راهنمای سفر ۴ روزه به کرج و قزوین

قزوین و کرج هرکدام از شهرهای مدرن کشور هستند که با وسعت کم، جاذبه‌های بسیاری دارند. سفر به قزوین و سفر به کرج بدون راهنمایی امکان‌پذیر نیست و بهتر است کمی تجربه درباره این شهر کسب کنید و با جاذبه‌های این دو شهر آشنا شوید. در صورتی که به دنبال هتل در کرج هستید، می‌توانید در هتل امیرکبیر کرج اقامت داشته باشید که هتلی بسیار مجلل است.

قزوین کرج دو استان مجاور هم هستند که هر یک از آن‌ها جاذبه‌های زیبای خود را دارند و مردم هر ساله به این دو شهر سفر می‌کنند و از دیدنی‌های دو شهر کوچک کشور بازدید می‌کنند. این مقاله در جهت راهنمای شما نوشته شده که شما را با این دو شهر زیبا آشنا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا با تمامی موارد مرتبط با سفر به قزوین و کرج آشنا شوید.

راهنمای سفر به قزوین

شهر قزوین، مرکز استان قزوین، در جنوب رشته کوه البرز قرار دارد و جمعیت آن براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۴۰۲,۷۴۸ نفر است. قزوین در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و در گذشته به عنوان پایتخت ایران خدماتی برای بازرگانان این مسیر ارائه می‌کرد.

باستان‌شناسی نیز حکایت از وجود اسناد باستانی به تاریخ ۹ هزار سال قبل در دشت قزوین دارد. در دوران صفوی نیز قزوین پایتخت ایران بوده و امروزه آثار تاریخی و فرهنگی متعددی در این شهر قابل مشاهده است.

قزوین همچنین با بیش از ۱۲ شهر خواهرخواندگی دارد که در آن‌ها شهرهایی مانند دنیزلی در ترکیه، هایکو در چین و ایروان در ارمنستان قرار دارند. دروازه‌های معروفی در شهر قزوین وجود داشته اما تنها دروازه درب کوشک و دروازه تهران باقی‌مانده است.

قزوین با نام‌های دیگر مانند راژیا، آرساس و قسوین شناخته می‌شده و برخی معتقدند که قوم کاسپی‌ها پایه‌گذاران این شهر بوده‌اند. قزوین در سال ۱۳۹۲ به عنوان شهر پاک ایران انتخاب شده است و همچنین شهر برجسته خوشنویسی ایران است.

قزوین در زمینه نگارگری و هنر نیز جایگاه ویژه دارد. برخی از شخصیت‌های معروف از قزوین عبید زاکانی، سید اشرف الدین حسینی (نسیم شمال) و محمد علی رجایی هستند. سفر به قزوین شما را با همه این افراد مشهور آشنا خواهد کرد. لازم به ذکر است اگر به قزوین سفر کردید می‌توانید اقامتی دلنشین در هتل مرمر قزوین داشته باشید و از امکانات این هتل مجلل لذت ببرید.

آب و هوای شهر قزوین

پیش از سفر به قزوین باید با آب و هوای این شهر آشنا شد. شهر قزوین به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه‌های البرز، آب و هوای کوهستانی دارد. این شهر معمولاً دارای آب و هوای متوسطی است که در برخی مناطق معتدل و در مناطقی مثل تاکستان قزوین خنک است.

ارتفاعات زیاد شهر قزوین باعث می‌شود که این شهر به‌طور کلی سرد و خشک باشد، اما در تابستان گرم‌ترین فصل سال است و در زمستان سردترین فصل است.

در واقع، در شهر قزوین ما شاهد دو جریان هوایی هستیم؛ جریان اول از شمال غرب به سمت شرق حرکت کرده و به آن باد مه می‌گویند و جریان دوم از جنوب به غرب حرکت کرده و به آن باد شره می‌گویند.

با توجه به اطلاعاتی که در این بخش از راهنمای سفر به قزوین ارائه داده شده، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که بهترین زمان برای سفر به قزوین کدام فصل سال است.

آب و هوای قزوین در فصل بهار

در فصل بهار، قزوین تغییرات شدیدی در دما و هوا تجربه می‌کند. در ابتدای بهار هنوز هوا سرد است و دما به زیر صفر درجه می‌رسد. اما با گذشت زمان و پایان زمستان، دما آرام آرام افزایش می‌یابد و روزها گرمتر می‌شود.

بارش باران نیز در این فصل کاهش پیدا می‌کند و هوای قزوین خشک‌تر می‌شود. وقتی بهار فرا می‌رسد، گل‌ها و درختان شروع به شکوفه زدن می‌کنند و طبیعت زیبا و رنگارنگ می‌شود.

آب و هوای قزوین در فصل تابستان

تابستان در قزوین بسیار گرم و خشک است. در این فصل، دما به بالاترین مقدار خود می‌رسد و می‌تواند به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد هم برسد. هوا خشک است و بارش باران به حداقل کاهش می‌یابد. بهتر است در این فصل گرم به قزوین سفر نکنید.

آب و هوای قزوین در فصل پاییز

پاییز در شهر قزوین با دماهای معتدل و هوای خنک وارد خانه‌های مردم می‌شود. در این فصل، دما شروع کاهش یافته و هوا به سمت خنکی می‌رود. در عین حال در این فصل از سال بارش‌ها نیز در قزوین آغاز می‌شود. در پاییز، بسیاری از مردم به کوهستان‌های قزوین می‌روند تا از مناظر زیبا و طبیعت خیره کننده این منطقه لذت ببرند.

آب و هوای قزوین در فصل زمستان

چیزی که در مورد زمستان قزوین باید بدانید این است که این فصل در این شهر سرد و برفی است. در زمستان، دما به حداقل مقدار خود می‌رسد و می‌تواند به زیر صفر درجه هم برسد.

برف‌ها در این فصل بسیار شدید و طبیعت به رنگ سفید پوشیده می‌شود. بسیاری از مردم در زمستان به کوهستان‌های قزوین می‌روند تا از تفریحات زمستانی مانند اسکی و سورف لذت ببرند.

بهترین زمان برای سفر به قزوین

با توجه به اطلاعاتی که در مورد شرایط آب و هوایی قزوین در فصل‌های مختلف ارائه دادیم، بهترین زمان برای سفر به قزوین بهار است، به ویژه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد که هوا معتدل است.

با توجه به ماهواره‌های کوهستانی و خوش آب و هوای منطقه در این فصل، سفر به قزوین در بهار بهترین فرصت برای لذت بردن از طبیعت زیبا و هوای معتدل و خنک این شهر است.

جاذبه‌هایی که در سفر به قزوین باید از آنها بازدید کنید!

با توجه به قدمت شهر قزوین، آثار تاریخی و فرهنگی زیادی در این منطقه وجود دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند شما را با پیشینه این مرزوبوم بیشتر آشنا کند. در ادامه به برخی از جاهای دیدنی قزوین اشاره خواهیم کرد.

سفر به قزوین

امامزاده حسین

برای بازدید از امامزاده حسین یا شاهزاده حسین در قزوین باید به خیابان سلامگاه یا باب الجنه بروید. شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های شهری قزوین، خط پایانه میدان آزادی تا پایانه میدان ۲۲ بهمن به خیابان سلامگاه بروید و سپس به ایستگاه نزدیکی امامزاده پیاده شوید.

امامزاده حسین قزوین یکی از مقامات متبرک شهر قزوین است. تاریخ می‌گوید که حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در سفر خود به خراسان، در منزل داوود بن عیسی غازی در این مکان اقامت کرده و درگذشته فرزند دو ساله خود را به خاک سپرده است.

قبل از ورود به امامزاده، شما قادر خواهید بود تا از زیبایی‌های معماری تاریخی آن لذت ببرید و هنگام ورود به صحن، احساس معنوی بسیاری به دلیل حضور زیاد زائران و گردشگران در مکان برای زیارت و عبادت خواهید داشت.

در شاهزاده حسین قزوین، قدیمی‌ترین و زیباترین آثار چوبی منبت کاری است که تاریخ آن به سال ۹۶۷ هجری قمری برمی‌گردد. همچنین، امکانات دیگری نیز در امامزاده وجود دارد از جمله کتیبه‌هایی که با رنگ‌های طلایی، لاجوردی و خط نسخ کار شده‌اند.

امامزاده حسین قزوین از قرن ششم هجری قمری به عنوان یکی از مقاصد زیارتی مهم جذب مسافران و زائران بوده است. برخی افراد در مورد امامزاده حسین نوشته‌اند که مردم از امامزاده در قرن ششم زیارت می‌کردند.

قدیمی‌ترین کتابی که امامزاده حسین را به عنوان مکانی مرتبط با حضرت علی بن موسی الرضا واکاوش کرده است، کتاب “تاریخ قزوین و فضائل‌ها” است که توسط شخصی به نام “حافظ ابوعلی خلیل بن عبدالله بن احمد قزوینی” تالیف شده است.

در زمان حمله مغول و جنگ‌های پس از آن، ساختمان امامزاده بسیار آسیب می‌بیند. به خصوص در دوران سلطنت سعدالسلطان قاجار، تلاش‌هایی برای بازسازی و ترمیم این ساختمان صورت می‌گیرد. همچنین، در دوره صفویه، ساختمان بهبود یافت و به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های زیارتی مردم قزوین تبدیل شد.

امروزه شاهزاده حسین با تعمیرات و افزودنی‌های جدید به آن، به خوبی حفظ شده است. پس از ثبت در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شد.

کاخ چهل‌ستون

در قزوین بازدید از چهل‌ستون را فراموش نکنید. کاخ چهل‌ستون قزوین یکی از جاذبه‌های توریستی زیبا و معروف قزوین است.

این بنا در میدان آزادی واقع شده است و هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. علاوه بر این کاخ زیبا، در نزدیکی آن مکان‌های دیدنی دیگری مانند گراند هتل، سرای سعدالسلطنه و بازار معروف قزوین نیز واقع شده است که با چند دقیقه پیاده‌روی قابل دسترس هستند.

عمارت چهل‌ستون قزوین یک نمونه بارز تاریخ قدیمی ایران است که داستان‌های فراوانی را برای بازگو کردن دارد. این بنا برجسته به صورت دو طبقه ساخته شده است و تابلوها و نقاشی‌های زیبا در داخل آن قابل مشاهده هستند.

کاخ چهل‌ستون در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است. همچنین، این کاخ به عنوان موزه خوش‌نویسی نیز فعالیت می‌کند و طرفداران زیادی دارد.

با دیدن این بنا، حسی از بازگشت به گذشته و فرهنگ ایرانی بدست می‌آید. کاخ چهل‌ستون قزوین در دوران حکومت شاه طهماسب ساخته شده است و به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی بسیار ارزشمند است.

بازدید از این کاخ به خصوص برای علاقه‌مندان به خوش‌نویسی، در سفر به قزوین فرصتی منحصر به فرد است. زمانی که در این مکان ایستاده‌اید، احساسی عجیب و جالب به شما تسلیم خواهد کرد که به عهد قدیم پایتخت ایران بازگشته‌اید.

دهکده باراجین

اگر در سفر به قزوین قصد دارید از طبیعت دیدن کنید، باراجین بهترین گزینه است. پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت، دو مقصد محبوب برای بازدید در قزوین، در فاصله دو کیلومتری شمال شهر واقع شده‌اند.

پارک جنگلی باراجین با چشم‌انداز فوق‌العاده از شهر قزوین به عنوان یک تفرجگاه قدیمی شناخته شده و مکانی ایده‌آل برای تفریح و لذت بردن از طبیعت بکر و هوای آرامش‌بخش است. جریان روان و زیبای رودخانه ارنزک زیبایی و جذابیت پارک را دوچندان می کند. در کنار این موارد بهتر است در سفر به قزوین از بام شهر هم دیدن کنید که در نزدیکی دهکده باراجین قرار دارد.

فضاهای سبز و جنگلی، پیست‌های دوچرخه سواری و موتورسواری، شهربازی، باغ وحش باراجین و امکانات کمپینگ با قیمتی مناسب برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. دهکده طبیعت، که به عنوان یکی از ارزشمندترین زیست بوم‌های کشور شناخته می‌شود، در دل پارک جنگلی واقع شده است.

در این دهکده محلی زیبا و منحصر به فرد، انواع حیوانات در گونه‌های مختلف نگهداری می‌شوند و برخی از آن‌ها دارای ویژگی‌های بی‌نظیری هستند. از ویژگی‌های جالب دهکده طبیعت می‌توان به فرصت غذا دادن به حیوانات با دست خود اشاره کرد.

دهکده باراجین

موزه مردم‌شناسی (حمام قجر)

برای همه ما بسیار جالب است که بدانیم نیاکان ما در گذشته چگونه زندگی می‌کردند. نوع لباس پوشیدن و شکل ظاهری آن‌ها یا حتی مشاغل مردم گذشته چه بوده و چه رسم و رسومی در بین آن‌ها رواج داشته است. موزه مردم‌شناسی حمام قجر به عنوان یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌رود که می‌توانیم جواب تمام سوالاتی که در ذهن ایجاد شده را در آنجا پیدا کنیم.

بعد از سفر به قزوین و بازدید از این مکان بی‌نظیر احساس خواهید کرد که انگار به زمان گذشته سفر کرده و شاهد زندگی روزمره مردم چند صد سال پیش هستید. در هر بخش موزه مجسمه‌هایی واقع‌گرایانه از زندگی مردم گذشته ساخته شده‌اند.

می‌توان در آنجا جواب بسیاری از سوالاتی که در ذهنمان راجع به مردمان گذشته داریم را پیدا کنیم و مطالب بسیار زیادی را بیاموزیم. موزه مردم‌شناسی حمام قجر همراه با فضای بسیار قدیمی و جذاب خود، گردشگران را شگفت‌زده می‌کند.

مهم‌ترین نکته درباره حمام قجر مربوط به تاریخ ساخت آن است. بخشی از مردم قزوین اشتباها فکر می‌کنند که این حمام در دوران قاجار ساخته شده است، اما واقعیت این است که در دوران صفوی، به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است.

حقیقت این است که نام این حمام به سازنده اصلی آن، یعنی امیر گونه خان قاجار بازمی‌گردد. طراحی و ساخت این بنا توسط خاندان صفوی انجام شد و در نهایت توسط یکی از اعضای خاندان قاجار کامل شد.

تاریخ ساخت حمام قجر به سال ۱۵۰۷ هجری برمی‌گردد و برای حدود ۳۰۰ سال بعد از آن، به عنوان یک حمام استفاده عمومی شد و در سال‌های اخیر به یک موزه مردم‌شناسی تبدیل شد.

موزه قزوین

در سفر به قزوین حتما سری به موزه شهر بزنید! موزه قزوین یا موزه شهر، یکی از جاذبه‌های گردشگری قزوین است که در سال ۱۳۸۴ افتتاح شده است. این موزه یک موزه باستان‌شناسی است و اشیای باستانی و تاریخی را به نمایش می‌گذارد. موقعیت موزه در نزدیکی کاخ چهلستون و دولتخانه صفوی قرار دارد که بازدید از آن‌ها نیز توصیه می‌شود.

از جمله اشیایی که در موزه قزوین قابل دیدن است، بالاتنه مرد سومری از سنگ مرمر، تخت عروس، درهای چوبی تزئین شده، سفالینه‌های تاریخی، نقاشی‌های ناصرالدین شاه و غیره می‌باشند. این موزه به‌همراه موزه چهلستون که در کنار آن قرار دارد، تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

موزه قزوین بخش‌های مختلفی دارد، هرکدام به یک دوره تاریخی اختصاص یافته است. در مجموعه موزه حدود ۷۰۰۰ شی باستانی و تاریخی به نمایش گذاشته می‌شود، از جمله مجسمه‌ها، زیورآلات، ظروف سفالی، سکه‌ها، سنگ‌ها، درها، وسایل جنگی و غیره. بعضی از اشیای نمایش داده شده در موزه قدمتی تا ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد دارند.

در بخش مربوط به دوران اسلامی تا معاصر، می‌توان درهای تاریخی را مشاهده کرد که برای بازدید کنندگان جذاب است. این درها همگی از جنس چوب بوده و با تزئینات مختلفی مانند خاتم‌کاری، منبت‌کاری و نقاشی ساخته شده‌اند. علاوه بر این، یک تخت عروس چوبی با قدمت قاجاری نیز در موزه قرار دارد که مرتبط با سنت‌های قدیمی و سنتی است.

بازدید از موزه قزوین را به همراه بازدید از کاخ چهلستون و دولتخانه صفوی توصیه می‌کنیم. این مکان‌ها پر از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی قزوین هستند و یک تجربه دیدنی برای گردشگران خواهد بود.

راهنمای سفر به کرج

استان البرز در تیر ماه سال ۱۳۸۹ ایجاد شد و شهرهایی که تا آن زمان جزو غرب استان تهران شناخته می‌شدند، به البرز تغییر نام یافتند. کرج به عنوان مرکز این استان انتخاب شد و سایر شهرهای استان البرز شامل ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، اشتهارد و فردیس هستند.

مرز شمالی این استان با مازندران، مرز جنوبی با شهریار، مرز غربی با قزوین و مرز شرقی با تهران محدود می‌شود. کرج به عنوان چهارمین شهر پرجمعیت ایران شناخته می‌شود و این شهر میزبانی از اقوام مختلفی را در بر می‌گیرد.

ارتفاع کرج از سطح دریا ۱۲۹۷ متر است و میانگین دمای سالانه آن حدود ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. یافته‌هایی که از دوره‌های باستانی، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در منطقه کرج کشف شده‌اند، محکی از وجود تمدن قدیمی در این منطقه است.

آب و هوای کرج

قطعاً می‌دانید که پیش از سفر به کرج باید با آب و هوای این شهر آشنا باشید. با توجه به ارتفاع ۱۲۹۷ متری کرج نسبت به سطح دریا، آب و هوای این شهر در تابستان بسیار خشک و بیابانی و در زمستان سرد و کوهستانی است.

در طول ۳۰ سال اخیر، میانگین رطوبت هوا در کرج حدود ۵۱ درصد بوده و بیشترین رطوبت ماه دی و کمترین رطوبت را ماه خرداد داشته است. بارش‌های بیشتر در این شهر از مهر تا اردیبهشت رخ می‌دهد.

بهترین زمان سفر به کرج

بهترین فصل برای سفر به کرج بهار است. در این فصل، شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب و مرغوب است و جذابیت طبیعت خوش‌رو است. میزان بارندگی سالانه حدود ۷۰ میلیمتر در بهار است. در تابستان هم کرج آب و هوای خوشایندی دارد و بسیاری از گردشگران در این فصل به این شهر سفر می‌کنند.

میزان بارش در تابستان ۵.۲ میلی‌متر است و اوج گرما در ماه‌های تیر و مرداد است. سفر به کرج در پاییز نیز زیبا است و تغییر رنگ برگ‌ها به زرد و نارنجی جلوه‌ای خاص به آن می بخشد. اما در این فصل هوا سرد است و باید لباس گرم برداشت شود.

در فصل پایانی سال نیز، کرج دارای زمستان‌های سرد و بارشی است و میزان بارندگی سالیانه حدود ۱۷۲ میلی‌متر است. بدانید که ماه بهمن سردترین ماه سال در این شهر است. در کنار بازدید از جاذبه‌های گردشگری، در این فصل می‌توانید ورزش‌های زمستانی را نیز تجربه کنید.

غذاهای ویژه را در سفر به کرج از دست ندهید

شهر کرج مانند دیگر شهرهای ایران دارای غذاهای محلی خوشمزه‌ای است. در سفر به کرج بهتر است که غذاهای محلی آن را تجربه کنید. تعدادی از بهترین غذاهای کرج عبارتند از:

خوراک لوبیا پیله:

این غذا از لوبیا چیتی تازه، پیاز خورده، گوشت گوسفندی، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی خردشده تهیه می‌شود. غذای ساده اما خوشمزه‌ای است.

یوان آش:

یوان آش یکی از محبوب‌ترین غذاهای کرج است که اکثر رستوران‌ها آن را سرو می‌کنند. این آش با استفاده از برنج، عدس، پیاز داغ، سبزی آش، گوشت چرخ کرده و ادویه‌جات تهیه می‌شود. می‌توانید این آش را به عنوان پیش‌غذا میل کنید.

حلیم با گوشت گوسفندی: این حلیم از بهترین حلیم‌های دنیا است و بهتر است در سفر به کرج آن را تجربه کنید. مواد لازم برای تهیه این حلیم شامل بلغور گندم، گوشت ران گوسفند، روغن کرمانشاهی، شکر، نمک و دارچین است.

خورش عدس طالقان:

خورش عدس طالقان بسیار خوشمزه است و در هیچ نقطه‌ای از ایران مشابه آن را نخواهید یافت. تهیه این خورش شامل استفاده از گوشت گوسفندی، پیاز خورده، عدس، سیب‌زمینی متوسط، آلوبخارا، زعفران، رب گوجه، آبغوره و ادویه‌جات است. این خورش خوش طعم به همراه برنج سرو می‌شود.

سوغات کرج

شهر کرج و استان البرز دارای صنایع دستی و محصولات متنوعی هستند که برای بسیاری از افراد غیر آشنا می‌باشند. برخی از بهترین سوغات‌های این منطقه که در سفر به کرج می‌توانید آن‌ها را بخرید عبارتند از:

گوجه سبز

گوجه سبز یک میوه فصل بهار است که بسیار خوشمزه و محبوب است. استان البرز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوجه سبز در ایران است.

عناب

عناب نیز یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه کرج است. این میوه دارای خواص بی‌شمار و پر ویتامین است. در بازار می‌توان عناب تازه و خشک را یافت، اما عناب خشک که دارای ماندگاری بالاست به عنوان سوغاتی مناسب‌تر است.

پنیر طالقان

پنیر طالقان به عنوان یک سوغات محبوب شناخته می‌شود. به دلیل شهرتی که دارد، با پنیر تبریز رقابت می‌کند. این پنیر می‌تواند سوغاتی خاص و بی‌نظیری باشد.

لبنیات طالقان

لبنیات طالقان به دلیل کیفیت بی‌نظیر و طعم متمایزی که دارند، بسیار معروف هستند و استان‌های نزدیک به البرز از طالقان تامین محصولات لبنی خود می‌کنند. در سفر به کرج می‌توانید دوغ و ماست محلی طالقان را تجربه کنید. همچنین روغن حیوانی طالقان نیز دارای کیفیت بالا و طعم بی‌نظیری است که می‌توانید به عنوان یک سوغاتی خریداری کنید.

جشنواره‌های کرج

در کرج، چندین جشنواره و فستیوال محلی و ملی برگزار می‌شود که بسیار جذاب هستند. در این میان، بهترین جشنواره‌ها و فستیوال‌های کرج عبارتند از:

جشنواره لاله‌های کرج:

این جشنواره هر ساله در باغ گل‌های کرج از ۱۵ فروردین تا ۵ اردیبهشت برگزار می‌شود. در طی این جشنواره، می‌توانید به کارگاه‌های آموزشی، برنامه‌های نمایشی و بازدید از فرش‌های گل شرکت کنید.

مراسمات پیشواز بهار:

در استان البرز و شهر کرج، مراسمات خاصی برای پیشواز از بهار و نوروز وجود دارد. این مراسمات شامل نوروزخوانی، پخت سمنو، خانه‌تکانی، شال‌اندازی، کاشت سبزه و زیارت اهل قبور است.

به طور کلی، شهر کرج با جشنواره‌ها و فستیوال‌های متعددی که برگزار می‌شود، برای گردشگران بسیار جذاب است.

جاذبه‌های گردشگری کرج

در سفر به کرج نباید از نقاط دیدنی و گردشگری شهر گذشت، پس بهتر است این مناطق زیبا را مورد بررسی قرار دهیم.

پارک جنگلی جهان نما

اگر به دنبال یک پارک جنگلی زیبا و خیره کننده برای گذراندن اوقات فراغت خود در سفر به کرج، به ویژه در آخر هفته و تعطیلات می‌گردید، پارک جهان نما یکی از طبیعت‌باز ترین مناطق است.

این پارک با فضایی حدود ۱۴۰۰ هکتار، از بزرگترین پارک‌های استان البرز و شهر کرج محسوب می‌شود که ساکنان و بازدیدکنندگان کرج می‌توانند با مراجعه به آن یکی از به یادماندنی‌ترین تجربه‌های خود را داشته باشند. پارک جهان نما امکانات بی‌شماری همچون لاین دوچرخه سواری، سرویس بهداشتی، بوفه و غیره را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

امکانات تفریحی پارک جهان نما دارای قدمتی حدود نیم قرن است و به همین دلیل یکی از جاهای دیدنی ویژه کرج به حساب می‌آید. شهرداری کرج برای راحتی و لذت بردن بازدیدکنندگان این پارک، امکانات رفاهی متعددی را فراهم کرده است که افراد مختلف به ویژه جوانان و کودکان می‌توانند از آن استفاده کنند.

پارک جهان نما در سراسر خود مجسمه‌های زیبا و معماری جذابی دارد و گل‌کاری‌های زیبایی که انجام شده است، فضایی دلنشین و مطبوع را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. هر بخش این پارک با ویژگی منحصربه‌فردی خود برجسته است. علاوه بر این، محیط اطراف پارک جهان نما آب و هوایی بسیار دل‌انگیز دارد.

در لاین دوچرخه‌سواری پارک جهان نما، افرادی که علاقه‌مند به ورزش دوچرخه سواری هستند می‌توانند لذت بی‌حدی کسب کنند و در عین حال از فضای سبز اطراف آن بهره‌مند شوند. مسیر دوچرخه‌سواری پارک جهان نما تا حدی مشابه با لاین دوچرخه‌سواری پارک جنگلی چیتگر تهران است و ورزشکاران می‌توانند در آن به طور آزاد به دوچرخه‌سواری بپردازند.

علاقه‌مندان به پیاده روی نیز می‌توانند از مسیرهای متعددی که در پارک جهان نما اماده شده است، لذت ببرند. این مسیرها با سکوت و آرامش خود شما را با طبیعت سبز و زیبای اطراف آشنا می‌کنند.

پل شاه عباسی کرج

پل شاه عباسی کرج، با نام‌های دیگری مانند پل دختر و پل سلیمانیه نیز شناخته می‌شود. این پل در دوران صفویه بالای رودخانه کرج ساخته شده است و بر روی بازمانده‌های پل‌های سلجوقی زمان خود ساخته شده است. مرمتی که در زمان حکومت صفویان بر روی پل صورت گرفته است، آن را شبیه به پل‌های آن دوره می‌کند.

پل شاه عباسی کرج با نام پل دختر در آخرین روزهای سال ۱۳۷۹ به ثبت آثار ملی ایران با شماره ۳۵۰۱ رسید. در یکی از کتاب‌هایش، حمد الله مستوفی نام پل را به عنوان پل خاتون ذکر کرده است. این پل به دلیل داشتن یک چشمه قوس دار وسیع و نشانه‌های دیگری که قدمت آن را به دوران قبل از صفویه رد می‌کند، احتمالاً همان پلی است که حمد الله مستوفی از آن یاد است.

این پل در دوران صفویه تغییراتی را تجربه کرده و به دلیل زبیده خاتون، همسر دلدار هارون الرشید، این نام را به خود گرفته است. برخی از کارشناسان، قدمت این پل را به دوران سلجوقی در سال‌های پنجم و ششم هجری برمی‌گردانند و می‌گویند که پل دختر واسط بین ری و قزوین و باختر بوده است. با تمام این تفاسیر، می‌توان به اطمینان نسبی گفت که مرمت آن به عصر صفویه برمی‌گردد.

برای سفر به کرج، می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر قطار و اتوبوس استفاده کنید. برای کاهش هزینه‌های سفر بهتر است بلیط قطار کرج را خریداری کنید، زیرا هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم امنیت بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای سهولت در بازدید از پل شاه عباسی کرج و استفاده از محیط اطراف آن، اقداماتی انجام شده است. روی پل سنگ‌فرش قرار داده شده است و دو جان‌پناه در دو طرف پل ساخته شده است. همچنین هر طرف پل دارای پلکان می‌باشد. بازدید از این پل رایگان است و می‌توانید در هر زمانی به آن مراجعه کنید.

پل شاه عباسی کرج

سد امیرکبیر کرج

سد امیرکبیر، معروف به سد کرج، در استان البرز قرار دارد و در مسیر جاده چالوس واقع شده است. این سد در کیلومتر ۲۵ جاده کرج-چالوس واقع شده است و دریاچه‌ی آن آب مصرفی ساکنان کرج و بخش‌هایی از تهران را تامین می‌کند. از این سد برای ذخیره آب و تولید برق نیز استفاده می‌شود و تنها مسیر دسترسی به روستای واریان از دریاچه آن می‌گذرد.

سد کرج در قسمت شمالی استان البرز و شهرستان کرج واقع شده و میان کوهستان البرز شمالی قرار گرفته است. فاصله سد کرج تا تهران حدوداً ۶۰ کیلومتر است و مسافران نیز در طول سال برای اتراق در حوالی دریاچه سد کرج و گردش در نواحی اطراف آن راهی جاده چالوس می‌شوند.

در فصل بهار، میزان آب دریاچه سد کرج به بیشترین مقدار خود می‌رسد. در این زمان از سال، برف کوه‌های اطراف این دریاچه ذوب می‌شود و بخشی از آب دریاچه را تامین می‌کند. آب و هوای جاده چالوس در این زمان نیز بسیار لطیف و معتدل است.

بازدید از دریاچه سد کرج در طول زمستان و پاییز نیز خالی از لطف نمی‌باشد و طبیعت اطراف این سد در این زمان از سال تماشایی و زیباست. همچنین، در اطراف سد کرج روستاهای خوش‌آب‌وهوا قرار دارند که می‌توان در بازدید از این منطقه زمانی را برای گشت و گذار در آن‌ها صرف کرد و در خانه‌های محلی این روستاها اقامت کرد.

برای بازدید از دریاچه سد کرج باید به سمت جاده چالوس حرکت کنید. اگر ساکن شهر کرج هستید، می‌توانید از بلوار شورا و منطقه عظیمیه در شمال شهر به این جاده دسترسی پیدا کنید.

اگر قصد سفر به کرج بازدید از دریاچه سد کرج از تهران را دارید، می‌توانید در مسیر بزرگراه‌های خرازی، تهران-کرج یا لشگری به سمت کرج حرکت کنید. در هر یک از این مسیرها، قبل از ورود به شهر کرج، خروجی جاده چالوس را خواهید دید.

سد امیرکبیر کرج

باغ پرندگان چهار باغ

در سفر به کرج به باغ پرندگان کرج یا باغ پرندگان چهار باغ، یک مکان دیدنی معروف و محبوب در کرج، می‌روید. این باغ با وسعت ۱۰ هزار مترمربع در چند طبقه ساخته شده است و شما می‌توانید انواع مختلف پرندگان را از جمله آبزیان، شکارچیان، طوطی‌ها، کبوترها و بسیاری دیگر را تماشا کنید.

این باغ حتی چند گونه پرنده در حال انقراض را نیز در دستگاهی به نام آرکا نگهداری می‌کند.

نکته جالب درباره باغ پرندگان کرج این است که شما می‌توانید انواع و اقسام پرندگان را از سراسر جهان در اینجا ببینید. بسیاری از این پرندگان از کشورهای مختلف جمع‌آوری شده‌اند و در اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند.

باغ پرندگان چهار باغ کرج از جمله جاذبه‌های طبیعی زیبا و دیدنی کرج است اگرچه قدمتی طولانی‌ ندارد. در سال ۱۳۸۹ ساخته شده، اما به زیبایی خاص خودش مشهور است.

این باغ در چند طبقه ساخته شده و دارای مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها، بانک پروانه‌ها، کتابخانه پرنده‌شناسی و بسیاری امکانات دیگر است. مجموعه کتابخانه پرنده‌شناسی ارزشمندی از بیش از ۷ هزار جلد کتاب درباره پرنده‌شناسی و موضوعات مرتبط با آن را داراست.

بخش جالب دیگری که در این باغ وجود دارد، بخش پروانه‌شناسی است. در اینجا بیش از ۵۰ هزار گونه پروانه در فاز اول نمایشگاه نگهداری می‌شوند و فاز دوم این نمایشگاه نیز تعدادی نزدیک به فاز اول دارد. به طور کلی، این باغ یک بانک پروانه شناسی جامع و کامل است که ارزش مطالعاتی بسیاری دارد.

اگر به دنبال یک مکان دیدنی در کرج هستید، باغ پرندگان چهار باغ را پیشنهاد می‌کنیم. این مکان مناسبی برای تمام سنین و سلیقه‌هاست. همچنین، اگر برای یک روز تفریحی دیگر به دنبال مقصدی هستید، آتشگاه کرج را نیز پیشنهاد می‌دهیم که دارای زیبایی‌های طبیعی فراوانی است.

سخن پایانی

در این مقاله تمامی نکات لازم برای آشنایی با دو شهر زیبا پر جعمیت کشور بیان شد. اگر به دنبال سفر به شهر قزوین هستید از هر جای کشور راه‌های زیادی برای سفر به این استان است.

در رابطه با سفر به شهر پر جمعیت کرج نیز همین موضوع صدق می‌کند و از مسیرهای زیادی می‌توانید به مقصد خود برسید. سعی کردیم در این مقاله نکاتی جامع دربراه این دو شهر بیان کنیم تا در صورت سفر به هر کدام از آن‌ها، راهنمایی جامع در اختیارتان باشد.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن