شود. بیش از یک میلیون نفر گردشگر در زمان برگزاری این مراسم به کاشان می روند و این رسم جالب را از نزدیک می بینند.

kashan

ماه رمضان در کاشان: از آنجا که مردمان کاشان به سنت های مذهبی پایبندند، ماه رمضان در این شهر حال و هوای خاصی دارد و برخی مراسم جالب در آن برگزار می شود. خانه تکانی و غبار روبی مساجد از جمله رسوم قدیمی مردم در آستانه ماه مبارک رمضان است که آداب خاصی دارد. تهیه ترشی ها و مرباهای خانگی زنان خانه دار از دیگر رسوم این ماه است که پیش از رسیدن ماه رمضان صورت می گیرد تا به هنگام سحری و افطار طعم تازه ای به لحظات کاشانی ها بدهند.

ماه رمضان قداست خاصی برای مردم کاشان دارد؛ به طوری که به ندرت در این ماه جشن یا آیین سرور برگزار می شود. آنها بر این باورند که ماه رمضان، ماه دعا و نیایش و نزدیکی به خداست. دعای افطار و سحرخوانی از رسوم قدیمی کاشانی هاست که هنوز هم توسط برخی از پیرمردان رسم برگزار می شود و صدای آنها در کوچه‌های تاریخی این شهر می پیچد. آش جو از خوردنی های معروف این ماه در کاشان است و شربت خاکشیر در سفره مردم کاشان دیده می شود.

سوغات و صنایع دستی

یکی از لذت های سفر خرید سوغات است. در کاشان می توانید یادگاری های خوبی را برای عزیزانتان تهیه کنید و با چشیدن خوشمزه های شهر، طعم تازه ای به سفرتان بدهید.kashan

عرقیجات گیاهی: یکی از معروف ترین سوغاتی های کاشان عرقیجات گیاهی آن به ویژه گلاب است. از آنجا که در حوالی شهر پرورش گل محمدی صورت می گیرد می توانید گلاب مرغوبی را در کاشان پیدا کنید. عرق نعناع، عرق بیدمشک، عرق دارچین و… نیز از دیگر محصولات کاشان هستند.

شیرینی ها و خشکبار کاشان: یکی از خوشمزه های کاشان کلوچه آن است که تفاوت زیادی با کلوچه های شمال کشور دارد. علاوه بر آن می توان از پشمک، باقلوا، سوهان، حلوا ارده، ارده شیره، نقل بیدمشکی، حاجی بادامی و جوزقند نیز به عنوان سوغات کاشان نام برد. انواع میوه خشک مثل انجیر، هلو و سیب نیز شهرت خاصی در کاشان دارد و می توانید آنها را از مغازه های فروش سوغات و قنادی ها تهیه کنید.

صنایع دستی: مهمترین صنایع دستی کاشان قالی آن است که نامش در فهرست میراث ناملموس یونسکو قرار دارد. سفال‌ گری، شعربافی، زری بافی، مخمل بافی، زیلوبافی، گیوه بافی، نمد مالی، مسگری، مشبک کاری و منبت کاری از دیگر صنایع دستی فعال در کاشان هستند که می توانید محصولات آنها را برای عزیزانتان تهیه کنید.

kashan

غذا و خوشمزه: یکی از راه ها برای خلق خاطره خوش به هنگام سفر، چشیدن غذاهای سنتی هر دیار است. در کاشان می توانید به سراغ غذاهای خوشمزه این شهر بروید و طعم تازه ای به سفرتان بدهید. گوشت لوبیا، شفته، قیمه ریزه، کوفته چغندر، گوشت عدس بادمجان، گوشت لوبیای سرکه شیره و گوشت کلم و کدو و عدس پلو و کشمش و اشکنه از جمله غذاهای سنتی کاشان هستند که می توانند بهانه ای برای آشنایی با فرهنگ غذایی مقصدتان باشند.

اقامت: به هنگام بستن کوله بار سفر به کاشان و برنامه ریزی برای آن، نگران اقامت نباشید چرا که این شهر توریستی امکانات خوبی از این نظر دارد. هتل ها تنها یکی از امکانات اقامتی این شهر هستند که در درجه بندی های مختلفی وجود دارند؛ اما تعداد آنها محدود است. اقامتگاه های سنتی، بهترین گزینه برای ماندن در این شهر به شمار می روند چرا که در کنار اقامت، گردشی در سنت و تاریخ را برای تان رقم می زنند. خانه های مبله و کمپینگ را نیز فراموش نکنید و با انتخاب آنها هزینه های اقامت خود را کاهش دهید.

جاذبه های برتر

کاشان شهری با تاریخ کهن است و در هر گوشه اش می توان جاذبه ای تاریخی را دید. نام بردن از تمامی دیدنی های این شهر در این مجال نمی گنجد اما در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

باغ فین: از این باغ می توان به عنوان مهمترین جاذبه کاشان نام برد چرا که تنها اثر تاریخی در این شهر است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این باغ اتفاقات تاریخی بسیاری را به خود دیده که از میان آنها می توان به قتل امیرکبیر در حمام آن اشاره کرد.

kashan

خانه های تاریخی: کاشان خانه های تاریخی متعددی در خود دارد که هر یک چهره ای خاص را به نمایش گذاشته اند. معروف ترین آنها خانه طباطبایی هاست که لقب عروس خانه های ایران را به دوش می کشد و پس از آن می توان از خانه عباسیان نام برد که شاهکاری در معماری به شمار می رود. خانه بروجردی ها نیز از دیگر خانه های تاریخی این شهر است که زیبایی خاص خودش را دارد.

مسجد آقابزرگ: آقابزرگ نام مجموعه ای شامل مسجد و مدرسه است که یکی از باشکوه ترین و زیباترین بناهای دوره قاجار در ایران به شمار می رود. ساختار و تزیین این مسجد بسیار چشم نواز است و نگاه های بسیاری را به خود خیره می کند.

حمام سلطان امیراحمد: حمام تاریخی سلطان امیراحمد یکی از حمام های منحصر به فرد ایران است و تزیین و معماری چشم نوازی دارد. این حمام بیش از ۱۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.

تپه سیلک: این تپه آثاری از یک تمدن ۷۵۰۰ ساله را در خود دارد و بقایای تمدنی است که در دوران کهن در کاشان وجود داشته است.

kashan

دیدنی های کاشان فقط در شهر نیستند بلکه در خارج از آن هم جاذبه های بسیاری وجود دارند که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابیانه در ۸۳ کیلومتری کاشان

کمپ کویری متین آباد در ۶۶ کیلومتری کاشان

شهر زیرزمینی نوش آباد در ۱۴ کیلومتری کاشان

کویر مرنجاب در ۶۲ کیلومتری کاشان

کویر ابوزیدآباد در ۳۹ کیلومتری کاشان

kashan

آب و هوای شهر کاشان

در تقسیم‌بندی اقلیمی، کاشان آب و هوای گرم و بیابانی دارد و زمستان های نسبتا سرد و تابستان های خیلی گرم و خشک از ویژگی های آن است. آبادی های اطراف کاشان که در دامنه کوه قرار دارند، عموما دارای آب و هوایی لطیف و معتدل هستند؛ اما مناطق اطراف کاشان که در همسایگی شوره زارهای کویر مرکزی واقع شده اند هوایی خشک و سوزان دارند. دلایل اصلی خشکی هوای کاشان قرارگیری آن در کنار دشت کویر و در حاشیه کویر مرکزی و تعلق آن به منطقه خشک فلات ایران است. متوسط دما در کاشان ۱۹.۵ سانتی گراد و میزان بارش سالانه در حدود ۱۲۸ میلی متر تخمین زده می شود.

بهار: کاشان در بهار آب و هوای مطبوعی دارد و بسیاری از گردشگران این فصل را برای گردش در این شهر انتخاب می کنند. برگزاری جشنواره گلاب گیری بر این انتخاب تاثیر بسزایی دارد.

تابستان: قرار گیری در کنار کویر باعث می شود تا کاشان در تابستان، آب و هوایی گرم و خشک داشته باشد و موجب آزار ساکنان و مسافران شود.

پاییز: با آغاز پاییز هوا رو به اعتدال می گذارد اما دمای شب ها به حد قابل توجهی کاهش می یابد. مسافران کویرنورد در این فصل راهی اطراف کاشان می شوند و از شن های داغ کویری لذت می برند.

زمستان: زمستان های نسبتا سرد ارمغان آب و هوای کویری برای شهر کاشان است.

قبل از چیدن مقدمات سفر آب و هوای این شهر را با استفاده از سرویس آب و هوای کارناوال بررسی کنید.

kashan

جغرافیای شهر کاشان

شهر کاشان در شمال استان اصفهان و در میان کوه‌های کرکس نطنز و کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. کاشان با مساحت ۲۱۰۰ هکتار در ناحیه مرکزی ایران واقع شده و از یک سو به کوهستان و از سوی دیگر به دشت کویر منتهی می شود. این شهر در ارتفاع ۹۴۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای مختصات جغرافیایی ۵۱ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۵۹ دقیقه عرض شمالی است.

kashan

تاریخچه شهر کاشان

کاشان یکی از کهن ترین شهرهای ایران و حتا جهان است و پیشینه ای غنی دارد. صحبت از تاریخچه این شهر زیاد است؛ اما در اینجا به مختصری از آن اکتفا می کنیم تا کمی بیشتر با کاشان کهن آشنا شوید:

دوران هخامنشیان و اشکانیان

یکی از قدیمی ترین آثاری که در شهر کاشان دیده می شود تپه سیَلْک نام دارد که بازمانده ای از اولین تمدن شهرنشینی ایران مرکزی در کاشان با نام سیلک به شمار می رود. این اثر در ۳ کیلومتری جنوب غربی این شهر واقع شده و قدمتی در حدود ۷۵۰۰ سال دارد. وجود آب سرشار و دایمی در چشمه فین، باعث شده تا انسان ها به این منطقه جذب شوند و تمدن خاص خود را ایجاد کنند. نزدیک به پنج هزار سال پیش از میلاد مردم غارنشین فلات ایران به دلیل تغییرات آب و هوا و تشکیل مزارع و چمنزارها به دشت ها روی آوردند. کهن‌ترین مردم دشت‌نشین، مردم سیلک بودند که آثار زندگی آنها هنوز در نزدیکی کاشان به چشم می خورد.

کشف سکه های نقره متعلق به دوران هخامنشی و اشکانی در این منطقه حکایت از وجود تمدن در این دوره ها دارد و گنجینه متعلق به اواخر هزاره اول قبل از میلاد در روستای مرق نشان می دهد که این تمدن حداقل تا اواخر دوره هخامنشی ادامه داشته است.

دوره ساسانیان

آثار زیادی از دوره اشکانیان در این منطقه به دست نیامده است اما شواهد متعدد تاریخی، آبادانی کاشان را در دوره ساسانیان نشان می دهند. آثاری که از جمله آنها می توان از آتشکده های نیاسر، خرمدشت و نطنز، اخبار مربوط به یک شهرک دوره ساسانی به نام سارویه درمنطقه کاشان، اشارات مولف تاریخ قم به مناطق باستانی چون نیاسر و نوش آباد و … اشاره کرد.

کاشان در نخستین دهه های قرن اول هجری مورد هجوم اعراب قرار گرفت و با وجود مقاومت های بسیار، با از دست دادن استحکامات خود چاره ای جز تسلیم نداشت. این شهر در دوران آل بویه به رونق و آبادانی سابق بازگشت و صنعت سفالگری و فلزکاری در آن رواج بسیار یافت.

دوره سلجوقیان

با روی کار آمدن حکومت سلجوقیان مردان بزرگ و خوشنامی به خدمت حکومت درآمدند و بر اهمیت و اعتبار کاشان افزودند. امروزه آثار کمی از این دوران در شهر باقی مانده چرا که بیشتر آنها به دلیل زلزله های پی در پی ویران شده و از بین رفته اند. مهمترین آثار بجای مانده از این بناها مسجد جامع، مناره پنجه شاه، برج و باروی شهر و قلعه جلالی هستند.

در کتاب راحه الصدور و دیوان ابوالرضا راوندی گفته شده که در این دوران کاشان دوبار توسط یکی از سرداران خوارزمشاهی به نام میاجیق و ملک سلجوق بن محمد بن ملکشاه سلجوقی مورد هجوم قرار گرفته است. به واسطه برج و باروی شهر و جوانمردی اهالی آسیب جدی به کاشان وارد نیامده اما روستاهای بی دفاع قتل و غارت بسیاری را متحمل شده اند.

حمله مغولان

در قرن هفتم مغولان کاشان را مورد هجوم وحشیانه خود قرار دادند و بخش هایی از شهر را به طور کلی ویران کردند اما به دلیل رونق کارگاه ها و بافت انواع قالی، پارچه، ساخت کاشی و سفال، این دیار دوباره رونق خود را بازیافت. بناهای تازه ساخته شدند و بازار نیز گسترش پیدا کرد. در زمان جهانشاه قراقویونلو، فرمانروای نیرومند قراقویونلو، بناهای معتبر زیادی در کاشان ساخته شد که از جمله آنها می توان به میدان سنگ و بناهای اطراف آن اشاره کرد. با برپایی حکومت مغولان در ایران و قبول اسلام و مذهب شیعه از سوی ایلخانان مغولی، کاشان به شهری پر رونق در ایران تبدیل شد.kashan

دوره صفویان

با آغاز حکومت صفوی در قرن دهم هجری، مردم کاشان از شاهان این سلسله استقبال خوبی به عمل آوردند و به خوبی آنها را پذیرفتند. در این دوره زلزله ویرانگری رخ داد و ضربه سختی به بناهای شهر زد اما نتوانست جلوی ترقی صنعت و هنر بافندگی در این شهر را بگیرد و کاشان در این دوران به تولید انواع پارچه های ابریشمی، کتان، مخمل، مرغوب ترین قالی های پشم و ابریشم در کارگاه های نساجی شهره خاص و عام شد. چنان که شاردن سیاح فرانسوی در سفرنامه اش چنین می نویسد:

اساس ثروت و حیات مردم کاشان از صنایع نساجی و ابریشم بافی و تهیه قطعات زربفت و نقره بافت تشکیل شده است.

کاشان در دوران صفوی اهمیت زیادی پیدا کرد و از نظر مذهب، وسعت، ثروت و زیبایی به دومین شهر ایران تبدیل شد که می توان دلایل زیر را برای آن برشمرد:

توجه پادشاهان صفوی به مذهب شیعه و شهرهایی که مرکز شیعیان و علمای شیعه بودند

توجه پادشاهان صفوی به صنایع دستی و هنر

اهمیت یافتن اصفهان و پایتخت شدن آن

قرار گرفتن کاشان بر سر راه تجاری بندرعباس

در اواخر دوران صفویه کاشان دو بار مورد هجوم افغان ها واقع شد. در یکی از این یورش ها اهالی روستاهای کویر کاشان همانند نوش آباد و نصرآباد مورد قتل و غارت قرار گرفتند اما برج و بارو و تیراندازهای کاشان مانع از ورود مهاجمان به شهر شدند.

دوران زندیه و قاجار

در آخرین سال های حکومت زندیه زلزله ای بزرگ رخ داد و شهر را ویران کرد، به همین سبب رونق زمان صفویه در کاشان از میان رفت اما هنوز هم از نظر صنعت بر سایر شهرها برتری داشت. با آغاز حکومت شاهان قاجار این شهر در آرامش نسبی به سر می برد و در این دوران بناهای مهمی همچون خانه بروجردی ها، طباطبایی ها، عباسیان، مسجد و مدرسه آقا بزرگ، مدرسه امام و … در آن ساخته شد که هر یک از شاهکارهای هنری این عصر محسوب می شوند. قتل امیرکبیر و جنب و جوش مشروطه خواهان کاشانی از جمله مهم ترین رویدادهای این دوره هستند. کاشان در دوره قاجار بلایای طبیعی بسیاری همچون سیل های مخرب، خشکسالی و قحطی را تجربه کرد و بسیاری از اهالی آن جان خود را از دست دادند. آشوب‌های اواخر دوره قاجار و ناتوانی در رقابت با نساجی اروپا زوال شدید شهر را موجب شد.

دوران پهلوی و پس از انقلاب اسلامی ایران

در دوران پهلوی تحولاتی از نظر آموزش در کاشان رخ داد و خانه هایی دیدنی نیز در آن ساخته شد. این شهر یکی از شهرهای پیشتاز در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بود و مردمان آن نقشی فعال در این زمینه داشتند. امروزه کاشان یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است و درآمد خوبی را از این صنعت و صنایع دستی بی نظیر خود به دست می آورد.kashan

آثار جهانی شهر کاشان

نام کاشان در فهرست میراث جهانی یونسکو می درخشد و این شهر در فهرست آثار ملموس و ناملموس جهانی دو اثر ثبت شده دارد:

باغ فین کاشان: این باغ یکی از نه باغ ایرانی است که نامش در میان میراث جهانی یونسکو به چشم می خورد و دلایل زیر برای ثبت آن بیان شده اند:

۱- نشان دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی است.

۲- تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی را نشان می دهد که از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز مهم بوده اند.

۳- نشانه ای بی‌همتا بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته است.

۴- نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی است که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان می دهد.

۵- به طور مستقیم با رویدادها یا سنت‌های زندگی، آثار هنری یا ادبی و افکار و عقایدی ارتباط دارد که دارای ارزش بالای جهانی هستند.

قالی بافی کاشان: مهارت قالیبافی سنتی کاشانی ها آن قدر جالب توجه بوده که نامش در میان میراث ناملموس یونسکو قرار داده شده و دلایل زیر برای آن عنوان شده است:

kashan

۱- مهارت های سنتی بافندگی فرش در کاشان از مادر به دختر منتقل می شود. این کار شناخت باورهای پایه گذاری شده توسط قدیمی تر ها را به ارمغان می آورد و در نتیجه هویت فرهنگی جامعه را تقویت می کند.

۲- وجود نام این هنر در فهرست جهانی می تواند به چشم انداز میراث فرهنگی نامشهود کمک کند و موجب افزایش گفت و گو بین مردمی شود که سنت های فرش بافی مشابه دارند. این کار خلاقیت و تنوع فرهنگی را انعکاس می دهد.

۳- ثبت این هنر تلاش ها برای حفظ مهارت های فرش را افزایش می دهد که با استفاده از اسناد و تحقیقات و با تعهد متخصصان و حامیان، نهادهای دولتی و موسسات دانشگاهی میسر می شود.

۴- مهارت فرش بافی کاشان در مراحل مربوط به انتخاب آن به عنوان میراث جهانی از مشارکت فعال و حمایت گروه های مربوطه و متخصصانی بهره مند شده که آزادانه و آگاهانه نسبت به حمایت و اظهار نظر اقدام کرده اند.

۵- مهارت های سنتی بافندگی فرش در کاشان در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران تهیه می شود.

kashan

سخن آخر

کاشان شهری پر از دیدنی های تاریخی است و حال و هوایی متفاوت را برای تان به ارمغان می آورد؛ کافیست برنامه ریزی مناسبی برای سفر به آن داشته باشید تا بتوانید گردشی به یادماندنی را در آن تجربه کنید.

بعد از سفر به شهر زیبای کاشان نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *