غار خفاش دهلران – غاری با بیش از صد هزار سال قدمت

غار خفاش از غارهای استان ایلام است و در نزدیکی شهرستان دهلران قرار دارد. طول این غار ۲۵۵ متر، عرض آن ۳۰ متر و ارتفاع آن ۵۰ متر بوده و به علت زندگی هزاران خفاش در آن به غار خفاش معروف شده است. این غار در سه کیلومتری شمال شرقی دهلران در دامنه کوهی مشرف به دره‌شهر و چشمه‌های آب‌گرم دهلران قرا دارد. این غار جزء معدود غارهای ایران است که محل زندگی این پرنده‌ی بدون پر است. با کافه صور در این بخش همراه باشید تا با هم کمی بیشتر در مورد این غار اطلاعات کسب کنیم.

غار خفاش

خفاش پرنده ای است که پر ندارد و تخم گذار هم نیست. خفاش جزو پستانداران و بچه زاست. این پرنده به بچه هایش شیر می‌دهد و بعضی از انواع آنها در پرواز سرعتی به مراتب بیشتر از بسیاری از پرندگان دیگر دارند و در میان تمام ویژگی‌های این پرنده این موضوع را باید اضافه کنیم که خفاش تنها پستانداری است که پرواز می‌کند. خفاش‌ها در زمره‌ی مفیدترین و وحشتناک‌ترین و در عین حال بدنام‌ترین موجودات روی زمین می‌باشند.

خفاش های غار خفاش

ده‌ها گونه از خفاش دمدار و خفاش بال پهن درون غار زندگی می‌کنند. این غار یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی در زمینه این پستاندار عجیب است و دانشجویان و محققان باید آن را مورد مطالعه قرار دهند.

غاز خفاش ها

این غار آن‌طور که باید شناخته و معرفی نشده است. غار خفاش دهلران دارای استالاکتیت‌ها و استالاکمیت‌های فراوانی است و ده‌ها گونه از خفاش دمدار و خفاش بال پهن در آن زندگی می‌کنند.

غار خفاش

استالاگمیت

ازدیاد خفاش در این غار باعث می‌شود در هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار که اغلب به صورت دسته‌های بزرگ انجام می‌شود، فضای جالبی را برای علاقه‌مندان به طبیعت ایجاد کند. این خفاش‌ها مسیر ۳ کیلومتری تا شهر دهلران را طی می‌کنند و بعد از مدتی به محل غار بازمی‌گردند.

خفاش های دهلران

این غار در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان ایلام مسئول مراقبت و حفاظت آن است.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *