کشف دو ساختار جدید در پاسارگاد

در بررسی‌های ژئوفیزیکی – باستان‌شناسی محوطه هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب، دو ساختار جدید در پاسارگاد توسط باستان‌شناسان کشف شده است؛ با کافه صور همراه باشید.

محمد خانی، سرپرست فصل پنجم بررسی‌های ژئوفیزیکی، باستان شناسی محوطه هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب، با اعلام خبر کشف دو ساختار جدید ناشناخته گفت که با مجوز رسمی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور طرح بررسی‌ها و مطالعات علوم میان رشته‌‌ای در باستان‌شناسی در محوطه و دشت پاسارگاد، توسط هیئت مشترک باستان‌شناسی ایران- فرانسه، با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده باستان‌شناسی، گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و دانشگاه لیون مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (CNRS) انجام شد.

باستان شناسی در پاسارگاد

به گفته محمدخانی شناخت بهتر محوطه میراث جهانی پاسارگاد، شناسایی حدود پاسارگاد در دوره هخامنشیان، به دست آوردن دید کلی از سیستم احتمالی شهرسازی، پژوهش روی سیستم مدیریت آب و هیدرولوژی در دوره هخامنشی را هدف اصلی در مطالعات این هیئت مشترک اعلام کرد.

وی از دیگر اهداف این مطالعات به بازسازی پوشش گیاهی باغ پاسارگاد به‌عنوان یکی از اولین باغ‌های باستانی از طریق مطالعات دیرین اقلیم‌شناسی، مطالعه چشم‌انداز پاسارگاد در دشت مرغاب و حفاظت بهتر از آثار این محوطه اشاره کرد.

محمد خانی درباره این دو ساختار جدید در پاسارگاد افزود:

حدود ۳۰ هکتار از محوطه پاسارگاد در این فصل از فعالیت‌ها، مورد بررسی آرکئوژئوفیزیکی به روش مغناطیس‌سنجی و الکترومغناطیسی قرار گرفته است.

به گفته ایشان نتایج اولیه در این بخش منجر به کشف دو ساختار جدید ناشناخته شد که تا تکمیل شدن مطالعات نمی‌توان صحبتی از دوره و چگونگی این ساختارها به میان آورد.

اکتشاف در پاسارگاد

محمد خانی در ادامه گفت:

در این قسمت از محوطه پاسارگاد کشف این ساختارهای جدید بسیار مهم است چون هیچ اطلاعاتی از ساختارهای موجود در این قسمت تاکنون به دست نیامده بود.

او با اشاره به انجام نمونه‌برداری‌هایی از محوطه پاسارگاد در باغ سلطنتی برای مطالعات گیاه باستان‌شناسی و گرده‌شناسی، بازسازی پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد را هدف این مطالعات اعلام کرد.

کشف سازه جدید در پاسارگاد

ایشان در ادامه بیان کرد که نتایج اولیه مطالعات گرده‌شناسی و گیاه باستان‌شناسی در محوطه، حکایت از وجود گرده درخت سرو و وجود گرده در لایه‌هایی رسوبی در محوطه پاسارگاد دارد که منجر به پیگیری ادامه مطالعات و بررسی‌های دیرین اقلیم‌شناسی در این قسمت شد.

محمد خانی ادامه داد:

در این زمینه در دانشگاه‌های تور، مارسی و لیون فرانسه مطالعات آزمایشگاهی انجام خواهد شد.

  • جهت مشاهده آخرین اخبار و اطلاعات ایرانشناسی و ایرانگردی به تلگرام کافه صور بپیوندید.
این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *