دلایل و فواید شگفت انگیز سفر کردن

سفر کردن همیشه باعث ایجاد انگیزه زندگی و تقویت روحیه و نشاط در انسان می شود. آیا هیچ دقت کرده اید وقتی قصد سفر دارید از شب قبل دچار هیجان خاصی می شوید؟ یا اینکه با چه انرژی بیشتری مشغول به جمع و جور کردن وسایل سفر می شوید؟

روانشناسان معتقدند که این شور و هیجان خود باعث بهبود کیفیت زندگی می شود و امید به زندگی را افزایش خواهد داد بخصوص در جوامع امروزی که سراسر از تنش ها و درگیری های روزانه است و زندگی صنعتی ما را فراگرفته است که شاید کمتر فرصت استراحت یا مسافرت داشته باشیم.

سفر رفتن کمک می کند تا انسان بهتری باشیم. در این مطلب می خواهیم با فواید سفر آشنا شویم. در سفر با افراد و فرهنگ‌های مختلف آشنا می شوید و می‌بینیم که دیگران چطور زندگی می کنند.

سفر کردن

تاثیر سفر کردن به سلامت روح

سفر کردن نقشی بسیار مهم در کنترل مشکلات زندگی، روابط اعضای خانواده و رها شدن از یکنواختی در انسان ایجاد می کند. امروزه بسیاری از پزشکان علم روانپزشکی، درمان بسیاری از بیماری ها را در مسافرت رفتن می دانند.

پزشکان معتقدند نیاز انسان به تغییر در محیط زندگی روزمره خود برای مدت زمانی هر چند کوتاه می تواند اثراتی بیشتر از داروهای شیمیایی در بعضی افراد داشته باشد. روانشناسان معتقدند حس کنجکاوی و ایجاد یک فضای شاد و هیجان برانگیز می تواند در انسان اثر درمانی و رهایی از تنش را داشته باشد.

انسان در تعاملات اجتماعی خود زمانهایی را برای خودش قائل شده و در آنها به روح و فکر خود آرامش می دهد. گاهی این کار را با تمرینات ورزشی و تفریح های موقتی انجام می دهد و گاه با سفر رفتن به نقاط جدید این فرصت را برای خود ایجاد می کند.انسان آنقدر دچار درگیری های روزمره است که نیاز دارد روح خود را آرامش دهد.

سفر کردن و آشنایی با افراد و فرهنگ های مختلف

وقتی به شهرها و مناطق مختلف سفر می کنیم، با انسان های مختلف، رسم و رسوم های مختلف برخورد می کنیم. سفر کمک می کند تا افراد مختلفی را ملاقات کنید. اجتماعی بودن و معاشرت کردن نوعی درمان به حساب می آید و باعث می شود با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف آشنا شوید.

سفر کردن

پیدا کردن دوستانی جدید

در طول سفر ممکن است با افراد زیادی آشنا شوید. یک روانشناس ایتالیایی می گوید: تمامی ما در زندگی روزانه خودمان کاملا در قالب زندگی کاری خود یا زندگی روزانه خود جای گرفته ایم و شاید اکثر حرکات یا رفتارمان طبق شرایط کنترل شده باشد.

به طور مثال هرگز با صدای بلند در محل کار خود نمی خندیم یا این که هنگام غذا خوردن با همکاران خود کاملا رعایت می کنیم تا سوژه بحث های دیگران نباشیم، اما این شرایط در سفر کاملا متفاوت خواهد بود و درواقع ما خود واقعیمان هستیم، بنابراین با توجه به این ضرب المثل که می گوید هرکس را می خواهی خوب بشناسی با او سفر کن اینجاست که مصداق دارد.

این روانشناس معتقد است دوستی هایی که دو طرف هنگام سفر با یکدیگر آشنا شده اند پایدارترین نوع دوستی خواهد بود، چون هر دو طرف خود واقعیشان را به نمایش گذاشته اند و پس از آن تصمیم به دوستی گرفته اند.

به شما شجاعت و برخورد با مشکلات را آموزش می دهد

در سفر انسان با انواع و اقسام شرایط مواجه می شود. وقتی به نقطه ای می رسید که می بینید هیچ چیز آن گونه که شما بهش عادت داشتید نیست، تصمیم می گیرید راهکاری برای عبور از این شرایط پیدا کنید. این رفته رفته قدرت شما رو در برطرف کردن مشکلات جدید بالا می برد و به شما اعتماد به نفسی می دهد.

برای اتفاقات غیر منتظره آمادگی پیدا می کنید

برنامه سفر می تواند مفید باشد, اما نمی توانید همه چیزها را با کوچکترین جزئیات برنامه ریزی کنید. تا قبل از اینکه به آنجا بروید چطور می توانید بفهمید که رستوران کوچکی پشت آن خیابان وجود دارد, یا فرد محلی شما را به خانه اش دعوت می کند تا بیشتر با هم آشنا بشوید؟

در حقیقت بهترین بخش از سفر همین ماجراجویی هایی است که پیش می آید. وقتیکه مجبور می شوید آخرین اتوبوس باقیمانده و یا وسیله نقلیه عبوری را انتخاب کنید, هیچ چاره ای جز پذیرش آن ندارید. به این شیوه است که اکثر افراد موفق یاد می گیرند وقتی کارها باب میلشان پیش نمی رود شاد باشند.

travel

قدرت برنامه ریزی صحیح و مدیریت زمان را خواهید داشت

همه‌ی ما برای فعالیت های روزانه خود برنامه‌ریزی می‌کنیم اما به دلیل مشکلات و گرفتاری‌های روزانه گاهی اوقات از این برنامه‌ریزی دور خواهیم شد. هنگامی که سفر می کنیم با علم به اینکه مدت زمان مشخصی رو در این محیط خواهیم بود ناخودآگاه مغز را به گونه ای برنامه ریزی خواهیم کرد که بتواند کنترل این زمان را به عهده گیرد.

در طول مدت سفر دیگر خبری از آشفتگی برنامه ها و عدم تمرکز نیست بنابراین سیستم مغزما به طور کامل کنترل را به عهده گرفته و فارق از هرگونه درگیری روزانه برنامه های ما رو کنترل می کند. دقیقا آنچه را که می خواهیم برای ما محیا خواهد کرد کاری که هرگز زندگی روزمره ما و محل کارمان اجازه آن را به ما نخواهد داد.

طبق آمار ۲۰ درصد از برنامه‌ریزی روزانه ما محقق نخواهد شد آنهم به دلیل تداخل برنامه‌ها با یکدیگر و عدم کنترل زمان به طور عادی این تداخل در هنگام سفر تقریبا به ۵ درصد کاهش می یابد که عدد بسیار قابل قبولی برای برنامه‌ریزی روزانه ماست.

غم و اندوه از شما دور خواهد شد

همگی ما در طول زندگی دچار شکست های روحی یا عاطفی شده ایم و به واسطه همین مشکل یک دوره از زندگی با ارزش خودمان را از دست داده‌ایم. اما می‌توانید در اولین فرصت سفر کنید تا برآن مشکل غلبه کنید.

در واقع گرفتاری‌های جدید از جمله عدم تسلط به زبان محلی منطقه، عدم آشنایی به منطقه و غیره سطح بیشتری از مغز شما را درگیر می‌کند و دیگر مشکلات قبلی به حاشیه می‌رود پس شما ناخودآگاه متوجه می شوید که کل مشکلات قبلی را فراموش کرده‌اید و روش نوینی را برای ادامه دادن اتخاذ کرده اید و ذهن کاملا پاک و تازه ای دارید.

کریس ولز روانشناس می گوید: وقتی سفر می کنید خودتان را مسئول حفاظت از خود می دانید بنابراین همین مسئولیت جدید باعث تمرکز روی محیط جدید و مسائل مربوط به آن می شود و در واقع باقی موارد به حاشیه رانده می‌شود پس متوجه می‌شوید که در کنترل اوضاع اطراف خود چقدر توانمند عمل کرده‌اید و راه حل برطرف کردن مشکل قبلی را به سادگی خواهید یافت.

سفر کردن

تفاوت قیمت و ارزش چیزها را درک خواهید کرد

هزینه سفر ممکن است که از چند هزار دلار تجاوز کند, بستگی به این دارد که به چه سفری بروید. اما ارزشی که می تواند بروی زندگی و خاطرات تان بگذارد خیلی ناچیز باشد.

در مورد اینکه چقدر می خواهید خرج کنید خوب فکر کنید، مطمئن شوید، و همچنین در نظر بگیرید که چه چیزهای دیگری از این تعطیلات مد نظرتان است، چه افرادی را می خواهید ملاقات کنید، چه تجربه ای را می خواهید داشته باشید و ۱۰ سال بعد چه چیزهایی را می خواهید از این تجربه به خاطرتان بیاورید.

از دیگران پیروی نمی کنید و مسیر خودتان را پیدا می کنید

سفر همراه با تور و راهنما می تواند آموزنده و سرگرم کننده باشد, اما من مشتاقانه بدنبال مکان هایی خارج از گروه برای خودم هستم, در کوچه و پس کوچه‌ها, در مغازه های فلافل فروشی و محله های متفاوت, تا شناخت خودم را از شهر و محیط آن بیشتر کنم. همین شیوه را وقتیکه از سفر به خانه هم بر می گردم دنبال می کنم.

travel

می‌بینیم که دیگران چطور زندگی می کنند

وقتی خانواده‌هایی را می‌بینید که برای غذا برنج خالی می خورند و زیر آسمان شب می خوابند, این دید می تواند به شما کمک کند تا به این فکر کنید که چقدر خوش شانس هستید که سقفی بالای سرتان است و لباس گرمی دارید که بپوشید, می توانید با این دید به خودتان بیایید. خیلی خوش شانس هستید اگر دسترسی به اینترنت دارید و این مطلب را الان می‌خوانید, باحتمال قوی جزء ۲۰% از ثروتمند ترین مردم دنیا هستید. هرگز اینرا فراموش نکنید!

تفاوت های کوچک را درک می کنید

وقتی به کشورهایی سفر می کنید که به زبان متفاوتی صحبت می کنند, خیلی آسان است که به چیزهای دیگری که باعث این تفاوت ها می شوند توجه کنید. از نور خورشیدی که در سرتاسر دره به گیاهان مختلف می تابد گرفته تا جانورانی که در محیط اطراف هستند, از حواس خودتان برای تشخیص اینکه چه چیزهای دیگری در آن کشور بیگانه متفاوت هستند استفاده کنید.

travel

در خلوت تان راحتر می شوید

حتی زمانیکه با دیگران در سفر هستید, اینکه هیچ کس به زبانتان صحبت نمی کند می تواند باعث جدایی تان از دیگران بشود. در بسیاری از موارد, مجبور می شوید که افکاری را که در سرتان است عملی کنید, اینکار چیزی است که بسیاری از متفکران, فیلسوفان و هنرمندان آنرا خوب می شناسند و تجربه کرده اند.

سفر کردن دید انسان را به زندگی تغییر می دهد

وقتی شما وارد کشوری جدید می شوید، با آداب و رسوم جدیدی روبه رو می شوید که می توانید در گذر زمان کاستی های فرهنگ خود را با آن جایگزین کنی. با دیدن دنیای جدید به کم و کاستی هایی که در جامعه شما می باشد بیشتر آشنا می شوید. در ادمه شما به از بین بردن مرزها و یکی شدن آداب فکر خواهید کرد که خود باعث ایجاد تغییرات گسترده در زندگی شخصی فرد می شود.travel

آرزوها و تخیلاتتان را به واقعیت تبدیل می کنید

همگی ما آرزوهایی در سر داریم که شاید در شرایط عادی زندگی روزانه هرگز توان عمل کردن به آنها نداشته باشیم به عنوان مثال پریدن از روی یک پل مرتفع به داخل رودخانه، رانندگی با سرعت بسیار بالا یا هر آرزوی دیگری که شاید در طول روزمره شدن زندگی عمدتا توان انجام دادن آنها را نخواهیم داشت. اما وقتی مسافرت می رویم طبق برنامه، هنگام یکی از گردش های روزانه ممکن است این آرزو جامه عمل بپوشد. همان آرزوی دست نیافتنی به واقعیتی بسیار شیرین تبدیل شود.

توانایی مدیریت مالی تان را افزایش می دهید

در طول سفر شما بودجه محدودی دارید و همین امر باعث می شود تا حواس تان به هزینه هایتان باشد،همین محدودیت ایجاد شده طبق برنامه ریزی باعث می شود به بهترین شکل ممکن توان کنترل خرج و مخارج را داشته باشیم. مدیریت مالی بهترین هدیه سفر کردن به ماست ، هنگامی که صبح از هتل خارج می شویم طبق همان برنامه هزینه خواهیم کرد و از مخارج غیر ضروری خودداری خواهید کرد. تحقیقات نشان داده افرادی که تعداد بیشتری سفر را در کارنامه زندگی خود داشته اند میزان سپرده یا پس از انداز بیشتری نسبت به بقیه هستند فقط به دلیل درس خوبی که آنها از سفر قبلی آموخته اند.

سفر کردن

افزایش تجربه و دانش

سفر راهی برایمان فراهم می آورد که بتوانیم دانش خود را افزایش بدهیم. به طور مثال می‌توانید مهارت‌های جدیدی یاد بگیرد، مثل پختن غذای محلی که به آن سفر کرده‌اید و یا یادگیری یک زبان تازه. آموزش باعث می شود که مغز ما فعال‌تر عمل کند؛

کشف نقاط ناشناخته

در سفرهایمان گاهی اقات به نقاط ناشناخته ای بر می خوریم که کمتر انسانی از آن دیدن کرده است و این بسیار هیجان انگیز است مثلا ممکن است در مسیر سفر خود به نقطه ای بکر بربخورید که در شکاف صخره ای قرار دارد و آب باران و رودخانه در آن جمع شده و یک استخر طبیعی بکر که شما را به آب تنی فرا می خواند بر بخورید.مارتین بوبر گفتهدر همه سفرها مقصد‌های ناشناخته‌ای وجود دارند که مسافران از آن‌ها بی‌خبرند.

سفر کردن

ضریب هوشی تان را افزایش می دهید

اکثر روانشناسان معتقدند که سفر کردن باعث افزایش میزان IQ و هوش افراد می شود. آنها می گویند هنگامی که سفر می کنیم هر روز و هر لحظه با نکته ای تازه روبه رو می شویم که این موارد مثل تمرینات ورزشی که عضلات را تقویت می کند، ذهن ما را پرورش می دهد و قدرت یادگیری ما را نیز بالا می برد.

اعتماد به نفس تان را افزایش می دهید

هر روز در محیط کار و زندگی افراد مشخصی با برخوردهای مشخصی را تجربه می کنیم، اما در طول سفر اینگونه نیست. از تکرار خبری نیست و شما عکس المعل دیگران را نمی دانید یا اینکه اصلا در مورد نحوه تفکر آنها نسبت به خودتان آگاهی ندارید یا اینکه هیچ نقطه ضعفی را از خودتان در ذهن او به یاد نمی آورید بنابراین با اعتماد به نفس خارق العاده ای عمل می کنید.

شما در میان این جمعیت تازه وارد هستید. بنابراین بیشتر دیده خواهید شد، پس احساس خوبی خواهید داشت و گامهای محکمتری برمی دارید، به همین دلیل است که شما می توانید بهتر تصمیم بگیرید چون احساس می کنید که قالبیت تفکر را دارید و بهترین تصمیم را می گیرید پس می توانید با اعتماد به نفس بیشتری عمل کنید. این موضوع در دوران سفر شما در شخصیت شما نهادینه خواهد شد و پس از تکرار این شرایط ناخودآگاه اتکاء به خودتان خواهید داشت و با اعتماد به نفسی که برای خود از سفر به ارمغان آورده اید زندگی روزانه خود را برنامه ریزی می کنید.

سفر کردن

تمرین ساده زیستی با سفر کردن

گاهی اوقات در طول سفر ممکن است چادر بزنید یا حتی در محیط باز کنار آتشی که خود برپا کرده اید بخوابید یا از غذایی که با گیاهان جنگل یا ماهی که از رودخانه صید کرده اید بخورید که تصور این وضعیت در زمان شهرنشینی بسیار بعید به نظر می رسد ولی در طول سفر بسیار لذت بخش خواهد بود و به شما یاد می دهد که طور دیگری هم می توان زندگی کرد.

خودتان را بهتر می شناسید

زمانی که درطول سفر با موقعیت های مختلفی مواجه می شوید و عکس العمل های مختلفی هم از خود نشان می دهید در حالی که در زندگی روزمره هرگز این واکنش ها را از خود ندیده بودید این امر باعث شناخت بیشترتان می شود .در طول زندگی صنعتی و مشغله های کاری کمتر فرصت بازنگری در روند زندگی خواهیم داشت، اما هنگام سفر تمام وقت متعلق به خودتان خواهد بود، تصور کنید که روی یک دریاچه مشغول پاروزدن هستید پس از کمی توجه به مناظر اطراف ناخودآگاه مشغول مرور کردن زندگی خودتان خواهید شد پس بیشتر فرصت تجزیه و تحلیل رفتارهای خودتان را دارید، اشتباهات را بهتر خواهید دید و نقاط مثبت بیشتر خودنمایی می کند.

سفر کردن

چند نمونه از جملات بزرگان درباره سفر کردن

آنتونی بوردن: اگر در اوایل دوره جوانی قرار دارید و دارای توانایی فیزیکی و تشنه یادگیری هستید، تا می‌توانید به نقاط دوردست سفر کنید! حتی اگر مجبور شدید، روی زمین بخوابید. به هرجا که سفر می‌کنید، با نحوه زندگی و فرهنگ غذائی مردمان دیگر آشنا شوید و از آن‌ها یاد بگیرید.

پت کنروی: کافی است تا فقط یکبار سفر را تجربه کنید، به هیچ وجه نمی‌توانید آن را ترک کنید. ذهن تجربه شیرین سفر را فراموش نمی‌کند.

الیزابت درو: سفرهای مداوم باعث گسترش و تداوم مراوده و ارتباطات می‌شود.

پل تروکس: نگاه به گذشته و مرور خاطره‌های سفر بسیار جاذب و هیجان‌انگیز است.

لوئیس لامور: اغلب مردم به جز نقاط دیدنی توجه چندانی به مسافت پیموده شده در سفر ندارند.

هنری میلر: مقصد فقط یک مکان فیزیکی نیست، بلکه راهی برای نگرش جدید است.

 

 

4.5/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *