مازیچال

مازیچال مقصدی زیبا و دیدنی در کلاردشت مازندران و در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریاست؛ منطقه‌ای با موقعیت و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز که هر چشمی را به خود خیره می‌کند. بسیارند گروه‌هایی که برای دیدن انبوه سبز جنگل‌ها، تماشای آسمان پرستاره شب و کمپ در ارتفاعات و لذت بردن از مشاهده پدیده اقیانوس ابر راهی مازیچال می‌شوند. البته هستند خانواده‌هایی که از اواخر خرداد تا اوایل پاییز از این منطقه به عنوان سکونتگاهی ییلاقی استفاده می‌کنند. این منطقه معمولا خیلی شلوغ نمی‌شود و همین بکر بودن و خلوت بودن آن برای گردشگران جذاب است.

در بسیاری از منابع از مازیچال به عنوان یک روستا یاد می‌کنند؛ اما لازم است در همین ابتدای مطلب بگوییم که در هیچ یک از منابع رسمی از مازیچال با عنوان روستای مازیچال یاد نشده است چرا که ساکنان دائمی ندارد. این منطقه صرفا مرتعی خوش آب و هوا به شمار می‌رود که دامداران در فصول بهار و تابستان به منظور چرای دامشان از آن استفاده می‌کنند. مازیچال منطقه‌ای دارای ارزش‌های زیست‌محیطی به شمار می‌رود که به عنوان منطقه حفاظت شده نیز شناخته می‌شود.

چرا از مازیچال باید دیدن کرد ؟

  • یکی از مقاصد خوش آب و هوا در ارتفاعات است.
  • چشم‌انداز بی‌نظیری را پیش روی‌تان می گذارد و امکان تماشای پدیده اقیانوس ابر را به شما می‌دهد.
  • یکی از مقاصد پرطرفدار برای آفرود است.
  • از مناطق بسیار زیبا برای کمپینگ و جنگل‌نوردی است.
  • جزو مناطق بین‌المللی مهم برای پرنده‌نگری به شمار می‌رود.

معنی مازیچال ؟

مازیچال از دو بخش «مازی» به معنی بلوط و «چال» به معنی گودال. درختان بلوط زیادی در این منطقه وجود دارد و به همین دلیل نام مازیچال به معنی گودال‌های پر از بلوط را برایش برگزیده‌اند. این مکان در زبان محلی «مووزی چال» خوانده می‌شود.

مازیچال

دیدنی ها و تفریحات

آفرود و تماشای زیبایی‌های مسیر: برای رسیدن به مازیچال باید به کلاردشت بروید و از زیبایی‌های جاده چالوس لذت ببرید. سپس در این شهر سراغ روستای طویدره را بگیرید که طبیعت و چشم‌انداز زیبایی دارد و باید از میان آن عبور کنید. در انتهای روستا، جاده‌ای پرپیج و خم و کمی ناهموار انتظارتان را می‌کشد که باید با خودروهای مناسب یا در صورت داشتن مجوز از مراجع گردشگری، با خودروهای آفرود آن را بپیمایید؛ یک مسیر جنگلی و خاکی ۱۴ کیلومتری که پیمودنش حداقل ۱ ساعت زمان می‌برد و شما را به اعماق جنگل می‌رساند. جنگلی پرنور، زیبا و دیدنی که بر خلاف تصورتان اصلا تاریک نیست. مسیر را که ادامه دهید درختان قطور و سر به‌ فلک کشیده جای خود را به درختان کوتاه می‌دهند و کم‌ کم درختچه‌ها به چشم می‌خورند. گاهی این مسیر جنگلی و پر از بلوط را مه غلیظی فرا می‌گیرد و بر زیبایی‌ هایش می‌افزاید. در طول مسیر قبرستان‌های قدیمی که درختان و گیاهان جنگلی آنها را فراگرفته قابل مشاهده است که تنها اثری از آنها باقی مانده و امروز دیگر اهالی رفتگان خود را در این قبرستان‌ها به خاک نمی‌سپارند. در نهایت پوشش گیاهی کاملا تغییر می‌کند و آنچه پیش رویتان قرار می‌گیرد، چمنزاری با چشم‌اندازی خارق‌العاده در ارتفاعات است.

مازیچال

چشم‌انداز زیبای مازیچال: تصور کنید که در شمال کشور و در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا چه چیزی زیباتر از یک چشم‌انداز وسیع نصیبتان می‌شود؟ در مازیچال وسعت دیدی از کلارآباد تا رامسر را دارید و می‌توانید ساعتها به نظاره این چشم‌انداز بنشینید. دورنمای دومین قله مرتفع ایران یعنی علم کوه نیز از ارتفاعات مازیچال قابل مشاهده است. همین چشم‌انداز باعث شده تا مازیچال به یکی از خاص‌ترین مقاصد گردشگری بدل شود.

اقیانوس ابرها: موقعیت خاص مازیچال باعث شده تا در این مکان، علاوه بر چشم انداز بتوانید از تماشای حرکت موج‌گونه ابرها هم غرق در لذت شوید و شاهد پدیده‌ای باشید که اقیانوس ابرها نامیده می‌شود. منظره‌ای که زبان از توصیفش قاصر است.

مازیچال

گل‌های سوسن چلچراغ: اگر اواخر اردیبهشت و خرداد تصمیم به این سفر بگیرید، شانس دیدن گل‌های سوسن چلچراغ را دارید؛ گل‌هایی خاص که فقط در ایران به صورت طبیعی می‌رویند و ارزش بالایی دارند. گل‌های پیش‌پیشا (پامچال) و ونوشه (بنفشه) نیز در این منطقه خودنمایی می‌کنند و بر زیبایی‌های مازیچال می‌افزایند.

چشم انداز پاییزی: مسیر جنگلی مازیچال در فصل پاییز بسیار دیدنی است و منظره‌ای رویایی را پیش رویتان می‌گذارد. هزاران رنگ را در این مسیر شاهد خواهید بود و می‌توانید از تماشای زیبایی‌های این فصل هزار رنگ لذت ببرید.

جمع‌آوری گیاهان دارویی: در ارتفاعات مازیچال، زرشک و گل‌ گاوزبان می‌روید و می‌توانید این ارمغان طبیعت را جمع‌آوری کنید.

جاده مازیچال

پرنده‌نگری و تماشای حیات وحش: این منطقه ارزشمند به عنوان منطقه مهم بین‌المللی برای پرندگان (IBA) ثبت شده است و پرندگانی همچون قرقاول، لاشخور، دارکوب، دم جنبانک، کبک، قوش، کبوتر، زاغچه، جغد، بلدرچین و … از پرندگانی هستند که در مازیچال مشاهده می‌شوند. در این منطقه شانس دیدن جانورانی همچون سنجاب، گوزن، بز، خرگوش، جوجه تیغی، گورکن، خوک و … را دارید و حیوانات وحشی مانند پلنگ، خرس، شغال، گرگ و … نیز در منطقه زندگی می‌کنند که البته تا به حال آزاری به گردشگران نرسانده‌اند.

جنگل نوردی در مازیچال: جنگل مازیچال از جنگل‌های هیرکانی ایران به شمار می‌آید؛ قدمت این حیطه سبز به دوره سوم زمین‌شناسی (از ۶۵ تا ۱.۶۴میلیون سال قبل) برمی‌گردد و از لحاظ گونه‌های بومی و باستانی بسیار غنی و باارزش است. تمشک، توت، آلو جنگلی، سیب، گلابی، فندق، زغال اخته، نراد، سپیدار،‌ افرا، داغداغان، توسکا، نمدار، راش، زرشک، گل سرخ وحشی، بلوط سیاه، ممرز، ازگیل، ملچ، بلوط، زالزالک، سیاه‌تلو، خوج و … از گیاهانی هستند که در این جنگل وجود دارند.

کوهنوردی: بسیاری از کوهنوردان مازیچال را مقصدی برای یک کوهنوردی به یادماندنی می‌دانند و از کوهپیمایی در آن لذت می‌برند.

کمپینگ: مهمترین چیزی که طبیعت دوستان را به مازیچال می‌کشاند، کمپ در زیر آسمان پرستاره و در ارتفاعات است. تصور کنید که شاهد غروب خورشید در اقیانوس ابرها باشید و یا وقتی که چشم باز می‌کنید منظره‌ای خارق‌العاده را پیش روی‌تان ببینید.

عکاسی: تصاویر جذابی را می‌توانید در مازیچال شکار کنید.

جاده مازیچال

امکانات منطقه ییقلاقی

هیچ امکاناتی اعم از برق، گاز و آب در مازیچال در دسترسی نیست و حتی مغازه‌ای هم در این منطقه وجود ندارد؛ بنابراین پیش‌بینی‌های لازم را بکنید و لوازم مورد نیاز را به همراه داشته باشید. مایحتاج خود را از کلاردشت بخرید و برای نیازهایتان هم چاره‌ای بیندیشید. البته می‌توانید در فصول گرم، از ساکنان موقتی این منطقه محصولات لبنی مانند سرشیر و دوغ و … و نان محلی تهیه کنید.

جاده مازیچال

اقامت در مازیچال

کمپینگ در مازیچال تنها گزینه اقامت در این منطقه است و اگر تمایلی به آن نداشته باشید، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که پیش از تاریکی هوا به کلاردشت برسید و در شهر اقامت کنید.

مازیچال

فصل سفر به مازیچال

به طور کلی بهترین زمان بازدید از مازیچال، اردیبهشت تا مهر است. این منطقه در هر فصل زیبایی‌های خاص خودر ا دارد:

بهار: ارتفاعات پر از گل‌های بهاری و قله‌های برفی چیزی است که در اردیبهشت مازیچال خواهید دید. در اواخر اردیبهشت و خرداد شانس دیدن گل‌های سوسن چلچراغ را در این منطقه خواهید داشت.

تابستان: آب‌وهوای مطبوع کوهستانی و طبیعت سرسبز چیزی است که در سفر تابستانی به مازیچال نصیب‌تان می‌شود.

پاییز: پاییز هزار رنگ مسیر جنگلی مازیچال بسیار دیدنی است؛ اما یادتان باشد که در صورت بارش، پیمودن جاده مازیچال بسیار سخت خواهد بود و توصیبه می‌کنیم حواس‌تان به شرایط آب و هوایی باشد.

زمستان: در نیمه دوم پاییز و فصل زمستان بارش برف و سرما، دسترسی به مازیچال را دشوار می‌کند و سفر در این زمان اصلا توصیه نمی‌شود. اما حرفه‌ای ترها باز هم در این فصل به مازیچال می‌روند تا از دیدن مناظر زمستانی آن جا نمانند.

 مازیچال

راه دسترسی به مازیچال

برای رسیدن به مازیچال به کلاردشت و روستای طویدره بروید. در انتهای روستا وارد جاده خاکی و ناهموار مازیچال شوید و و حدود ۱۴ کیلومتر برانید تا به چمنزار در ارتفاعات برسید. قبل از ورود به منطقه کیوسک نگهبان منابع طبیعی و محیط زیست را خواهید دید.

جاده مازیچال

نکات مهم بازدید از مازیچال

مسیر، خاکی است و بیش از ۱۰ کیلومتر سربالایی دارد پس باید آن را با خودروی مناسب طی کنید. در فصل تابستان و هوای مناسب حتما نیازی به ماشین شاسی بلند نیست اما توان خودرو بسیار مهم است.

به علت تخریب طبیعت بکر و زیبای مازیچال، ورود هرگونه خودروهای آفرود (جفت دیفرانسیل) بدون مجوز قانونی از مراجع ذیربط (مراجع صدور مجوز تورهای گردشگری) ممنوع است و از ورود آنها در نگهبانی ورودی جنگل حوزه استحفاظی کلاردشت جلوگیری به عمل می‌آید. این دستور در نامه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کلاردشت به تاریخ ۱۳۹۵/۵/۳ با موضوع “تردد غیرمجاز خودروهای آفرود در اراضی ملی” ابلاغ شده است.

جاده مازیچال

با توجه به بکر بودن منطقه و مشخص نبودن مسیرها، حتما این سفر را با همراهی یک گروه و حضور افراد باتجربه انجام دهید. امکان گم شدن در این سفر وجود دارد.
در صورت مه آلود بودن هوا از کوهنوردی و طبیعت گردی بدون حضور راهنمای محلی بپرهیزید.

به دلیل نبود آنتن موبایل در مازیچال، پیش از سفر، اطلاعات سفر خود را در اختیار یکی از نزدیکان بگذارید و بر روی برقراری ارتباط با دیگران حساب باز نکنید.
لطفا سکوت را در منطقه رعایت کنید و با صدای بلند موسیقی و سر و صدا موجب آزار محلی‌ها نشوید و به اکوسیستم منطقه آسیب نرسانید.

جاده مازیچال

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *