خانه پهلوان رزاز

خانه پهلوان رزاز که یکی از بناهای تاریخی و با ارزش تهران است، قرار است از دهم دی ماه میزبان گردشگران خارجی باشد و در بهمن ماه با حضور مسئولان شهر تهران به صورت رسمی افتتاح شود؛ برای بررسی این موضوع و دیدن تصاویر با کافه صور همراه باشید.

پهلوان شجاعت یا رزاز در سال ۱۲۵۷ به دنیا آمد و در سال ۱۳۲۰فوت کرد، او باستانی کار و پهلوان اول تهران در دوره قاجار و پهلوی بود. این خانه از خانه‌های اعیانی و کامل محله میرزا محمود وزیر بوده و دارای شاه‌نشین، حوض‌خانه، مطبخ، اتاق‌های زاویه، خزینه و حتی بادگیر هم بوده است. تاریخ دقیق ساخت آین بنا مشخص نیست و در سال ۱۲۷۰ به تملک خانواده شجاعت در ‌آمده و در سال ۱۳۲۷ به حاج حسن مردان قمی واگذار شده است.

پهلوان رزاز

یکی از فعالان گردشگری، خانه پهلوان رزاز را که یکی از خانه‌های ارزشمند بافت تاریخی پامنار تهران است، به‌عنوان هاستل یا همان اقامتگاه ارزان ویژه گردشگران خارجی تغییر کاربری داده شد.

علی جعفرنژاد، سرمایه‌گذار این هاستل، برای تبدیل خانه تاریخی پهلوان رزاز اکنون شش نفر را به کار گرفته است و در روزهای آینده این تعداد را به ده نفر می‌رساند.

زمانی که جعفرنژاد شروع به کار در این خانه کرد، نمی‌دانست که تاریخچه بنا چیست، در صحبت با محلی‌ها فهمید که اینجا خانه پهلوان رزاز معروف به پهلوا، شجاعت بوده اس.ت پهلوان شجاعت در بین پهلوانان و باستانی کاران ایران فرد خوش‌نامی بوده، به همین دلیل او اکنون در تزئیناتی که به خانه افزوده، از نمادها و نقاشی‌های پهلوانی بهره برده است.

خانه حسن رزاز

خانه‌ای که او مرمت کرده و تغییر کاربری داده، حدود پنجاه درصد با آنچه که از قبل بوده، متفاوت است. او تزئیناتی به این خانه اضافه کرده و در و پنجره‌های آهنی را به چوبی تغییر داده تا خانه‌ای جذاب برای گردشگران خارجی باشد.

ایشان درباره این تغییرات نیز گفت:

قسمت زیادی از دیوارها فروریخته بود. دیوارها گل و خشت خام بود و اگر آن‌ها همانطور نگهداری می‌شد، ریسک بود و امکان ریزش وجود داشت. سقف ساختمان تیرک چوبی بوده که در طول زمان موریانه خورده بوده و استحکام کافی نداشت. پس سقف را تغییر داده و پشت بام را هم مجهز به روف گاردن کردیم.

به گفته ایشان در کل ۵۰ تا ۶۰ درصد خانه همانند روزهای نخست ساختش است و قسمت پهلوی این بنا دست نخورده است. از لحاظ نقشه ساختمان و اتاق‌بندی، طبقه همکف همان اتاق‌بندی تاریخی خود را دارد، ولی مصالح عوض شده است. در کل برای خرید و بازسازی این بنا از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

خانه پهلوان شجاعت

این خانه قرار است تنها میزبان گردشگران خارجی باشد و بیشتر آن‌ها کسانی هستند که این سرمایه‌گذار در قالب تورهایش به ایران می‌آورد، اما ایشان قصد دارد اگر گردشگری به تنهایی سفر به ایران می‌کند نیز پذیرای آن‌ها باشد.

ایشان در حال حاضر نرخ اقامت در این خانه هم از ۸ یورو برای یک شب با صبحانه شروع کرده است و آن را منطبق بر قیمت‌گذاری‌های سازمان میراث فرهنگی برای اقامتگاه‌های سنتی می‌داند.

جهت مشاهده آخرین اخبار و اطلاعات ایرانشناسی و ایرانگردی به تلگرام کافه صور بپیوندید.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *