راهنمای سفر به قشم

به خلیج همیشه فارس می رویم و به یکی از جزایر زیبایش سر می زنیم. می خواهیم به معرفی جزیره قشم بپردازیم؛ جزیره ای که عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس را یدک می کشد. شاید تا چند سال پیش کمتر گردشگری راهش را به سوی این جزیره کج می کرد؛ اما امروزه جاذبه های قشم جایگاه خاصی در میان گردشگران داخلی و خارجی پیدا کرده اند. در ادامه دیدنی های این جزیره را به شما معرفی می کنیم، از امکانات قشم می گوییم و نگاهی گذرا به تاریخچه و سایر ویژگی های این مقصد داریم.

چرا سفر به جزیره قشم؟

یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است.
به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس و ایران شناخته می شود.
نخستین ژئوپارک خاورمیانه است و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی در آن وجود دارند.
با عنوان ژئوپارک قشم، ثبت جهانی شده است.
تاریخی بس طولانی دارد و جاذبه های تاریخی فراوانی را در خود جای داده است.
در این جزیره می توانید تفریحات آبی و غواصی را تجربه کنید و لحظات هیجان انگیزی داشته باشید.
از معدود مقاصدی است که بافت و چهره سنتی خود را حفظ کرده است و تجربه ای متفاوت برای تان رقم می زند.
در این جزیره می توانید خریدی دلچسب داشته باشید و از قیمت های خوب لذت ببرید.
جزیره قشم

اطلاعات کلی در مورد قشم

جمعیت: ۱۴۸,۹۹۳ نفر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵

دین و مذهب: بیشتر مردم قشم مسلمان و پیرو مذهب تسنن (شافعی) هستند. شیعیان نیز در این جزیره زندگی می کنند؛ اما درصد کمتری نسبت به سنی ها دارند.

زبان: مردم قشم به زبان فارسی سخن می گویند؛ اما گویش بندری دارند. این گویش آهنگ خاصی دارد، بسیار شیرین است و همه از پس فهمش بر می آیند. در شهرها و روستاهای مختلف قشم این گویش یکسان است و معمولا تفاوتی میان آنها حس نمی شود. به عبارتی زبان قشمی ترکیبی از زبان های عربی، فارسی، بندری، هندی و انگلیسی است و در اثر مورد استعمار قرار گرفتن در دوران مختلف تاریخ، آثاری از دیگر زبان های دنیا نیز در آن دیده می شود.

اقتصاد: قشمی ها برای کسب درآمد و چرخاندن چرخ های اقتصاد این دیار به کارهای مختلفی مشغولند که عبارتند از:

صیادی: قرارگیری در میان آب های خلیج فارس باعث شده تا بسیاری از مردم به شغل صیادی روی آورند و این کار به منبع اصلی درآمد مردم تبدیل شود. صیادی در این منطقه با استفاده از قایق موتوری، لنج، و مشتا (کار گذاشتن چوب و تور) صورت می گیرد.
کسب و کارهای تجاری: بازارها در سراسر قشم پراکنده اند و مردم بسیاری از طریق فعالیت در مغازه ها و مراکز خرید و بازارهای محلی کسب روزی می کنند. ورود کالا از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به این جزیره از طریق بنادر مهم و صیادی مانند بندر سوزا، مسن، سلخ، کاوه، لافت، درگهان و … صورت می گیرد.
دامپروری و پرورش طیور: درست است که آبزیان سهم بسزایی در زنجیره غذایی قشمی ها دارند اما نیاز آنها به گوشت قرمز باعث شده تا دامپروری هم در این دیار شکل بگیرد. این کار در قشم به صورت سنتی انجام می شود. پرورش طیور هم کم و بیش در جزیره وجود دارد.
کشاورزی: کمبود بارندگی و نبود آب شیرین کافی، باعث شده تا کشاورزی در جزیره بسیار محدود شود و بیشتر به صورت دیم باشد. تولیدات کشاورزی قشم بسیار ناچیز هستند و بیشتر به نخلستان ها محدود می شوند.
معادن: معادنی از قبیل نمک، خاک سرخ، گاز سنگ آهن و … در جای جای جزیره دیده می شود. این معادن در گذشته موجب رونق تجاری قشم شدند و امروزه قسمتی از مشاغل جزیره نشینان را تشکیل می دهند.
منابع نفت و گاز: گاز جزیره قشم برای نخستین بار توسط شرکت نفت ایران و انگلیس کشف و حفر شد. امروزه ۱۷ میدان نفت و گاز در جزیره وجود دارد.
صنایع دستی و گردشگری: وجود جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی، بافت بکر و سنتی، تفریحات آبی و امکانات مناسب اقامتی باعث شده تا گردشگران زیادی به این جزیره بروند و همین مساله باعث شکل گیری مشاغل زیادی در زمینه گردشگری شده است. این جزیره دارای صنایع دستی منحصر به خود است و بسیاری از ساکنان آن به خلق آثار هنری در این زمینه مشغولند.gheshm

نکاتی در مورد قشم

قشم بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس است و حدود ۲.۵ برابرِ دومین جزیره بزرگ خلیج‌فارس یعنی بحرین وسعت دارد.
اولین و بزرگترین پارک کروکودیل خاورمیانه در جزیره قشم است.
جزیره‌ قشم از ۲۲ کشور در جهان وسیع تر است.
فیلم سینمایی «اژدها وارد می‌شود»، ساخته مانی حقیقی بر اساس یک داستان واقعی در قشم ساخته شده و لوکیشن های آن دقیقا منطبق بر واقعیت هستند.
طبق آخرین تقسیمات کشوری امروزه ۶۹ شهر و روستا در این جزیره جای دارند که مهم ترین شهرهای آن سوزا، هرمز، قشم و بندر درگهان هستند.جزیزه قشم

غذا و خوشمزه های قشم

در هر جای قشم که احساس گرسنگی کردید جلوی اولین رستوران که اغلب سنتی هستند توقف کنید و سفارش یک غذای خوشمزه بدهید. به واسطه همسایگی با دریا، سفره قشمی ها مملو از آبزیان است. آنها از ماهی ها، صدف ها، خرچنگ ها و …. غذاهای بسیار لذیذی تهیه و حسابی نمک گیرتان می کنند. البته غذاهای دیگری نیز وجود دارد که از گوشت قرمز یا مرغ تهیه می شود. از جمله غذاهایی که می توانید در این دیار بچشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خورش قلیه‌ماهی و میگو: معروف ترین غذای جنوب کشور و قشم است که از ماهی یا میگو و سبزیجات تهیه می شود و طعم تمبر هندی و تندی فلفل، آن را بسیار جذاب می کند.

عنکاس: این غذا ترکیبی از گوشت عنکاس یا ماهی مرکب است که آن را به صورت مربع های کوچک خرده کرده و با مقداری آب و خرما پخته اند. در رستوران ها این غذا با رب گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده و فلفل طعم دار می شود و طعم بسیار لذیذی دارد.

پودینی: نام این غذا بسته به اینکه در تهیه آن از گوشت کدام آبزی استفاده شود ،تغییر می کند. در رستوران های قشم بیشتر پودینی کوسه سرو می شود که به صورت گوشت له شده کوسه است که آن را با لیموعمانی، ادویه، پیاز، رب و پیاز طعم دار کرده اند.

برنج دیشو: این غذا برنجی است که در آن و شیره خرما پخته شده و دم کشیده است. این برنج را با ماهی تلال برشته شده یا سرخ شده سرو می کنند.

قوزی گوشت یا مرغ: این غذا ریشه ای عربی دارد اما از محبوب ترین غذاها در حوزه خلیج فارس محسوب می شود و به جنوب ایران و قشم هم راه یافته است. برای تهیه این غذا گوشت بره یا مرغ را کباب می کنند و به همراه آجیل بوداده و کشمش تهیه شده بر روی برنج می گذارند.

هواری: این غذا هم انواع مختلفی دارد؛ برای مثال هواری چک میگ با میگوهای ریز درست می شود و در صورت استفاده از ماهی به آن هواری ماهی می گویند.یک پلوی مخلوط و مقوی که طعم ادویه های جنوبی را می توانید در آن حس کنید و از خوردن میگو یا ماهی در میان آن لذت ببرید.

انواع ماهی و میگو: شاید بارها میگو یا ماهی برشته یا سرخ شده را در رستوران های مختلف خورده باشید اما در قشم این آبزیان تازه هستند و ادویه های جنوبی طعم دیگری به آنها می دهند. میگوی پفکی نیز طعمی متفاوت در این جزیره دارد و ماهی شکم پر قشمی ها نیز خیلی معروف است.

کباب کهره: این غذا کباب گوشت بز است که فقط و فقط در شب ها و با نان سرو می شود و طعم بی نظیری دارد.

خرچنگ و صدف: در رستوران های قشم می توانید طعم گوشت خرچنگ و صدف را هم بچشید و لذت ببرید. یادتان باشد که خرچنگ برای قشمی ها تنها یک میان وعده است و نمی تواند جای غذای اصلی را پر کند.

صبحانه های قشم: اگر اهل خوردن صبحانه باشید، بهتر است به رستوران های قشم بروید این خوشمزه ها را امتحان کنید:

نان تُمُشی یا تموشی: نوعی نان نازک که با تخم مرغ، پنیر، مهیاوه یا سوراغ ترکیب می شود. مهیاوه و سوراغ سس هایی تهیه شده از ماهی های ساردین هستند اما در سوراغ از خاک سرخ جزیره هرمز به عنوان ادویه استفاده می شود.
بلالیت یا بلالوت: نوعی ماکارونی با رشته های باریک که با شکر و نیمرو می خورند.
قهوه های عربی و حلواهای سنتی که در طول روز هم در کافه ها و رستوران ها در دسترس هستند.
شل شلی: نوعی نان که ادویه اصلی آن زردچوبه است.
نکته مهم: به هنگام دیدن منوی غذایی حتما از بومی ها بخواهید که راهنمایی تان کنند چرا که برخی از این غذاها بسیار تند هستند و یا ممکن است شامل موادی باشند که خیلی به مزاج شما خوش نیایند.

qeshmgheshmfoods gheshmسوغات و صنایع دستی قشم

خوشمزه های قشم: نان های محلی به ویژه نان تُمُشی، نان پنیری، ادویه های محلی، مسقطی جنوبی، شکلات ها و خوراکی های وارداتی

صنایع دستی قشم: زیورآلات دست ساز از صدف و سنگ ها، تزیینات چشم نواز، لباس های سنتی، گلیم، پارچه های خوش نقش و ….

پوشاک و کیف و کفش: می توانید به سراغ بازارها و مراکز خرید قشم بروید و از مغازه های کوچک و بزرگ، خریدی با قیمت مناسب را تجربه کنید. لباس، کیف، کفش و … از نقاط مختلف این جزیره قابل تهیه هستند و مراکز خرید درگهان در این زمینه شهرت خاصی دارند.

gheshmgheshmلباس های محلی آداب و رسوم مردم قشم

جشن ها و مناسبت های مذهبی جایگاه خاصی در میان مردم قشم دارند و در کمال شکوه و با سنت های ویژه ای برگزار می شوند. در کنار مراسم مذهبی، آیین های خاصی نیز در این جزیره به چشم می خورد که در اینجا به برخی از مهم ترین و جالب ترین آنها اشاره می کنیم:

مولودی خوانی: مولودی خوانی مراسمی است که پس از نماز عشا در مساجد آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه می یابد. برخی زمان های اجرای این مراسم عبارتند از: تولد پیامبر (ص) در روز ۱۲ ربیع‌الاول برای سنی ها، معراج پیامبر در شب ۲۷ رجب، عید فطر در اول شوال، عید قربان در ۱۰ ذیحجه و …

نوروز صیاد: یکی از مشهورترین آیین ها در قشم نوروز صیاد است که اواخر تیرماه برگزار می شود. این جشن قدمتی بیش از ۶۰۰ سال دارد و از اهمیت بسیاری نزد مردم به ویژه صیادان برخوردار است. در این روز هیچ صیادی حق صید ندارد و حتی خوردن آنها نیز شگون ندارد. مردم بر این عقیده اند که در این روز، همه ماهى‌ها، آزادند و از آنجا که باید نسل خود را پربار کنند، کسی حق صید آنها را ندارد. این نشان می دهد که مردم جنوب کشور، دریا را به خوبی می شناسند و از دیرباز در فصل تخم ریزی ماهی و میگو از آسیب به محیط زندگی آنها اجتناب می کردند. خوراکی های خوشمزه ای در این روز آماده و مسابقاتی نیز میان مردم برگزار می شود. برای آشنایی با این مراسم مطلب نوروز صیاد | جشنی کهن در جزیره قشم در کارناوال را از دست ندهید.

بادبان کشی: یکی از آیین های سنتی مردم لافت است که ریشه ای تاریخی و نمادی از تجارت دریایی و رونق کشتیرانی در این منطقه به شمار می رود. این مراسم با مدح و ستایش پیامبر و ائمه شروع می شود و با موسیقی سنتی و رزیف خوانی ادامه می یابد و با کشیدن بادبان کشتی ها به پایان می رسد. در چند صد سال گذشته، مردم و تجار این جزیره از طریق کشتی های بادبانی به کشورهای آفریقایی، هند و سایر کشورهای منطقه می رفتند و قبل از سفر بادبان کشی را اجرا می کردند. زمان این مراسم با توجه به تصمیم مسئولان انتخاب می شود.

عزاداری-مردم-قشم-در-سوگ-شهادت-امام-علی-ع-مسجد-علی-ابن-ابیطالبع

نوروز صیاد

نوروز صیاداقامت در قشم

در قشم می توانید روی گزینه های مختلفی برای اقامت حساب باز کنید:

  • هتل ها و هتل آپارتمان ها در شهر قشم و شهر درگهان
  • اقامتگاه های بوم گردی که تعدادشان زیاد است و مردم بومی با روش های سنتی از شما پذیرایی می کنند. این خانه ها تحت نظر میراث فرهنگی اداره می شوند.
  • خانه ها و سوییت های اجاره ای
  • کمپینگ در محل های مجاز

اقامت در قشم

جاذبه های قشم

قشم شهری توریستی ست و برای تفریح و گشت و گذار انتخاب های متنوعی را پیش پای گردشگران قرار می دهد که در ادامه به معرفی کلی آنها می پردازیم. البته اگر بخواهید در مورد این جاذبه ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و در مورد هزینه، ساعت بازدید و مسیر و نقشه آنها به اطلاعات دقیقی دست پیدا کنید، باید به سراغ صفحه دیدنی ها و تفریحات قشم بروید. حال اگر دوست دارید در قالب تور و گشت های شهری از جاذبه های مختلف جزیره دیدن کنید، می توانید وارد صفحه رزرو تورهای قشم در کارناوال شوید و تور دلخواه تان را انتخاب کنید.

جزیره هنگام و دلفین ها: در سفر به قشم باید حداقل نصف روزتان را به بازدید از هنگام اختصاص دهید و تجربه تماشای دلفین ها در آب های خلیج فارس را نصیب خودتان کنید. این جزیره کمی آن طرف تر از قشم است؛ اما بخشی از شهرستان قشم به شمار می رود و در فهرست جاذبه های دیدنی قشم می گنجد. بازار هنگام یکی از دیدنی هایی است که در هیچ کجای دیگری آن را نمی بینید و البته قیمت های نسبتا پایین آن نیز وسوسه کننده است.

دره ستارگان: اگر به دنبال پدیده های طبیعی خاص هستید و می خواهید کمی با قوه تخیل تان بازی کنید حتما به دره ستارگان بروید. در این دره می توانید ستون ها و اشکالی را ببینید که در اثر فرسایش بادی و آبی به وجود آمده ند و شما را با خود به دنیایی دیگر می برند.

جزایر ناز: اینجا مکانی است که به هنگام جزر دریا می‌توانید یک کیلومتر در دریا پیاده روی کنید و مناظر زیبایی ببینید.

تنگه چاهکوه: یکی از پدیده های بی نظیر قشم، تنگه چاهکوه است که در اثر فرسایش شکل گرفته و اشکالی تماشایی را پیش روی تان قرار می دهد. در این جاذبه دره ای به عمق ۱۰۰ متر انتظارتان را می کشد که دیواره های آن از هر سو احاطه تان می کنند.

جنگل حرا: حرا گیاهی استثنایی است که خودش را با آب شور دریا سازگار کرده و در میان آب های خلیج فارس به زندگی ادامه می دهد. تعداد زیادی از این درختان در قشم قرار دارند و تشکیل جنگل حرا را داده اند که با قایق می توانید در میان آنها به گشت و گذار بپردازید.

لافت: روستایی بندری در قشم وجود دارد که با نام لافت شناخته می شود و به چند دلیل بسیار جالب توجه است؛ اول بادگیرهایی که بر فراز خانه هایش دیده می شود، دوم به دلیل غروب های حیرت انگیزی که در هیچ کجای دیگر مانندش را نمی بینید و نزدیکی به جنگل حرا.

جزیره هرمز: جزیره ای را تصور کنید که در میان آب های نیلگون قرار گرفته و سراسرش را خاک سرخ پوشانده است. اگر می خواهید این تصور را در دنیای واقعی ببینید باید به سراغ هرمز بروید و از گشت در سواحل سرخ آن لذت ببرید.

جزیره قشمqeshm
qeshm
دره ستارگان
جزیره هرمزتفریحات قشم

خوش گذرانی در قشم فقط به بازدید از جاذبه های آن محدود نمی شود و شما در این جزیره می توانید به سراغ تفریحات قشم هم بروید:

تفریحات آبی: در سراسر جزیره می توانید به سراغ کلوپ های تفریحات آبی بروید و لحظاتی سرشار از آدرنالین را تجربه کنید. در این جزیره امکاناتی نظیر غواصی، شاتل، جت اسکی و … وجود دارد که هر کدام تجربه ای متفاوت برای شما خواهند بود.

خرید: شاید به نظرتان در هر مقصدی بتوان خرید کرد و به سراغ بازارها رفت؛ اما این کار در قشم طرفداران بسیاری دارد چرا که قیمت های بسیار مناسب و وسوسه کننده ای را پیش روی تان قرار می دهد. یادتان باشد که بهترین خرید را می توانید در درگهان و شهر قشم انجام دهید و البته از بازارهای محلی نیز غافل نشوید.

غواصی در قشمحمل و نقل برون شهری | چطور به قشم برسیم؟

فرودگاه بین المللی قشم
آدرس: ۵۰ کیلومتری غرب شهر قشم

شماره تماس: ۰۷۶۳۵۳۳۵۰۴۰

پروازهای داخلی: تهران، مشهد، رشت، شیراز، اصفهان، کیش

پرواز خارجی: دبی

ترمینال قشم
شاید وجود یک پایانه مسافربری یا به عبارتی ترمینال در یک جزیره برای تان عجیب باشد. اتوبوس ها به وسیله لندیگراف و از طریق مسیر بندر خمیر – بندر لافت وارد قشم می شوند.

آدرس: شهر قشم، بلوار خلیج فارس، روبروی اسکله شهید ذاکری

شماره تماس: ۰۷۶۳۵۲۷۳۸۰۶

مقاصد: شیراز، بوشهر، تهران، اصفهان و …

فرودگاه قشماسکله های قشم

یکی از راه های ورود به قشم، مسیر دریایی است. می توانید به ایستگاه راه آهن بندرعباس بروید و از اسکله شهید حقانی با شناورهای تندرو خودتان را به قشم برسانید. در بندر پل نیز استفاده از لندیگراف ها (خودروبرها) امکان پذیر است و می توانید با ماشین شخصی تان وارد قشم شوید.

اسکله شهید ذاکری

شناورهای تندرو و مسافری در این اسکله در دسترس هستند.

آدرس: شهر قشم

شماره تماس: ۳۵۲۲۵۵۳۶ – ۰۷۶

مقاصد: هرمز، بندرعباس

اسکله لافت

شناورهای خودروبر (لندیگراف) در این اسکله در دسترس هستند.

آدرس: بندر لافت

شماره تماس: ۳۵۲۵۲۴۲۳ – ۰۷۶

مقاصد: بندر پل

قشمحمل و نقل درون شهری

در قشم حمل و نقل درون شهری صرفا از طریق تاکسی ها صورت می گیرد و شبکه حمل و نقل درون شهری جزیره انتخاب های زیادی در اختیارتان قرار نمی دهد. تاکسی ها در چند مسیر محدود فعالیت می کنند که پرترددترین آنها عبارتند از:

قشم – درگهان، درگهان – رمکان ، مکان – طبل، طبل – دولاب

البته تاکسی ها و خودروهای دربستی به راحتی و با قیمت مناسب در این جزیره پیدا می شوند.

عکس هوایی قشمفصل سفر به قشم

قشم سرزمینی گرم و مرطوب است و رطوبت نسبی هوا در آن بالاست. دمای متوسط سالیانه این جزیره حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. ۱۰ تیر تا ۱۰ شهریور گرم‌ترین زمان‌ در جزیره هستند و دی و بهمن سردترین روزها را با خود می آورند. بهترین زمان سفر به قشم از اوایل زمستان تا اواسط بهار است.

بهار: در آغاز بهار و نوروز قشم مملو از جمعیت گردشگران می شود. این جزیره در این زمان از سال آب و هوایی نسبتا مطبوع دارد و می توان به راحتی در آن به گشت و گذار پرداخت البته حضور خیل عظیم گردشگران ممکن است شما را با مشکل مواجه کند.

تابستان: با گذر از اردیبهشت و نزدیک شدن پایان بهار گرمای هوا به شدت بالا می رود و تقریبا تا پایان تابستان، تعداد بسیار کمی از گردشگران پا به این جزیره می گذارند.

پاییز: با آغاز شش ماه دوم سال هوا روز به روز مطبوع تر می شود و از اواسط آبان ماه گردشگران به سوی قشم می روند.

زمستان: بهترین زمان سفر به قشم زمستان است چرا که در این جزیره آب و هوایی معتدل انتظارتان را می کشد و احتمال دیدن دلفین ها بیشتر از هر زمان دیگری است.

جزیره-قشمتاریخچه قشم

پیش از اسلام

تاریخچه جزیره از آغاز سکونت در آن شروع می شود. بر اساس سنگواره‌هاى کشف شده در سواحل ایران، پیشینه سکونت در خلیج فارس به حدود ۴۰۰ هزار سال پیش باز می گردد. بد نیست بدانید وسایل اولیه زندگى انسان که سنگی هستند در بوشهر به دست آمده و ابزاری از چوب و صدف نیز در سواحل خلیج فارس دیده شده است. به نظر می رسد که انسان اولیه از آب ها عبور کرده و خود را به قشم رسانده تا به شکارگاه های بکر و آب شیرین دسترسی پیدا کند. به این ترتیب زیستگاه‌هاى کوچک شکل می گیرند و اجتماعات بزرگ کم کم در جزیره پدیدار می شود. انسان مهاجر کم کم می آموزد که از صیدگاه هاى طبیعى قشم چگونه ماهی به دست آورد.

به طور کلی قشم و تمدن باستانی آن همواره وابستگی خاصی به حکومت مرکزی ایران داشته و عضوی از کالبد این کشور به شمار می آمده است. قشم براى عیلامى ها موقعیت بسیار ویژه ای داشت و از اهمیت استراتژیکى برخوردار بود چرا که محلی برای نظارت آنها بر عبور دریانوردها از تنگه هرمز به قلمرو عیلامى ها به شمار می آمد. سومری ها نیز به همراه عیلامی ها در جزیره قشم ساکن شدند و از شرایط آن برای مقابله با دشمنان بهره گرفتنند. دولت هخامنشى نیز در سال ۵۷۱ قبل از میلاد و در زمان داریوش، متخصصان زیادی را در قشم گرد هم آورد و شروع به کشتی سازی در آنجا کرد. حفر کانال سوئز در زمان داریوش و اتصال مدیترانه به دریاى سرخ نیز باعث شد که دریانوردى در خلیج فارس رونق پیدا کند و بر اهمیت تنگه هرمز و جزیره قشم نیز افزوده شود. این جزیره به یک مرکز بزرگ کشتى‌ سازى تبدیل شد و ساخت کشتی های آبی خاکی برای اولین‌بار در جهان در زمان هخامنشى صورت گرفت.

پس از اسلام

با آغاز حکومت اسلامی، خلیج فارس و جزیره قشم نیز تغییراتی را به خود دید و آمیزه ای از تمدن و فرهنگ اسلامی و ایرانی در آن به وجود آمد.

خلفای عرب و حاکمان منصوب از جانب آنها چند قرن بر ایران و جزیره قشم و خلیج فارس حکمرانی کردند تا اینکه حکومت آل بویه شکل گرفت و حکمرانان ایرانی دوباره بر قشم تسلط یافتند. این جزیره از حمله مغولان نیز در امان نماند و امیران آنها نیز برای مدتی در منطقه حکمرانی کردند. در همین زمان جزیره قشم که در مسیر رفت و آمد از غرب به شرق قرار داشت توجه دریانوردان و بازرگانان اروپایی را به خود جلب کرد.

پرتغالی ها نخستین اروپایی هایی بودند که جزیره قشم و اطراف آن را تصرف کردند و بیش از یک قرن در آن حضور داشند. آنها سپس جای خود را به هلندی ها و انگلیسی ها دادند.

با تشکیل حکومت صفوی، امام قلی خان -سردار بلند آوازه عصر صفوی- پرتغالی ها را از جزیره بیرون راند، اما با سست شدن حکومت صفوی جزایر جنوب ایران دوباره از سوی بیگانگان مورد استعمار قرار گرفت. از اواسط حکومت قاجار بود که حضور انگلیسی ها در خلیج فارس آشکارتر از پیش شد و شکلی سلطه آمیز به خود گرفت. با پایان حکومت قاجار و آغاز حکومت پهلوی نیروی دریایی جوان ایران تشکیل شد و جزیره قشم دوباره به ایرانیان بازگشت.

map gheshmژئوپارک قشم | افتخاری جهانی برای ایران

ژئوپارک به منطقه ای وسیع با مرزهای مشخص گفته می شود که چندین پدیده بارز زمین‌شناسی و در برخی موارد تعدادی از آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی در محدوده آن وجود داشته باشد. جزیره قشم ویژگی های زمین شناختی منحصر به فردی دارد که در اثر فرسایش ایجاد شده اند. این فرسایش ها چشم اندازهای منحصر به فردی را در جزیره و به ویژه در بخش غربی آن ایجاد کرده اند و همین مساله باعث شده تا در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ (۲۰ اسفند ۸۴) ژئوپارک قشم به عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها (GGN) به ثبت برسد.

ژئوپارک قشم دارای ۲۵ ژئوسایت است که در اینجا از آنها نام می بریم: دره ستاره ها، کورکوراکوه، بام قشم، دره تندیس‌ها، دره شور، تنگه چاهکوه، نمکدان، کریان، موزه ژئوپارک، پهنه های گلی، ساحل کرق، دره قاضی، تنگه اولی، بصیرا، چاکویر، جزایر ناز، ژئو لینک، باسعیدو، خلیج دیرستان، جنگل حرا، ساحل تخم‌گذاری لاکپشت ها، صخره خرچنگ ها، روستای لافت، غار خربس، تالاب پرندگان دو کوهک.

البته در دی ماه ۱۳۹۱ ناتوانی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در انجام معیارهای ثبت جهانی ژئوپارک باعث شد تا از فهرست یونسکو خارج شود. این معیارها عبارت بودند از: نصب تابلو و علایم راهنمایی، احداث راه‌های دسترسی، ساخت اماکن اقامتی مانند هتل و …

سرانجام با تلاش های بسیار پرونده بازگشت قشم به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها آذرماه سال ۱۳۹۴ به یونسکو ارسال شد و در نهایت در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ در دویست و یکمین نشست ژئوپارک‌های یونسکو در فرانسه برگزار شد قشم توانست جایگاه خود را مجددا به دست آورد. امروز ژئوپارک قشم به عنوان یک ژئوپارک جهانی در یک دوره چهار ساله در نظر گرفته شده است و باید تا سال ۲۰۲۰ زیر نظر یونسکو فعالیت کند.

ژئوپارک قشم

سخن آخر

قشم جزیره بسیار زیبایی است که فرصت های بسیار خوبی را برای گذراندن لحظات سرشار از خوشی پیش روی تان قرار می دهد. هر وقت قلم و کاغذ برداشتید و خواستید مقصدی خاص را برای سفرتان در نظر بگیرید حتما به یاد این جزیره هم باشید.

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *