کویرهای ایران را بشناسید

سرزمینمان ایران پر از جادبه های کویری خارق العاده ای است ، ایران بدلیل قرارگیری در منطقه جغرافیایی گرم و خشک، آب و هوایی گرم و بیابان‌های زیادی دارد.

سرزمینمان ایران پر از جادبه های کویری خارق العاده ای است ، ایران بدلیل قرارگیری در منطقه جغرافیایی گرم و خشک، آب و هوایی گرم و بیابان‌های زیادی دارد. کویرهایی مثل کویر مرکزی ایران با ۷۷.۶۰۰ کیلومتر مربع مساحت و کویر لوت با ۵۱.۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت از بزرگترین کویرهای ایران هستند. کویرهای ایران جاذبه‌های طبیعی بسیاری مثل کلوت‌ها، نبکاها یا گلدان‌های طبیعی دارند که می‌توانید در سفر خود به بیابان‌های ایران آن‌ها را ببینید .در ادامه با ما همراه شوید تا برترین کویرهای ایران را به شما معرفی کنیم.

کلوت های شهداد

کلوت های شهداد

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که گرمترین نقطه دنیا کجاست؟ آیا باور می‌کنید که گرمترین نقطه دنیا در استان کرمان ایران واقع شده است؟ در شرق کوه‌های کرمان و حاشیه غربی دشت لوت منطقه‌ای خشک به نام کویر شهداد وجود دارد که مطابق با پژوهش‌های پروفسور پرویز کردوانی، بیابان شناس و استاد دانشگاه تهران گرم‌ترین نقطه کره‌ زمین معرفی می‌شود. به جرات می‌توان گفت این کویر همراه با کلوت‌هایش یکی از زیباترین مناطق کویری ایران است. به برجستگی‌های طبیعی به وجود آمده در بیابان‌ها و کویر‌ها، کلوت (یا یاردانگ) می‌گویند. این برجستگی‌ها قله‌ای مسطح و صاف دارند و قسمتی از سر آن‌ها که رو به باد است پر شیب و طرف دیگر آن‌ها شیب کمتری دارد.

برخی معتقدند که هنوز دلیل علمی مشخصی برای به وجود آمدن این کلوت‌ها وجود ندارد، ولی بعضی دیگر می‌گویند کلوت‌های بزرگ از فرسایش ناشی از آب و باد و کلوت‌های کوچک از فرسایش باد حاصل می‌شوند.

واژه کلوت از دو بخش کل و لوت به معنی شهر لوت ساخته شده است. در ایران کلوت‌های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از زیباترین و بزرگترین آن‌ها در کویر شهداد استان کرمان و دشت لوت واقع شده است.

کلوت شهداد کرمان در کویر شهداد قرار دارد و با مساحت ۱۱ هزار کیلومتر به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار تبدیل شده است؛ به طوری که چشم انداز زیبای این جاذبه‌های طبیعی هر سال گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. اگر به دنبال گذراندن یک روز در سکوت و آرامش مطلق هستید حتما به این منطقه سر بزنید. در این منطقه علاوه بر لذت عکاسی از کلوت‌های شگفت انگیز می‌توانید تفریحاتی مانند سافاری، شترسواری و کویرنوردی را نیز تجربه کنید.

جالب است بدانید این منطقه از نظر تاریخی نیز بسیار اهمیت بسیاری دارد و آثار ارزشمند زیادی مانند سفال، مجسمه، زیور آلات و… در این منطقه یافت شده که قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به درفش شهداد است.

کویر کاراکال

این کویر تقریبا در مرکز ایران در استان یزد قرار گرفته است و به دلیل نزدیک بودن به روستای صادق‌آباد، به کویر صادق‌آباد نیز شهرت دارد.در طول سال مخصوصا فصل پاییز تور‌های بسیاری به این کویر زیبا و دوست داشتنی سفر می‌کنند و با استقبال بسیار زیاد گردشگر‌ان مواجه است.

برای رسیدن به کویر کاراکال باید شهر یزد رفته، سپس جاده کویری شهر بافق را به مسافت ۱۰۰ کیلومترطی کنید. بعد از رسیدن به اواسط بلوار شهر بافق به سمت چپ رفته و با طی کردن مسافتی حدود ۱۵ کلیومتر به روستای صادق آباد که کویر کاراکال در آن واقع است می‌رسید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عقیده دارید، از لحظه به لحظه سفر باید لذت برد! حتما در حین راهی که به سمت کویر می‌روید، تماشای بقایای یک قلعه قدیمی را از دست ندهید. همچنین وجود بی‌شمار درختان پسته، انار و نخل‌های سر به فلک کشیده نیز خود تابلوهای تماشایی هستند که جذابیت سفر شما را دوچندان کرده و در طول مسیر می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

کویر مصر

کویر مصر

شاید برایتان عجیب باشد که مصر نام کویری در ایران است و یکی از نقاط زیبا و تماشایی ایران با رمل‌ های زرد رنگ و درخشان به‌ شمار می‌ رود. لمس ماسه‌ ها در کویر مصر زیر پاهایتان، در حالی‌ که کفش‌ هایتان را در آورده‌ اید، می‌ تواند بسیار دلچسب و آرامش‌ بخش باشد. شب‌ های خنک و فرح‌ بخش کویر مصر تجربه‌ ای متفاوت برایتان رقم می‌ زند. تفریحات کویری از جاذبه‌ های دیگر در کویر مصر است. تفریحاتی مانند:

  • کویرنوردی با آفرود و سرعت زیاد در کویر مصر
  • موتورسواری روی شن‌ های روان در سراشیبی‌ ها شبیه به موج‌ سواری در سواحل طوفانی مدیترانه
  • رصد ستارگان در آسمان صاف و پرستاره کویر مصر
  • شترسواری و شنیدن صدای زنگولۀ کاروان
  • اسکی روی شن و سر خوردن روی تپه‌ های کویر مصر

این منطقه در استان اصفهان قرار دارد و به دلیل جاذبه‌ های گردشگری همواره مورد توجه گردشگران بوده است. اگر تابه‌حال به کویر مصر سفر نکرده‌ اید، توصیه می‌ کنیم به‌صورت گروهی با اتومبیل‌ های آفرود یا با تور کویر مصر به این منطقه دیدنی سفر کنید.

کویر مرنجاب

کویر زیبای مرنجاب در قسمت شمالی شهرستان آران و بیدگل واقع در استان اصفهان و در نزدیکی شهر کاشان واقع شده است و یکی از محبوب ترین نقاط کویری ایران به شمار می آید، خوب است بدانید که این کویر در ارتفاع ۸۵۰ متری از سطح آب دریا قرار دارد و زیستگاه جانوران متعددی نظیر گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، بزمجه، آفتاب پرست می باشد، همچنین لازم به ذکر است که پوشش گیاهی کویر مرنجاب شامل گیاهان شورپسند همانند درخت گز، درخت تاغ، بوته های اسکنبیل و غیره می باشد. گفتنی است که حفر چاه و قنات در این کویر بسیار سخت و دشوار می باشد و علت این امر نیز وجود شن و ماسه روان در منطقه است، همین سخت بودن حفر چاه و دسترسی به آب، باعث شده که نام “مرد رنج آب” بر روی این منطقه گذاشته شوند که به مرور زمان به مرنجاب تبدیل شده است. می توانید در سفر به کویر مرنجاب با آژانس گیلار در تور کویر مرنجاب همراه شوید.

کویر ورزنه

کویر ورزنه

اگر به کویرگردی علاقه داشته باشید، حتما نام کویر ورزنه اصفهان به گوش‌تان خورده است. اما کویر ورزنه کجاست؟ کویر ورزنه در ۱۰۰ کیلومتری اصفهان، در شهر ورزنه، قرار دارد. اما اگر نمی‌دانید ورزنه کجاست؛ باید بگوییم در فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان، جایی میان یزد و اصفهان، واقع شده. شهر ورزنه با قدمتی طولانی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌شماری دارد که در تور کویر ورزنه می‌توانید از تمام آن‌ها بازدید کنید. تور کویر ورزنه از اصفهان، تهران و بسیاری از مراکز استان‌های کشور برگزار می‌شود. اینجا، تا چشم کار می‌کند تپه‌های شنی دیده می‌شود. تنها صدایی که سکوت و آرامش آن را برهم می‌زند وزش باد است. باد می‌وزد و شن‌ها را از این سو به آن سو می‌کند. به صدای آن گوش بسپارید، کفش‌های‌تان را درآورید و شن‌ها را زیر پای‌تان لمس کنید، گاهی روی آن دراز بکشید و به آسمان آبی خیره شوید. این تجربه بی‌نظیر را می‌توانید در کویر ورزنه به دست آورید. این کویر، برخلاف سایر کویرها، پوشش گیاهی خاصی دارد. نزدیکی کویر ورزنه به تالاب گاوخونی دلیل این پوشش گیاهی است. در تور کویر ورزنه همراه گیلار باشید.

کویرهای ایران - کویر اوزید

کویر ابوزید آباد

قبل از هر چیز سراغ اسم ابوزیدآباد می‌رویم؛ ابوزیدآباد در زبان محلی بیذُوُی خوانده می‌شود. بیذُوُی از ترکیب بی و ذُوُی تشکیل می‌شود. بی یعنی بو و ذُوُی یعنی آبادی.

ابوزیدآباد نام محلی در شهرستان آران و بیدگل کاشان است. برای دیدن این کویر راهی شمال شرق کاشان شوید. شما در سفر یک‌روزه هم می‌توانید از این کویر بازدید کنید اما اگر زمان بیشتری داشته باشید، می‌توانید از آثار دیگری که در نزدیکی این کویر هستند بازدید کنید.

راه رفتن روی شن‌های روان و سکوت و آرامش این کویر بیش از هر چیز ما را برای سفر به این منطقه تشویق می‌کند؛ اما در همین نزدیکی، جاذبه‌هایی است که اگر بیشتر فرصت داشته باشید، می‌توانید تجربه‌ای تکرار نشدنی به دست آورید.

نزدیکی ابوزیدآباد به کاشان، ابیانه و آران و بیدگل از دلایل دیگری است که این مقصد را در میان کویرهای ایران منحصر به کرده‌اند. این شهر‌ها در دل خود جاذبه‌های بی‌نظیری دارند. برای دیدن آن‌ها درنگ نکنید.

کویر خارتوران

کویر خارتوران در بخش شرقی استان سمنان و در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شاهرود واقع شده است. این کویر ۱،۴۷۰،۶۴۰ هکتار مساحت دارد و از ۳ بخش تشکیل شده است. حدود ۷۵ درصد از کل مساحت کویر خارتوران به زیست‌گاه حیات وحش اختصاص داده شده و ۸ درصد آن با عنوان پارک ملی خارتوران شناخته می‌شود. ۱۷ درصد باقی‌مانده نیز منطقه حفاظت‌شده خارتوران را تشکیل می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا کویر خارتوران را با نام آفریقای ایران می‌شناسند؟ منطقه کویری خارتوران، دومین منطقه وسیع حفاظت‌شده ایران است که بیش از ۳۰۰ گونه مختلف جانوری را در خود جای داده است. این منطقه بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیست‌کره‌ای دنیا پس از سرنگتی آفریقا محسوب می‌شود. به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کویر زرین

کویر ریگ زرین که با نام مغستان نیز شناخته می‌شود، در استان یزد و در نزدیکی شهرستان اردکان واقع شده است. جالب است بدانید که کویر ریگ زرین توسط ارتفاعاتی از میانه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. ریگ زرین جزو کویرهای بسیار پرطرفدار در میان سایر کویرهای یزد به شمار می‌رود که نام جغرافیایی آن عقدا یا کویر سیاه کوه می‌باشد که به دلیل برگزاری کمپ ریگ زرین، با این نام شناخته شده است. این کویر که در روستای ساغند واقع شده است، از سمت شمال به ارتفاعات انارک، از سمت جنوب به گریگون و کوه نمک و از سمت غرب به نوگنبد و بیابان‌های نایین محدود می‌شود. به جرات می‌توان گفت که کویر ریگ زرین یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین ریگزارهای ایران می‌باشد که هنگام سفر به یزد به هیچ وجه نباید بازدید از آن را از دست داد.

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن یکی از صعب‌البورترین مناطق دنیا، در جنوب غربی و غرب دشت کویر واقع شده و سالانه مقصد اکوتوریست‌های بسیاری است. ریگ جن در منطقه مرزی استان‌های سمنان و اصفهان قرار دارد. این منطقه کویری با ۳,۸۰۰ کیلومتر مربع، از نظر وسعت سومین ریگزار ایران است و بیشتر به استان سمنان نسبت داده می‌شود.

کویر ریگ جن در محدوده جغرافیایی مرکز ایران قرار دارد. گسترش این منطقه از شمال غرب به جنوب شرق است. ریگ جن در میان کویرها به زیبایی هم معروف است و مناظر آن، گردشگران را شگفت‌زده می‌کنند. قسمت جنوب شرقی کویر ریگ جن را «دم ریگ» می‌نامند.

کویر ریگ جن روی یک دشت فرسایش‌یافته تشکیل شده است که رسوبات و مواد فرسایشی آن از دامنه‌های البرز نشات گرفته‌اند. ریگ جن سرشار از تپه‌های برخان، تپه‌های ماسه‌ای هرمی و رسوبات و باتلاق‌های نمکی است که علامتی از حیات در آن‌ها دیده نمی‌شود. به‌دلیل نبود پوشش گیاهی در ریگ جن، شن‌ها تحت‌تاثیر باد دائما جابه‌جا می‌شوند و ظاهر کویر را تغییر می‌دهند.

کویر ریگ جن از شمال به جاده نظامی سمنان به معلمان، ارتفاعات کوه گوگرد و شهرستان گرمسار، از غرب به پارک ملی کویر، ارتفاعات نخجیر، کوه طلحه، شیطان کوه، کوه دم و تنگ ظلمات، از شرق به محور ارتباطی جندق به معلمان و از جنوب به انارک، چوپانان و کوه ملاهادی می‌رسد.

کویر لوت

کویر لوت در جنوب شرقی ایران واقع شده است و لقب بکرترین نقطه ایران را یدک می‌کشد. «لوت» در زبان بلوچی که از زبان‌های شمال غربی ایران محسوب می‌شود، به‌معنای برهنه، بی‌آب‌وعلف، تشنه و خالی از همه‌چیز است و هم‌تراز واژه «لات» قرار می‌گیرد که با کمی اغراق، به‌توصیف ویژگی‌های مناطق بیابانی می‌پردازد. بخش عمده این بیابان بزرگ را ماسه‌زار و ریگ‌زار تشکیل می‌‌دهد و سایر بخش‌های آن، جغرافیای کویری دارد؛ بنابراین می‌توان در خصوص دو اصطلاح بیابان و کویر، تمایز قایل شد و در به‌کار بردن آن دو به‌جای یکدیگر، تجدیدنظر کرد.

بیابان به مناطقی گفته می‌شود که بارش سالانه در آن معمولا به ۵۰ میلی‌متر نمی‌رسد و پوشش گیاهی بسیار فقیری دارد؛ اما کویر به سرزمین‌های رسی گفته می‌شود که میزان نمک بسیار بالایی دارند و به‌عنوان شوره‌زار شناخته می‌شوند. اغلب کویر‌ها که زمان تشکیل آن‌ها به دوره‌ سوم زمین‌شناسی باز می‌گردد، شامل دریاچه‌‌هایی باستانی بوده‌اند که اکنون نمک به‌جای مانده از تبخیر آن‌ها در سال‌های دور، مانع رشد هرگونه گیاهی در این مناطق می‌شود. از همین رو، دانشمندان و زمین‌شناسان بر این باورند که منطقه پهناور جنوب شرقی ایران را باید به‌عنوان کویر لوت معرفی کرد؛ چراکه اصطلاح کویر لوت، تنها به بخشی از این بیابان پهناور اطلاق می‌شود.

کویر طبس (حلوان)

حلوان روستایی از توابع طبس در خراسان جنوبی است که به واسطه کویر بکر و زیبایش از شهرت خاصی برخوردار است. روستای حلوان از دو جنبه مورد علاقه گردشگران است یکی بافت قدیمی این روستا است که با وجود زلزله شدید سال ۵۷ به همان حالت باقی است و قسمت کمی از آن تخریب شده است و دیگر وجود تپه های ماسه ای و کویر آن است که برای علاقمندان مکان مناسبی برای تفریح است. شما می توانید از قدم زدن روی رمل های شنی، شتر سواری در کویر، موتور چهارچرخ، شب نشینی و کمپینگ زیر آسمان لذت ببرید و اگر علاقه ای به چادرنشینی در طبیعت ندارید از خدمات و امکانات اقامتگاه هایی که در اطراف کویر وجود دارد استفاده کنید. از زیبایی‌ های کویر حلوان می ‌توان به تلاقی تپه‌ های ماسه ‌ای و ارتفاعات عاشقان اشاره کرد که در نواحی جنوب شرقی شکل گرفته و صحنه ای‌ دیدنی از پیوند ماسه و کوه ایجاد کرده است. در سال های اخیر چندین همایش کویرنوردی در حاشیه شرقی این منطقه برگزار شده است. نزدیکی به شهر طبس، جاده دسترسی مناسب، مناظر بدیع و زیبا در این منطقه از عوامل جذب گردشگر به این منطقه هستند. برای بهتر دیدن جاذبه های طبس می توانید همراه گیلار در تور طبس باشید.

تور کویرهای ایران

تور یک روزه از جمله تورهای پرطرفدار در بین ایرانیان است که به دلیل کوتاه بودن، مورد استقبال زیادی قرار دارد. آژانس‌های گردشگری معمولا این تورها را در روزهای تعطیل و آخرهفته‌ها، برگزار می‌کنند و مقصد را نیز طوری انتخاب می‌کنند که به مبدا نزدیک باشد. در این صورت سفر خود را از صبح خیلی زود آغاز کرده و مسافران را تا آخر شب به نقطه حرکت برمی‌گردانند. به عنوان مثال، اگر برگزاری تور و محل حرکت از تهران باشد، معمولا روستاهای اطراف تهران، طبیعت شمال ایران و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان‌های زنجان، قزوین، البرز و سمنان در لیست مکان‌های مناسب برای تور یک‌روزه قرار می‌گیرد. این نوع تورها به دلیل کوتاه بودن و نزدیک بودن، هزینه چندانی ندارند و کاملا مقرون بصرفه هستند.

در این مقاله پرطرفدارترین تورهای طبیعت‌گردی در بین ایرانیان مورد بررسی قرار داده و تعدادی از آن‌ها را نیز معرفی کردیم. اگر شما نیز تمایل دارید با تور جنگ، تور طبیعت‌گردی یا تور یک‌روزه همراه شوید، وب‌سایت آژانس گردشگری گیلار با www.gilaar.com را مورد بررسی قرار دهید تا با زمان برگزاری تورها و شرایط آن آشنا شوید. علاوه بر این، می‌توانید با شماره ۰۹۱۰۷۴۴۴۴۰۳ – ۰۲۱۶۵۵۲۸۰۱۵ تماس گرفته و با کارشناسان فنی گیلار در مورد تور موردنظر خود مشورت نمایید.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *